• Äldre 4 Nov 11:43
    37584 visningar
    19 svar
    19
    37584

    Hur mycket äter/åt din 1veckas bebis? (ersättning)

    Jag undrar lite om hur mycket din bebis åt när h*n var ca 1 vecka gammal.

    Min lilla nyfödda äter Nan och när jag läste på paketet så står det att barn som är 2-4veckor äter mellan 80-150ml 6ggr/dag.

    Min dotter äter ca 60ml med ca 2½ timmes mellan rum. Jämfört med det som står på kartongen så känns det väldigt lite men mer går inte in i hennes mage.

    Så är lite nyfiken på hur mycket din bebis åt/äter och hur ofta


    Att vakna upp varje dag och se era leenden, ni är mina mirakel
  • Svar på tråden Hur mycket äter/åt din 1veckas bebis? (ersättning)
  • Äldre 4 Nov 12:13
    #1

    Bara din bebis blir mätt på de som hon äter så spelar de ju ingen roll tycker man.Man kan ju inte tvinga dom om dom inte vill äta mer.Bara hon går upp i vikt och mår bra.

  • Äldre 4 Nov 20:54
    #2
    sallybuse skrev 2011-11-04 12:13:29 följande:
    Bara din bebis blir mätt på de som hon äter så spelar de ju ingen roll tycker man.Man kan ju inte tvinga dom om dom inte vill äta mer.Bara hon går upp i vikt och mår bra.
    Nej absolut inte, det förstår jag att jag inte ska göra

    Vart mest bara chockad över hur mycket det står att barn i den åldern "ska" äta och vart nyfiken på om det verkligen finns barn som äter så pass mycket då jag tycker att min dotter äter mycket och ofta

    Tänkte att barn som äter runt 130ml och uppåt kanske äter mer sällan eller något
    Att vakna upp varje dag och se era leenden, ni är mina mirakel
  • Äldre 4 Nov 20:58
    #3

    hon åt inte den mängden som stod på paketet utan mindre

  • Äldre 4 Nov 21:05
    #4

    Hon åt 60 ml var tredje timme ungefär, någon gång gick det ned nästan 90. 

    Känner dock till en bebis som åt hela flaskor (250 ml) från födseln. Hur det ens får plats övergår mitt förstånd...

  • Äldre 13 Nov 16:12
    #5

    min två veckors (på tis) äter 100 varje gång.. med god aptit

  • Muslim­ska mamman
    Äldre 15 Nov 23:52
    #6

    Min var ju så liten när han kom, så när han var en vecka gammal åt han mellan 30 och 40 ml var tredje timme dygnet runt.

  • Äldre 16 Nov 21:37
    #7

    min dotter är 3 veckor nu o hon har ätit 100ml från 1vecka gammal o 1½ vecka 120ml äter än 120ml 

  • Äldre 18 Nov 12:02
    #8

    Då åt han ca 60-90 med 2,5 timmars mellanrum.

  • Äldre 12 Jun 22:36
    #9
  • RosaBa­byfilt
    Äldre 13 Jun 13:54
    #10

    Var inte orolig med mängden som står på paketet, den mängden har min dotter aldrig riktigt följt. Ibland blev det mer och ibland mindre. 60 ml/måltid låter väldigt normalt för en 1 veckas bebis.

  • Äldre 14 Jun 02:45
    #11

    Min bebis är 4 dagar gammal idag (torsdag), han äter 40 ml nu men imorgon går vi upp till 50 ml. Mitt första barn ammade jag.. så inte så insatt i flaskmatning.. men hur gör ni när ni trappar upp med maten t ex? min son har fått väldigt ont i magen mellan en del mål. Vi har följt de råd vi fick från bb. 3 1/2-4 h mellan. idag har han ätit först 30 ml och sen trappat upp till 40 direkt..

    men magknipen är inte nådig mot min stackars kille.. tycker de verkar vara mycket att höja med 10 ml och tiden är lång.. han är vrålhungrig efter 3 h..

    någon som är insatt?

  • RosaBa­byfilt
    Äldre 14 Jun 07:41
    #12
    Twizz skrev 2012-06-14 02:45:01 följande:
    Min bebis är 4 dagar gammal idag (torsdag), han äter 40 ml nu men imorgon går vi upp till 50 ml. Mitt första barn ammade jag.. så inte så insatt i flaskmatning.. men hur gör ni när ni trappar upp med maten t ex? min son har fått väldigt ont i magen mellan en del mål. Vi har följt de råd vi fick från bb. 3 1/2-4 h mellan. idag har han ätit först 30 ml och sen trappat upp till 40 direkt..

    men magknipen är inte nådig mot min stackars kille.. tycker de verkar vara mycket att höja med 10 ml och tiden är lång.. han är vrålhungrig efter 3 h..

    någon som är insatt?



    Jag har flaskmatat sedan nästan nyfödd och ska du trappa upp så gör bara det. Bebisen äter precis så mycket han behöver och har du gjort för stor flaska lämnar han kvar det han inte vill ha. Magknip beror oftast inte på att bebisen ätit för mycket, mat ska det finnas mycket av men magen smälter inte alltid maten bra. Min dotter hade kolik första 1-2 månaderna, riktigt jobbigt när hon fick utbrott med panikskrik. Men det var bara att rida ut stormen och sedan blev ju allt bra igen. Massera magen med olja och gå runt och vagga för att lugna magen. Vid 2 månader började jag ge Semper magdroppar (kan ges från nyfödd ålder) som ges fem droppar per dag. Magen blev redan efter ett par dagar betydligt bättre, och hon behöver dessa droppar än idag (hon är lite över året nu). Det kan vara vanlig kolik din son har, men det kan också vara dålig bakteriekultur som kan hjälpas med om du köper antingen Semper magdroppar (finns på alla apotek) eller om du väljer Nan 1 pro istället för vanliga Nan mjölkersättning för den som heter pro innehåller vänliga bakterier som hjälper magen. Själv ger jag min dotter båda och det gör hennes mage glad :)
  • nozpa
    Äldre 14 Jun 07:44
    #13
    Twizz skrev 2012-06-14 02:45:01 följande:
    Min bebis är 4 dagar gammal idag (torsdag), han äter 40 ml nu men imorgon går vi upp till 50 ml. Mitt första barn ammade jag.. så inte så insatt i flaskmatning.. men hur gör ni när ni trappar upp med maten t ex? min son har fått väldigt ont i magen mellan en del mål. Vi har följt de råd vi fick från bb. 3 1/2-4 h mellan. idag har han ätit först 30 ml och sen trappat upp till 40 direkt..

    men magknipen är inte nådig mot min stackars kille.. tycker de verkar vara mycket att höja med 10 ml och tiden är lång.. han är vrålhungrig efter 3 h..

    någon som är insatt?

    Semper magdroppar? Det funkade fintfint på min tjej. Hon fick ganska ont i magen. Dock tar det ca 1 vecka innan dom börjar hjälpa. Men dom var underbara! Fick tipset ifrån en kompis. Bvc rekomenderade endast miniform. O då kräktes hon konstant.
  • Äldre 17 Jun 21:56
    #14

    Jag minns inte exakt hur mycket hon åt, det är ett år sedan nu, men jag minns att hon alltid har ätit mindre än rekommendationerna på paketet. 

  • Äldre 18 Jun 10:21
    #15

    Nu har vi fått lite ordning på magen och maten. Han är 8 dagar gammal nu och äter 70 ml/per mål ungefär med 3 timmars mellanrum :)

    Ingen ledsen bebis här hemma längre :)

  • Äldre 18 Jun 10:22
    #16

    Säljs semper magdroppar i mataffärer? får ta och köpa hem det utifall att det behövs. Rapsolja fick vi tips om på bb.

  • RosaBa­byfilt
    Äldre 18 Jun 19:09
    #17
    Twizz skrev 2012-06-18 10:22:57 följande:
    Säljs semper magdroppar i mataffärer? får ta och köpa hem det utifall att det behövs. Rapsolja fick vi tips om på bb.
    Nej semper magdroppar säljs på i princip alla apotek :) Ofta står de inte i butiken utan du får fråga i kassan så hämtar de, för magdropparna ska stå i kylen. Rapsolja fungerar också, men tycker magdroppar är så enkelt eftersom man bara tar 5 droppar om dagen på en sked och så är det bra så.
  • telgeb­o
    Äldre 8 Jul 20:15
    #18

    När min lilla dotter var 1 vecka gammal så åt hon mellan 30-60 ml varannan timme ungefär, det gick max 3 timmar mellan målen.


    Min lycka Alice född den 14 okt 11 3450 g och 50 cm total kärlek
  • Äldre 8 Jul 23:01
    #19
    Twizz skrev 2012-06-18 10:22:57 följande:
    Säljs semper magdroppar i mataffärer? får ta och köpa hem det utifall att det behövs. Rapsolja fick vi tips om på bb.
    Nej, på apoteket. Fråga i kassan om du inte ser dem i hyllan. Förr hade de dropparna bakom disk i kylen men inte längre, nu brukar de stå framme.
Svar på tråden Hur mycket äter/åt din 1veckas bebis? (ersättning)