• Äldre 5 Nov 12:46
    89962 visningar
    21 svar
    21
    89962

    Första mensen efter förlossning, ammar heltid

    Hej!

    Jag undrar när andra har fått sin första mens efter förlossningen trots amning. Jag heltidsammar, men någon gång/gånger kan det ha gått fler timmar mellan intervallerna. Kroppen har därmed inte kunnat producera tillräckligt med det hormon som håller ÄL borta.

    Idag fick jag min mens, ca 3 1/2 månad efter förlossningen. 

    Min fråga är också hur er mens har funkat efter det, är den regelbunden eller tar det ett tag för kroppen att ställa in sig?

    Vi är sugna på att ha barn igen, tätt, så vill gärna höra andras erfarenheter...

    //Elise 

  • Svar på tråden Första mensen efter förlossning, ammar heltid
  • Äldre 5 Nov 12:50
    #1

    jag har fått till baka min mens efter ca en vecka efter att jag slutat blöda äfter förlossningen även att jag ammat fullt..så att man inte får mens har inte med ammningen att göra utan hur fort kroppen hämtar sig efter förlossningen !!

  • Äldre 5 Nov 12:53
    #2

    Jag fick tillbaka mensen efter ca 2 månader och den blev regelbunden direkt.
    Jag helammade i 6 månader och därefter ammade jag på natten i ca 1,5 månad. Vi ville skaffa barn tätt men inte efter bara 2 månader så jag hade kopparspiral i ca 3 månader. Vi tog ut den och plussade när sonen var 6 månader. Blev gravida på första försöket trots amning.

  • Äldre 5 Nov 12:57
    #3
    törneås skrev 2011-11-05 12:50:12 följande:
    jag har fått till baka min mens efter ca en vecka efter att jag slutat blöda äfter förlossningen även att jag ammat fullt..så att man inte får mens har inte med ammningen att göra utan hur fort kroppen hämtar sig efter förlossningen !!
    Ok, tack för svar!

    Jag har förstått det som att det har med hormoner att göra, men att alla är olika och producerar Prolaktin i olika grad trots amning

    Har din mens varit regelbunden sedan dess?
  • Äldre 5 Nov 12:57
    #4
    Erica80 skrev 2011-11-05 12:53:01 följande:
    Jag fick tillbaka mensen efter ca 2 månader och den blev regelbunden direkt.
    Jag helammade i 6 månader och därefter ammade jag på natten i ca 1,5 månad. Vi ville skaffa barn tätt men inte efter bara 2 månader så jag hade kopparspiral i ca 3 månader. Vi tog ut den och plussade när sonen var 6 månader. Blev gravida på första försöket trots amning.
    Åh tack för ditt hoppingivande svar !!
  • Äldre 6 Nov 14:51
    #5

    Med första barnet (planerat kejsarsnitt) ammade jag delvis i 5 månader och fick mensen 10 veckor efter snittet och en evcka efter avslutat avslag och den blev regelbunden på en gång..

    Med andra barnet (snabb vaginal förlossning) så helammade jag och fick tillbaka mensen några dagar efter att hon fyllde 1år :)

  • Äldre 15 Nov 08:13
    #6

    Min son är född 26 dec förra året och jag helammade i ca 7 månader och delammar nu och jag fick min mens för två dagar sedan alltså 10 ½ månad efter förlossning.

    Hur var eran mens när den kom tillbaka? Min mens är extremt riklig... det rinnner verkligen :O jag har alltid haft "normalt" flöde innan och undrar om det är vanligt att mensen blir rikligare efter graviditet och förlossning??  
     

  • Äldre 16 Nov 09:41
    #7
    carrro84 skrev 2011-11-15 08:13:51 följande:
    Min son är född 26 dec förra året och jag helammade i ca 7 månader och delammar nu och jag fick min mens för två dagar sedan alltså 10 ½ månad efter förlossning.

    Hur var eran mens när den kom tillbaka? Min mens är extremt riklig... det rinnner verkligen :O jag har alltid haft "normalt" flöde innan och undrar om det är vanligt att mensen blir rikligare efter graviditet och förlossning??  
    De två första dagarna blödde jag rejält, mer än jag gjort innan. Men sen blödde jag färre dagar istället. Hade rejäl mensvärk dessutom. Det hade jag knappt innnan...
  • Äldre 6 Dec 12:17
    #8

    Skulle haft min andra mens efter förlossningen i lördags. Men den dök inte upp Inget plus på stickan heller...

    suck! 

  • Äldre 6 Dec 12:28
    #9

    Fick min första mens 5 mån efter med andra barnet, 2 mån efter med första. Nu andra gången är jag mest förvånad över att jag inte haft någon mensvärk alls..

  • Äldre 6 Dec 12:31
    #10
    lottsan skrev 2011-12-06 12:28:06 följande:
    Fick min första mens 5 mån efter med andra barnet, 2 mån efter med första. Nu andra gången är jag mest förvånad över att jag inte haft någon mensvärk alls..
    Tack för svar! Jag fick ju som sagt första mensen 5 nov...men nu väntar jag andra mensen, men den dyker inte upp?? Varken mens el plus...Fattar ingenting..

    Blev din mens regelbunden el oregelbunden ?

    För när man väl fått mensen borde den väl inte upphöra helt igen för att man ammar?
Svar på tråden Första mensen efter förlossning, ammar heltid