• Anonym
    Äldre 10 Nov 14:43
    2287 visningar
    3 svar
    3
    2287

    Syskonbråk hela tiden, jag blir galen!!

    Oj oj oj, jag tar tillbaka att det var jobbigt att ha en 3-åring och en bebis Nu när de är 6 och 3½ år alltså - jag blir fullkomligt vansinnig! VARJE morgon börjar med BRÅK! Lillasyster provocerar storebror, eller tvärtom, och så är bråket i full gång. De bråkar ta mig fan om ALLT. Ofta är det lillasyster som börjar tjafsa om saker o ting, t.ex. att HON ville ha just det glaset som storebror har. You name it, hon hittar alltid saker att bråka om. Han blir arg då och ger henne en smäll. Så ser det ut hemma hos oss för det mesta. Bråk och skrik både morgon och eftermiddag, och förmaningar från oss föräldrar. Energin tar fullständigt slut!

    Våra barn har alltid varit tillsammans mycket. I somras var de lediga 8-9 veckor och var tillsammans större delen av den tiden. Funderar på om det var för mycket, för det är nu i höst som syskonbråken verkligen har eskalerat. De kanske är urless på varandra? Vi försöker ta varsitt barn på olika aktiviteter på helgerna, om så bara att handla i affären, för att de ska komma ifrån varandra lite. Dessutom har vi börjat hämta varsitt barn från dagis och skola, för ett tag var de helt omöjliga att ha i samma bil! Det var bara provocerande retningar hela tiden!

    De kan stundtals leka bra, men bråken tar verkligen överhanden just nu. Så himla trist! Vad gör man åt detta? Kan ju inte vara frånskilda hela tiden, de måste ju kunna vara i samma rum utan att bråka?

     

  • Svar på tråden Syskonbråk hela tiden, jag blir galen!!
  • Äldre 10 Nov 15:25
    #1

    Mina tvä syskon är lika dana. Det växte bort med åren:p

  • Anonym (2 barn)
    Äldre 10 Nov 16:33
    #2

    Mina är 3,5 och 5,5 år och de är likadana. Envisa och viljestarka båda två. Det är säkert rätt vanligt i just den åldern också. Jag försöker bryta och ta med den ena in i ett annat rum och t.ex lägga ett pussel eller rita.
    Det är jobbigt, jag vet. Härda ut !

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 10 Nov 21:30
    #3

    Tack för era svar! Jo, åldern har nog med saken att göra. 6 år är ju en känd "jobbig" ålder, men å andra sidan är han den lugnare av de två! Dottern har haft hett temperament sedan 1½-årsåldern!

    Jo vi bryter också. Tack och lov bor vi i ett radhus med tre plan, det är jag ganska glad för nu (Vi var inne på att köpa enplansvilla ett tag) Skämt åsido.. egentligen spelar det ingen roll, för går ena barnet iväg för att få en lugn stund, så kan du ge dig på att det andra barnet är i samma rum efter några minuter..

     

Svar på tråden Syskonbråk hela tiden, jag blir galen!!