• cicci8­5
    Äldre 11 Nov 12:11
    16693 visningar
    8 svar
    8
    16693

    Längdskidor till barn! Vilken längd??

    Vi har två par skidor, 90 cm och 110 cm. Ungarna är 105 cm och drygt 125 cm. Lillen kan inte åka men stora åkte lite förra året.

    Är det så att lillen borde åka på 110-skidorna och stora få nya, har läst lite olika men det vanligaste verkar vara längden+10 cm.

    Men 110-skidorna verkar så långa till lillen...

    Vilken skidlängd skulle ni ha till en 3,5-åring som är 105 cm lång?

    Vilken längd till en 6,5-åring som är 125-130 cm?

    Vad är fördelar och nackdelar med längre eller kortare skidor?  

    Skidbytardag på söndag, ska lillen ha 110 måste vi ha pjäxor i hans storlek, behöver stora längre skidor så kollar jag efter det+nya pjäxor

  • Svar på tråden Längdskidor till barn! Vilken längd??
  • Hnl
    Äldre 11 Nov 12:17
    #1

    Längdskidor klassiska ska vara så långa att när barnert står med armen rakt upp och böjer handen framåt så ska dom vara lika långa som det blir upp dit de böjer sig typ till handleden..
    För små skidor passar mindre barn som väger mindre så man blir för tung för mindre skidor ..
    Sen finns de fler saker att gå efter om man tränar på skidor mot om man bara är ute och åker ibland..

  • cicci8­5
    Äldre 11 Nov 13:26
    #2

    6-åringen älskar att åka så det blir nog en runda i spåret flera gånger i veckan. Blir väl bäst att köpa längre skidor till honom då! Kollar om jag hittar några billiga pjäxor till 3-åringen så får han prova 110-skidorna. Till småskidorna kan han ha sina vanliga skor.

  • Hnl
    Äldre 11 Nov 13:45
    #3

    Kör ni vallningsfria till 6 åringen då?

  • Äldre 11 Nov 13:49
    #4

    Varför provar man inte ut skidor lika noga till barn som till vuxna? Barn har ju mycket svårare för att åka ändå...

  • Hnl
    Äldre 11 Nov 13:54
    #5

    precis men alla är inte lika noga hur bra det ska gå att åka . Det gör man ju som man vill med men åker man mycket tycker jag verkligen att man ska prova hos någon som kan och inte köra vallningsfria . Finns så mycket annat än vanlig valla att ha istället

  • cicci8­5
    Äldre 11 Nov 14:06
    #6
    Genuin skrev 2011-11-11 13:49:18 följande:
    Varför provar man inte ut skidor lika noga till barn som till vuxna? Barn har ju mycket svårare för att åka ändå...

    Jaså, min son har mycket lättare att åka än vad jag har... Trots att han hade begagnade vallningsfria   Min 6-åring åker ju bara på kul, behöver ju inte gå överdrivet bra. Att 3-åringen har väl utprovade skidor känns helt oviktigt för mig.
    Hnl skrev 2011-11-11 13:45:20 följande:
    Kör ni vallningsfria till 6 åringen då?

    110-skidorna är vallningsfria men jag hade tänkt kolla efter vallaskidor till honom nu.
      
     
  • Hnl
    Äldre 11 Nov 14:12
    #7

    Då tycker jag att ni ska kolla på vallaskidor som du kallar de men dom kan man inte köpa begangnade om det inte går att prova ut spannet på skidbytardagen

  • cicci8­5
    Äldre 11 Nov 14:36
    #8
    Hnl skrev 2011-11-11 14:12:34 följande:
    Då tycker jag att ni ska kolla på vallaskidor som du kallar de men dom kan man inte köpa begangnade om det inte går att prova ut spannet på skidbytardagen

    Det kanske är bäst att köpa nya, man får ju ett juniorpaket för 1200-1500 kr. Men de har vallaservice och slipning på skitbytardagen så det är väl inte omöjligt att man ska kunna få hjälp att prova ut spannet...
Svar på tråden Längdskidor till barn! Vilken längd??