• Puyol
    Äldre 19 Nov 11:23
    60139 visningar
    51 svar
    51
    60139

    Muskelryckning och Als

    Hej! Jag har nu i fyra dagar haft muskelryckning i en och samma muskel i min ena överarm. Pågår hela tiden, dag som natt. Det är alltså samma muskel och det är flera ggr i minuten. Ojämna ryckningar. Tror inte jag har några andra symtom. När man läser om ALS är just detta ett tidigt tecken. Är lite orolig minst sagt. Ngn som har/haft samma problem. Tror ni är ALS eller vad kan det vara och hur länge ska det hålla i. Jag skulle vilja veta vad ALS muskelryckningar innebär. Är det i samma muskel ibörjan. Hur starka är ryckningarna osv?? Mkt tacksam för hjälp!!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-19 12:13
    Ska också säga att jag är 30år gammal.

  • Svar på tråden Muskelryckning och Als
  • Äldre 20 Nov 10:53
    #1

    Det som ses vid ALS är så kallade "fascikulationer" och är inte stora "ryckningar", det ser mer ut som om muskeln "spelar" under huden. Den vanligaste orsaken till att muskeln spelar/rycker i vila är så kallade godartade (benigna) fascikulationer. Fascikulationer kan man även få när en nerv har kommit i kläm, då oftast efter att muskeln har förtvinat en del och så låter det inte i ditt fall.

    Har du inga andra symptom som muskelsvaghet och är 30 år, skulle jag ta det med ro.

    Är du orolig kan du gå till en läkare som undersöker dig och få ungefär samma råd, börja med vårdcentralen.

    Är det däremot ryckningar, ex stora ryckningar som får hela armen att hoppa till, gå direkt till en läkare. De kallas myoklonier och är rejäla saker. Då hoppar hela armen.

    Är det mindre ryckningar som inte påverkar armens rörlighet, så kallade myokymier, kan du också söka en läkare. Myokymier är extremt sällsynt och ses vid sånna där 1 på miljonen-sjukor (jon-kanal-sjukdomar och mitokondriella sjukdomar). De behöver du inte oroa dig för, oftast blir de drabbade muskelgrupperna relativt stela och inget man behöver tveka om man ska söka vård för eller inte. Särskilt om man är en sån "som känner efter".

    I ditt fall skulle jag gissa mig till att du har sk benigna fascikulationer, och det är helt ofarligt. Du skall givetvis inte missbruka din frontallob (där omdömet sitter) utan söka en läkare som får titta på muskelryckningarna, slå dina reflexer, titta på kroppen efter tecken till muskelförtvining och sen ska du sova förhoppningsvis lite godare.

    Det är mycket sällsynt att insjukna med ALS i 30 års åldern.    
             

  • Puyol
    Äldre 20 Nov 14:06
    #2

    Tack så jättemycket för svaret! Mina ryckningar är alltså i en och samma muskel i överarmen och den rycker. Inte så att ryckningarna påverkar armen så att övriga armen rör sig. Ryckningarna ses helt klart. Det rycker hela tiden med några sekunders mellanrum. Svårt att säga om det "spelar" eller rycker. Jag testade att lyfta lite vikter och jag är lika stark i båda armarna. Skulle just ryckningar kunna vara första tecknet? Är det i en och samma muskel i början? Jag förstår på ett sätt att ALS är mkt ovanligt men ändå när detta inte går över nu efter fem dagar? Än en gång tack för svaret! Och hoppas att få svar på även detta.

  • Äldre 20 Nov 20:40
    #3

    Nej det låter inte som ALS. Fascikulationer vid ALS brukar ses i flera muskelgrupper. Det som patienter med ALS brukar märka som första symptom, som gör att de söker doktor är oftast muskelsvagheten.

    Om man tänker kring andra alternativ som jonkanal-sjukdomar, ex Isaac syndrom så brukar det också gå med muskeltrötthet.
     
    Men gå till en doktor om du är orolig. Är dina reflexer bra och doktorn kittlar dig under foten och säger att allt är fint är det inga konstigheter.  

  • Puyol
    Äldre 20 Nov 20:51
    #4

    Du anar inte hur gott detta kändes att höra. Jag mår så jäkla dåligt över detta att inte ryckningarna i armen går över. Jag får väl gå till en doktor så han får kolla det du skriver. Är du läkare? Än en gång tusen tack för att du orkar svara mig. Det sjuka med all min oro kring detta är att jag samtidigt vet att jag är hypokondriker. Har tidigare "haft" alla möjliga svåra sjukdomar. Jag bara väntar på att detta ska gå över!!

  • Puyol
    Äldre 22 Nov 13:56
    #5

    Nu har jag varit och träffat läkare på vc och han gjorde lite undersökningar såsom tex reflexer i armar och ben. Kände lite på styrka, lös i ögonen etc. Inga konstigheter. Men han tyckte det var konstigt att jag hade haft detta så länge så han skickade remiss till neurologen. Detta gör mig inte direkt lugnare även att det kanske skulle göra det. Kan man ha sådana muskelryckningar så här länge utan att det skulle vara ngt allvarligare såsom ALS?

  • Äldre 22 Nov 17:39
    #6

    Ja absolut, vissa har godartade fascikulationer i en muskelgrupp så fort de har tränat eller varit ute o gott, ett vanligt exempel är i vadmuskulaturen.

    Det som kan hända när man får komma till neurologen är att de gör en nogrann kroppsundersökning, ibland går man vidare med en neurofysiologisk undersökning för att titta på om det rör sig om någon nervskada som kan ligga bakom fascikulationerna (ex perifer nervskada).

    Lycka till, det kommer nog gå alldeles utmärkt!   

  • Puyol
    Äldre 23 Nov 10:44
    #7

    Det som gjort mig än mer orolig i natt och idag är att jag tycker att ryckningarna är mer frekventa. Sker kanske ungefär 20st per minut. Ibland är de tv/tre precis på raken och ibland kommer de först efter drygt 10 sekunder. När man läser om ALS så verkar ju det vara symtom just att det sker så frekvent och att det aldrig upphör?

  • Äldre 23 Nov 15:42
    #8

    Det kan vara så vid benigna fascikulationer också.

    Du har fått en remiss till en neurolog, de är experter på att bedöma om det rör sig om en nervsjukdom eller inte. Har du ingen muskelförtvining eller muskelsvaghet är diagnosen ytterst osannolik. Dessutom är du "bara" 30 år.

    Om neurologen tycker det är indicerat kan ha skicka dig på en neurofysiologisk undersökning precis som jag beskrev ovan.

    Försök att släppa ångesten/oron lite. Det låter godartat.

  • Puyol
    Äldre 23 Nov 19:49
    #9

    Sista frågorna:) kan jag själv märka av muskelförrviningen? Jag är tex större omfång i armen som rycker? Nu testade jag att lyfta 10kg-vikter bicepsövning och jag orkade 21 med armen med ryck och 19 med den andra armen. Det skulle man väl inte kunna klara om jag nu redan skulle haft symtom på ALS? Jag ska FÖRSÖKA släppa ångesten!!:)

  • Äldre 23 Nov 23:23
    #10

    Nej precis. Du märker av muskelförtviningen, du blir svagare.

Svar på tråden Muskelryckning och Als