• Äldre 19 Nov 17:32
    2386 visningar
    9 svar
    9
    2386

    Bfa-a fullmakt

    Vi håller på med att signera papper från Bfa-a. Allt är nästan glasklart men förstår inte hur vi ska fylla i fullmakten för att de ska kunna hämta upplusningar om oss hos socialnämnden, läkare etc.  
    Det står att man ska fylla i mannens namn, kvinnans namn, adress och personnummer. Sedan står det längst ner Bevittnas och 6st rader.
    Undrar hur man ska fylla i det. Ska detta intyg bevittnas av 6st personer? Eller är det våra signaturer som ska skrivas.
    Är det någon som vet? Kan ju självklart höra av mig till Bfa-a på måndag men vill få iväg pappren så fort som möjligt..

  • Svar på tråden Bfa-a fullmakt
  • Äldre 19 Nov 17:54
    #1

    Vi fick det bevittnat av två personer, mina föräldrar, och det räckte.

  • Äldre 19 Nov 19:06
    #2

    Två personer ska bevittna- Signatur, namnförtydligande, adress och telefonnummer

  • Äldre 19 Nov 19:22
    #3

    Tack då vet jag!

  • Liljeb­lomman
    Äldre 19 Nov 23:36
    #4

    Vad innebär en sådan fullmakt rent konkret? Att de beställer och läser igenom ens sjukjournal o.s.v?

  • Äldre 26 Dec 15:27
    #5

    Jag undrar precis som Lily Blossom! Kan dem göra så, begära att få läsa ens sjukjournaler?

  • Äldre 26 Dec 20:36
    #6

    Puffar

  • Äldre 26 Dec 22:18
    #7

    Nu känner jag inte till Bfa-as blankett, men vi som adopterar via AC fyller i en fullmakt att utredaren på kommunen får bryta sin tystnadsplikt och prata om oss med AC:s kansli. Exempelvis kan det vara bra då något behöver kompletteras i utredningen. Jag skulle tro att det är något liknande för Bfa-a. Fullmakten lämnas till kommunen. Jag skulle tro att det är samma sak som gäller för övriga adoptionsorganisationer.

  • Thi 08
    Äldre 26 Dec 22:39
    #8
    Simba79 skrev 2011-12-26 22:18:47 följande:
    Nu känner jag inte till Bfa-as blankett, men vi som adopterar via AC fyller i en fullmakt att utredaren på kommunen får bryta sin tystnadsplikt och prata om oss med AC:s kansli. Exempelvis kan det vara bra då något behöver kompletteras i utredningen. Jag skulle tro att det är något liknande för Bfa-a. Fullmakten lämnas till kommunen. Jag skulle tro att det är samma sak som gäller för övriga adoptionsorganisationer.

    tror också på något liknande. För BFA förmedlar ju adoptionen, de gör inte utredningen. Dvs de kommer ju inte sitta och "kolla upp" er sjukdomshistoria. Och det kan heller inte en utredare på kommunen göra då sjukvårdsjournaler är skyddade av sekretessen Vi säger att du byter doktor på exempelvis KS så är vissa avdelningar mer sekretessbelagda än andra, dvs inte ens läkare på KS kan läsa va andra läkare på KS behandlat dig för om inte patienten blir remitterad till annan avdelning. Vissa saker går dock att läsa inom landstinget. Jag var ex på näraktuen häromdagen och då kunde den läkaren se lite annat jag gjort på KS. Då jag gick igenom en utredning ville de ha utdrag från olika myndigheter, men det var aldrig tal om sjukhusjournaler.
  • Äldre 26 Dec 22:56
    #9

    Tack snälla tjejer för era svar!! Nu börjar saker och ting klarna för mig.. Jag tyckte det lät helkonstigt att man skulle skriva under en fullmakt för att BFA skulla få läsa ens sjukhusjournaler.. D lät ju lite VÄL privat lixom.. :) Jag förstår det helt och fullt ut om man ska skriva under att hemutredarna och adoptionsorganisationerna får prata om oss till varandra, det är ju lixom en helt annan sak :) Blev lite fundersam där ett tag, men TS kanske har missuppfattat det hela lite..

Svar på tråden Bfa-a fullmakt