• Anonym (Fattig)

Överklaga till förvaltningsrätten (Broskande)

Hej nu sitter jag har och försöker skriva ihop en överklagan. Men det går inte alls bra :(
    Jag fattar inget, har så svårt att ta in information och blir vilsen utan alla olika förslag på mallar mm.

Det var egentligen meningen att jag skulle ha hjälp utav facket med hon är inte anträffbar innan överklagan ska vara inne.
    Är fruktansvärt besviken efter som att hon sa att hon skulle hjälpa mig när jag var där den 27 september.

Så jag hoppas att någon har på FL kan hjälpa mig hur man skriver en överklagan, och beskriver som om jag vore ett barn

Tex när det står i en mall Yrkande Ska jag då skriva Yrkande mitt namn eller hoppa över "yrkande och bara skriva mitt namn?
    Dvs ska Yrkande vara med i överklagan eller är det bara för mig så att jag vet hur och vad jag ska skriva?

Ni ser jag fattar inget

Tack på förhand

• Svar på tråden Överklaga till förvaltningsrätten (Broskande)
  • deecember

Yrkande- det är samma sak som vad du vill att rätten ska döma.
    Grund för yrkande- "varför" du överklagar & på vad du bygger ditt överklagande..

• Anonym (Fattig)
    deecember skrev 2011-11-23 07:42:49 följande:
    Yrkande- det är samma sak som vad du vill att rätten ska döma.
    Grund för yrkande- "varför" du överklagar & på vad du bygger ditt överklagande..
    Tack, råkade blanda i hop det lite  Menade Klagande ska jag skriva med det eller inte? Nästan som en rubrik och sen mitt namn?
  • Anonym (Fattig)

Kom inte hela meddelande med.

För jag fattar inte om jag ska skriva tex

Klagande
    Sara Andersson
    Saravägen

Eller bara

Sara Andersson
    Saravägen

• deecember
    Texten som är skriven med fet stil ska vara med i din överklagan. Texten skriven med vanlig stil förklarar vad du ska skriva.

Så ja, du ska skriva med allt som är skrivet i fet stil som rubriker.
    Under dem, dina uppgifter/skäl etc..
  • Kjell2

Så noga är det inte. DEt viktig är att du får med ditt namn, kontaktuppgifter och underskrift, vilket ärende/beslut det gäller, vad du villl att de skall besluta och varför.

T ex
    Överklagande av soc beslut den 2011-11-11, nr 1234, om bidrag. Jag yrkar att det istället ger mig 20 000 kr i förörjningstöd då jag har stora medicinkostnader.

Kjell
    Kjellvägen 38

• Anonym (Fattig)
    deecember skrev 2011-11-23 08:17:20 följande:
    Texten som är skriven med fet stil ska vara med i din överklagan. Texten skriven med vanlig stil förklarar vad du ska skriva.

Så ja, du ska skriva med allt som är skrivet i fet stil som rubriker.
    Under dem, dina uppgifter/skäl etc..
    Tack då vet jag :)
    Kjell2 skrev 2011-11-23 08:30:43 följande:
    Så noga är det inte. DEt viktig är att du får med ditt namn, kontaktuppgifter och underskrift, vilket ärende/beslut det gäller, vad du villl att de skall besluta och varför.

T ex
    Överklagande av soc beslut den 2011-11-11, nr 1234, om bidrag. Jag yrkar att det istället ger mig 20 000 kr i förörjningstöd då jag har stora medicinkostnader.

Kjell
    Kjellvägen 38
    Men det låter toppen. För det är just själva mallarna som jag har kört fast vid. Känns lite lättare att skriva mera som en annan är van vid.
    Tack.
  • gullican

Jag tycker att du ska strunta i att försöka skriva efter någon mall. En överklagan behöver inte vara svår alls utan du ska bara tänka på att du får med dina personuppgifter, vilket beslut du ska överklaga och varför du anser att beslutet var felaktigt.

man kan i princip skriva för hand på ett vanligt kollegieblock.

Tänk på att vara tydlig med vad det är som gör att beslutet är felaktigt. Inte en massa om varför du inte har pengar eller hur jobbigt det är för dig. Om jag inte minns fel så var det du som fick avslag pga att du bl a inte var anmäld på AF och därmed nollade Fk din SGI? I så fall ska du ju framhäva att du gjorde det du skulle men vägrades inskrivning av AF så ansvaret för situationen ligger på dem och inte att du missat att anmäla dig. 

• Mumin80

Det enda som måste finnas i ett överklagande är:

- Att det är skriftligt (nerskrivet på papper)
    - Vilket beslut du överklagar (t.ex. om det står diarienummer och/eller datum på beslutet samt kanske rubriken på beslutet). 
    - Vad du är missnöjd med/tycker är fel/vill ändra på. 

Det underlättar om du har med vad du heter, personnummer, adress och telefonnummer

Ett praktiskt tips är att inte skriva så mycket om vad du tycker/känner ("beslutet är orättvist...") och istället koncentrera dig på det som är FEL i beslutet. T.ex. "jag tjänade inte x kr i månaden, jag tjänade x kr" eller "den här informationen har inte tagits med i beslutet". Och det kan också vara bra att skriva vilket beslut du vill att dom fattar istället ("jag vill att beslutet ändras så att min ansökan beviljas..:" t.ex.). 

• Anonym (Fattig)
    gullican skrev 2011-11-23 08:41:41 följande:
    Jag tycker att du ska strunta i att försöka skriva efter någon mall. En överklagan behöver inte vara svår alls utan du ska bara tänka på att du får med dina personuppgifter, vilket beslut du ska överklaga och varför du anser att beslutet var felaktigt.

man kan i princip skriva för hand på ett vanligt kollegieblock.

Tänk på att vara tydlig med vad det är som gör att beslutet är felaktigt. Inte en massa om varför du inte har pengar eller hur jobbigt det är för dig. Om jag inte minns fel så var det du som fick avslag pga att du bl a inte var anmäld på AF och därmed nollade Fk din SGI? I så fall ska du ju framhäva att du gjorde det du skulle men vägrades inskrivning av AF så ansvaret för situationen ligger på dem och inte att du missat att anmäla dig. 
    Tack för Svaret
    Det underlättar att man kan skriva så :)
    Visst  är det jag som förlorade min SGI pga att hon på AF vägrade att skriva in mig.

Fast nu är det första överklagan som jag jobbar med, den från 12 April agn sjukpenning.
    Skulle jag nu vinna i rätten så får jag även tillbaka min SGI.

Nu ska jag gå och sova ett par timmar :)
  • Anonym (Fattig)
    Mumin80 skrev 2011-11-23 08:50:02 följande:
    Det enda som måste finnas i ett överklagande är:

- Att det är skriftligt (nerskrivet på papper)
    - Vilket beslut du överklagar (t.ex. om det står diarienummer och/eller datum på beslutet samt kanske rubriken på beslutet). 
    - Vad du är missnöjd med/tycker är fel/vill ändra på. 

Det underlättar om du har med vad du heter, personnummer, adress och telefonnummer

Ett praktiskt tips är att inte skriva så mycket om vad du tycker/känner ("beslutet är orättvist...") och istället koncentrera dig på det som är FEL i beslutet. T.ex. "jag tjänade inte x kr i månaden, jag tjänade x kr" eller "den här informationen har inte tagits med i beslutet". Och det kan också vara bra att skriva vilket beslut du vill att dom fattar istället ("jag vill att beslutet ändras så att min ansökan beviljas..:" t.ex.). 
    Tack jättebra med tips Får en mycket bättre bild över det hela nu.
Svar på tråden Överklaga till förvaltningsrätten (Broskande)