• Äldre 30 Nov 20:25
    6968 visningar
    14 svar
    14
    6968

    (bild) Hur beräknar jag rabatt samt summa att betala i EXCEL?

    Jag ska räkna ut rabatt och summa att betala i Excel.
    Alltså är de följande;



     Jag ska beräkna eventuell rabatt och summa att betala. Jag förstår INTE hur jag ska göra. Finns de någon snäll själ där ute som kan hjälpa en vilsen student?
  • Svar på tråden (bild) Hur beräknar jag rabatt samt summa att betala i EXCEL?
  • Äldre 30 Nov 20:27
    #1

    Är det 10% rabatt?

  • Äldre 30 Nov 20:29
    #2

    Ja, bör även tillägga att jag har dyskalkyli. 

  • Äldre 30 Nov 20:30
    #3

    För att allt ska bli rätt nu :)
    Det är 10% på "inköp i kr" ?

  • Äldre 30 Nov 20:31
    #4

    De som är över 500kr får 10% rabatt.

  • nthe
    Äldre 30 Nov 20:34
    #5

    i kolum C5 ska det stå 0.¨
    i kolum D5 ska det stå 265.


    i kolum C6 ska det stå =B6*0,1 sen trycker du på enter.
      i kolum D6 ska det stå =B6-C6 sen trycker du på enter.


    i kolum C7 ska det stå 0.
    i kolum D7 skall det stå 480

  • Äldre 30 Nov 20:35
    #6

    Ok, då tänker jag på två olika alternativ
    Alt 1. Skriv varje rabattruta.

  • Äldre 30 Nov 20:38
    #7

    Nehe, nu försvann det, jag kommer på ett alternativ bara, nu när jag sitter via telefonen.
    I varje rabatt ruta skriver du

  • Äldre 30 Nov 20:39
    #8

    Nej men ...
    Sitter via telefonen.
    I varje rabatt ruta skriver du

  • Äldre 30 Nov 20:40
    #9

    Det här går ju inte, skriver en massa men får inte med det :/

    Jag provar via datorn sen, ska du använda den mer än en gång?

  • Äldre 30 Nov 20:42
    #10

    Tack så jättemycket, nthe! 
    balkefors, det löste sig.

    Tack så hjärtligt till er för att ni ville hjälpa.

    *Varma vinterkramar*  

  • knatta­r
    Äldre 30 Nov 20:46
    #11
    esch skrev 2011-11-30 20:42:28 följande:
    Tack så jättemycket, nthe! 
    balkefors, det löste sig.

    Tack så hjärtligt till er för att ni ville hjälpa.

    *Varma vinterkramar*  
    Bara för att jag är så nyfiken.
    Förstår du innebörden av vad du skrivit i de olika kolumnerna nu? 
  • Äldre 16 Dec 08:16
    #12

    Jag håller med knattar, jag. Tanken var väl dessutom att Excel skulle räkna ut det hela - det är ju liksom det som är vitsen med att göra det i Excel.

    Svaret från nthe gör ju att du lika gärna kunde använt ett papper. Meningen med Excel är ju att om du nu sätter in andra rabatt-siffror, eller en annan gräns för rabatten, så ska Excel räkna om alltihop automatiskt. Så blir det inte med nthe-s metod...

  • Äldre 16 Dec 14:58
    #13

    För att nå vad GranitBerg menar blir formlerna:

    C5: =OM(B5>$B$2;+B5*$B$1;0)

    D5: =+B5-C5

    dvs om inköpssumman (B5) är större än gränsen 500 (B2) så blir svaret inköpssumman (B5)*Rabattsatsen (B1), och belopp att betala (D5) blir inköpssumman (B5) minus rabatten (C5). Formlerna kopieras sedan till cellerna nedanför. (Dollartecknen innebär att när formeln kopieras så kommer jämförelsen/beräkningar fortfarande att göras mot absoluta cellreferenserna B2 och B1)

    Då jag bara arbetar med engelsk version så är jag inte 100% på att vilkorssatsen heter OM i svensk version men jag är ganska säker på det. 

  • Äldre 16 Dec 16:54
    #14

    Jag googlade de och fick hjälp av min lärare :)

Svar på tråden (bild) Hur beräknar jag rabatt samt summa att betala i EXCEL?