• Äldre 1 Dec 11:48
    19697 visningar
    164 svar
    164
    19697

    FamiljeLivs julkalender! Vinn läcker byggsats till barnet!

    Nu öppnar vi andra luckan Familjelivs julkalender. TomteVinn rolig byggleksak för både stora och små barn.
    Mecco är en svensk leksak, som består av platta bitar som kan byggas ihop till olika former, bara fantasin sätter gränser.
    Idag kan du vinna två set med Mecco, värde 598 kronor.

    www.mecco.se


    För att vinna vill vi att du berättar vilken sång/visa du förknippar allra mest med julen och varför.
    Vill du ha stämningsfull musik a´la gosskör eller gillar du poppig jingle bells?
    Eller är det vackraste i dina öron när dina barn sjunger julvisor?

    En jury från Familjeliv.se plockar ut dagens vinnare.

    Tävlingen pågår den 2 december fram till midnatt.
    Vinnaren avslöjas den 5 december.
    Vinnaren måste svara på vårt vinnarmejl inom en veckan, annars går vinsten till någon annan.
    Vi kommer göra vårt bästa för att du ska få din vinst före jul, men vi kan inte garantera det

    Lycka till!

    Pst
    Tråden öppnas den 2/12

  • Svar på tråden FamiljeLivs julkalender! Vinn läcker byggsats till barnet!
  • Äldre 2 Dec 09:30
    #31

    "Lusse lelle lusse lelle elva nätter före jul" är min favorit, har så många minnen av den låtern från skolåren när vi gick luciatåg. Får rysningar av den låten på ett positivt och glatt sätt. All planering innan ett luciatåg och att sen få stå där och sjunga och göra andra människor glada, underbartGlad

  • dec201­0
    Äldre 2 Dec 09:32
    #32

    Min julfavorit är nog bered en väg för herran. Från början för att den spelades varje julavslutning. Inget jullov innan den var spelad.

    I vuxen körålder har psalmen övergått i en underbar folkvisetappning.

    Det är nåt visst som inte går att beskriva. Varje gång orgeln bränner av de första takterna så vet man. NU är det bannemig jul på g!

  • småvil­dar
    Äldre 2 Dec 09:38
    #33

    Sen barnen kom så känns det som att återuppleva sina egna barndomsjular. Det är härligt. Min morfar var musiker så min mamma har vuxit upp med ständigt omgiven av musik då det första min morfar gjorde när han kom hem var att ta fram gitarren eller saxofonen. Varje jul hos morfar så gick julmusiken varm både på stereon och instrumentalt. Musik bär minnen så julmusiken behöver heller aldrig saknas hemma hos oss. Till jul har vi  långa spotifylistor här hemma som jag och barnen sätter ihop tillsammans.Då  lyssnar vi på musik som vi aldrig lyssnar på annars. En av de låtar som alltid finns i vår jullista är  Santa bring my baby back to me med Elvis.
    Perfekt att baka pepparkakor till  Tomte


  • Äldre 2 Dec 09:45
    #34

    lilla killen 3 1/2 år går och sjunger på junfru tjär han tycker att det låter så mysigt med " karusellen som ska gå till kvällen " han vill dit och vill inte förstå att den inte fins

  • Äldre 2 Dec 09:45
    #35

    Min favorit är helt klart Helga Natt när Tommy Körberg sjunger den. Trots att jag inte "annars" är religiös så blir jag bara så fylld av lugn och "awe" när jag hör den. En stund att andas och minnas det man har och hur stort det faktiskt är att bara leva och vilken välsignelse det är att få sätta fler människor till världen.

  • Äldre 2 Dec 09:50
    #36

    jul jul strålande jul.. nu när jag är gravid kommer jag att börja böla när jag hör den, det vet jag ha ha

  • Äldre 2 Dec 09:56
    #37

    " All i want for christmas is you " är min ultimata jullåt.
    Förra året när jag satt helt ensam, mannen vart utvisad och det var den enda låten jag lyssnade på.
    Denna julen är han hemma hos mig, och det är fortfarande den enda låten jag lyssnar på
    -nu är jag gravid och gråter nästan mer till den. haha :) Men det är underbart denna julen! Hjärta

  • Äldre 2 Dec 10:05
    #38
    "Nu tändas tusen juleljus" är den sång som får mig i julstämning. I år ska jag dessutom få lyssna på barnens luciatåg (första året för min dotter på förskola) och det tror jag verkligen blir speciellt!!
    Älskade lilla Saga!!
  • citte
    Äldre 2 Dec 10:09
    #39
    Hjärta  Hejsan hoppsan är våran låt
    Den får oss att sjunga och dansa
    Våran lilla tjej sjunger den till och från dagis.
    Sen förra året så har våran tjej dansat och lyssnat till musiken.
    När vi hör våran lilla tjej sjunga låten då är de jul.
    Hon längtar till julafton när tomten kommer med paket.
    Hon får emmy bebis  skratta, emmy tittar på sin stora syster som är snart 3 år och skrattar.
    Vi längtar till julen, att de ska komma snö så tomten kommer fram på sin släde, och hoppas han sjunger låten sin. Hjärta I år dansar vi runt granen och sjunger till låten hejsan hoppsan

    Hjärta När nätterna blir långa och kölden sätter in, tar mamma mus och samlar hela barnaskaran sin,

    hon visar sen på fällan ni aktar er för den så får vi allesammans fira jul igen.
    Hejsan hoppsan och fallerallera, när julen kommer ska varenda unge vara glad.
    Hejsan hoppsan och fallerallera, när julen kommer ska varenda unge vara glad! HjärtaOch Mamma Mus är flitig, hon hämtar en bit kol
    och svärtar tak och väggar i sitt lilla musehål.
    För nere uti källarn har mössen sitt krypin,
    Där städar barna skrymslena med svansen sin. HjärtaHejsan, hoppsanoch fallerallera, när julen kommer ska varenda unge vara glad.
    Hejsan hoppsan och fallerallera, när julen kommer ska varenda unge vara glad!

    Till slut så kommer kvällen som alla väntar på
    och Pappa Mus han letar fram en stövel utan tå.
    Hjärta Den har dom sen till julgran och pryder den så fint
    Med spindelväv i gult och blått och gredelint.
    Hejsan, hoppsan och fallerallera, när julen kommer ska varenda unge vara glad.
    Hejsan hoppsan och fallerallera, när julen kommer ska varenda unge vara glad!
    Var unge får till julklapp en liten liten nöt,
    den gnider dom med kolapapper, så att den blir söt.
    Från skafferiet tar dom en fläskbit eller två,
    Och den får allesammans lov att lukta på. HjärtaHejsan, hoppsan och fallerallera, när julen kommer ska varenda unge vara glad.
    Hejsan hoppsan och fallerallera, när julen kommer ska varenda unge vara glad!
    Och gamla Mormor Mus hon har också kommit ner,
    och hennes gungstol gungar takt, när som hon dansen ser.
    D´är ingen riktig gungstol, för som ni alla vet,
    Så sitter hon och gungar på en stor potät.
    Hjärta Hejsan, hoppsan och fallerallera, när julen kommer ska varenda unge vara glad.
    Hejsan hoppsan och fallerallera, när julen kommer ska varenda unge vara glad!
    Dom hoppar och dom dansar och trallar så en stund,
    tills Pappa Mus han säger: "Nej, nu tar vi oss en blund.
    Och barna går till sängs, medan pappan håller vakt,
    Och snart så snarkar allihop i schottistakt.
    Hejsan, hoppsan och fallerallera, när julen kommer ska varenda unge vara glad.
    Hejsan hoppsan och fallerallera, när julen kommer ska varenda unge vara glad!
    Men gamla mormor gäspar och säger liksom så,
    att julen den är roligast för alla som är små.
    Om ingen går i  fällan och aktar sig för den,
    Ska alla nästa år få fira jul igen. Hjärtaoch fallerallera, när julen kommer ska varenda unge vara glad.
    Hejsan hoppsan fallerallera, när julen kommer ska varenda unge vara glad! HjärtaHjärta God jul och gott nytt år Hjärta
  • bithe
    Äldre 2 Dec 10:09
    #40

    Stilla Natt , Den är så rogovande och vacker. När uppesittar kvällen blir riktigt sen och det går över till natten, Julgranen är tänd, Skinkan klar och en nattmacka med nygräddad skinka kaffe och glögg och Stilla natt i bakgrunden. Då är det JUL. Samma på Julaftons kvällen när stillheten lägger sig. Barar sitta och lyssan och titta på granen och känna tacksamhet för allt vi har och denna underbara familje tid.

Svar på tråden FamiljeLivs julkalender! Vinn läcker byggsats till barnet!