• Äldre 1 Dec 11:48
    19693 visningar
    164 svar
    164
    19693

    FamiljeLivs julkalender! Vinn läcker byggsats till barnet!

    Nu öppnar vi andra luckan Familjelivs julkalender. TomteVinn rolig byggleksak för både stora och små barn.
    Mecco är en svensk leksak, som består av platta bitar som kan byggas ihop till olika former, bara fantasin sätter gränser.
    Idag kan du vinna två set med Mecco, värde 598 kronor.

    www.mecco.se


    För att vinna vill vi att du berättar vilken sång/visa du förknippar allra mest med julen och varför.
    Vill du ha stämningsfull musik a´la gosskör eller gillar du poppig jingle bells?
    Eller är det vackraste i dina öron när dina barn sjunger julvisor?

    En jury från Familjeliv.se plockar ut dagens vinnare.

    Tävlingen pågår den 2 december fram till midnatt.
    Vinnaren avslöjas den 5 december.
    Vinnaren måste svara på vårt vinnarmejl inom en veckan, annars går vinsten till någon annan.
    Vi kommer göra vårt bästa för att du ska få din vinst före jul, men vi kan inte garantera det

    Lycka till!

    Pst
    Tråden öppnas den 2/12

  • Svar på tråden FamiljeLivs julkalender! Vinn läcker byggsats till barnet!
  • TantZ
    Äldre 2 Dec 10:10
    #41
    s fia skrev 2011-12-02 08:31:19 följande:
    Ända sen jag va liten har detta var min favorit julmusik.. Den där julskivan son agnetha fältskog spelade in med sin ditter linda... Minns att den där knastriga skivan gick om o om igen i vårt hem... Så mysigt! O favorut låten är såklart jag såg mamma kyssa tomten
    Titta vad som finns.. (en av favoriterna också) Den går att köpa på CD
    cdon.se/musik/agnetha_f%C3%A4ltskog_%5E_linda_ulvaeus/nu_t%C3%A4ndas_tusen_juleljus-511215
  • rockab­ees
    Äldre 2 Dec 10:24
    #42
    "Hej, mitt vinterland" med Agnetha Fältskog och Linda Ulvaeus, då den spelades flitigt på vår kassettbandspelare till julförberedelserna i köket under min barndom. Den får mig att tänka på nygräddade lussebullar och gemensamt pepparkaksbak! Så den har sin givna plats bland jullåtarna hemma hos oss nu när det är dags för sonens första jul Tomte
  • Äldre 2 Dec 10:31
    #43

    WHAM- Last Christmas

  • Socker­söt88
    Äldre 2 Dec 10:31
    #44
    Hosianna. Inte för att det är den bästa julsången, men det är den jag förknippar mest med julen. Historien bakom är att när min lillebror, som är fyra år yngre, gick på dagis skulle de sjunga Hosianna på deras julfest och brorsan var väl kanske en sådär 3 år då. Han är jätte musikalisk idag och har eget dansband och så, men just vid den åldern hade han inte så bra inlärningsförmåga och prickade inte tonerna så bra (fast vem gjorde nu det i den åldern?). Nåja, det som han lärde sig ur denna hosianna sång, var just det, HOSIANNA som han sjöng jämt och ständigt och HÅRT!

    Bästa minnesbilden är nog när mamma, pappa, lillebror och jag var ut på promenad ett par dagar innan julafton. Lillebror satt i pulkan och skrek (ursäkta, sjöng), så säkert hela min hemby hörde (bodde i en väldigt liten by med ca 100 invånare) HOSIAAANNA, HOSIAAANNA, HOSIAANNA. Och eftersom han inte kunde något annat ur sången än hosianna, så började han om från början med HOSIAAANNA där det egentligen skulle ha varit text. Gissa om jag var led honom just då, men idag är det härligt minne! Tomte
  • Äldre 2 Dec 10:34
    #45

    Jag älskar "Julen är här" med Tommy Körberg och Sissel Kyrkjebö. Den är så vacker och den skänker en tanke till de som inte finns hos oss. Det finns många som inte finns hos oss som vi saknar extra till jul. Denna sång får mig i riktig julstämning.

  • ego
    Äldre 2 Dec 10:34
    #46

    När jag har hört Whams Last christmas åtminstone 5 gånger på radio DÅ är det jul!

  • Jocely­n
    Äldre 2 Dec 10:36
    #47
    självklart är det ELVIS som sprudlar ut ur högtalarna här kring jul:) och barnen hörs i bakrunden som försöker sjunga med.hans röst går ju inte att jämföra med nån annan -sån mysig stämma som får en att avnjuta julen som bäst :)

    ÄR UPPVUXEN MED ELVIS SÅ HAN INGÅR I VÅR FAMILJ :) 
  • For all I care
    Äldre 2 Dec 10:39
    #48

    Jag avskyr julen i vanliga fall men en julsång som satt sig i mitt huvud och som jag tycker är väldigt vacker är "Gläns över sjö och strand".
    Sen jag fick barn så har julkänslan kommit tillbaka och så fort jag tänker på något som är julrrelaterat så kommer den låten upp som en bakgrundslåt nästan.

    På nåt sätt gillar jag även "O Helga Natt" också men det är nog för att den får mig att tänka på min söta farmor som heter just Helga.   


  • Äldre 2 Dec 10:44
    #49

    Här kommer vår favorit julsång. Tomten jag vill ha en riktig jul. 

    Motivering till varför vi äskar denna låt: 

    När jag själv var liten fick jag ingen jul, och denna låt får mig att vilja ge mitt eget barn den där julen jag aldrig fick. Som barn har man många förväntningar på just Julen, och denna text till låten får en att tro att  Tomten faktiskt finns. Lång väntan till julafton, men det är den värd.

    "Tomten, jag vill ha en riktig jul
    En sån som man har när man är liten
    Tomten, jag vill ha en riktig jul
    Väntan man har, va man är nyfiken"

    Här kommer den för er som vill höra
    ">

      

     

  • Marit b
    Äldre 2 Dec 10:54
    #50

    "Det strålar en stjärna" är bland det vackraste jag vet och har varit så sedan jag var liten. Själv har jag sjungit den för mina barn sedan de var små, även som vaggvisa eller på nätterna när de hade ont i magen. Tror inte att min sångröst är den bästa men de har inte klagat.

Svar på tråden FamiljeLivs julkalender! Vinn läcker byggsats till barnet!