• kman
    Äldre 5 Dec 20:53
    2257 visningar
    3 svar
    3
    2257

    Erfarenheter av enskild adoption?

    Hej!

    Jag önskar råd och höra berättelser av er som har erfarenhet av enskild adoption (eller privat adoption som det hette förut). 

    Särskilt nyfiken är jag på era erfarenheter av er ansökan till MIA, vilken sorts särskild anknytning ni hade till barnet och hur lång processen var för er.

    Jag och min fru har precis blivit godkända adoptivföräldrar av Stadsdelsnämnden där vi bor. Jag är 30 år och min fru är 45 år, och troligen kommer vi inte få fortsatt medgivande om vi måste söka igen om två år. Då många väntetider på adoptionsförmedlingarna är betydligt längre än så håller vi på att titta på detta med enskild adoption.

    Vi har väldigt goda kontakter och relationer med Filippinerna, där min fru har tidigare bott och där hon har flera släktingar boende. Den kulturella anknytningen är stark och vi har förstått att det är viktigt. Just nu håller vi på att leta barnhem som kan tänkas att hjälpa oss med detta.

    Är det någon här som har erfarenhet av enskild adoption med liknande premisser? Kanske till och med från Filippinerna? 

    Hur gick det till för er? Hur lång var processen? Hur mycket tid spenderade ni i landet?

    Tacksam för all hjälp vi kan få. 

  • Svar på tråden Erfarenheter av enskild adoption?
  • Äldre 5 Dec 22:24
    #1

    Jag kan bara säga att jag är evigt tacksam att vi inte enligt MIA hade själ nog att göra en enskild adoption från det landet där min pappa bor. Jag var mycket irriterad på MIA som sa nej men nu i efterhand när jag insett hur otroligt mycket papper det är som ska bli rätt förutom att man vill vara helt säker på att barnet inte kan komma tillbaka till sin biofamilj eller adopteras inom landet.

    Vi valde istället att adoptera genom Kinas lista med barn som har i förväg kända särskilda behov och det gick otroligt fort. Många länder har liknande listor och det finns ju länder hos tex BFA som inte har någon kö i Sverige. Om jag skulle vara er skulle jag NOGA kolla upp dessa alternativ först!

  • kman
    Äldre 5 Dec 22:29
    #2
    fabbemam skrev 2011-12-05 22:24:14 följande:
    Jag kan bara säga att jag är evigt tacksam att vi inte enligt MIA hade själ nog att göra en enskild adoption från det landet där min pappa bor. Jag var mycket irriterad på MIA som sa nej men nu i efterhand när jag insett hur otroligt mycket papper det är som ska bli rätt förutom att man vill vara helt säker på att barnet inte kan komma tillbaka till sin biofamilj eller adopteras inom landet.

    Vi valde istället att adoptera genom Kinas lista med barn som har i förväg kända särskilda behov och det gick otroligt fort. Många länder har liknande listor och det finns ju länder hos tex BFA som inte har någon kö i Sverige. Om jag skulle vara er skulle jag NOGA kolla upp dessa alternativ först!
    Tack för detta svar. Vi har givetvis även funderat på detta med barn med särskilda behov, och då särskilt från Kina. Vad kul att höra att det gick vägen för er!

    När du säger att det gick otroligt fort... hur fort gick det? Vilken typ av särskilda behov hade ert barn? 
  • Äldre 5 Dec 23:52
    #3

    Hej
    Du hittar en del info i min presentation om du vill veta vilket SN det rör sig om så får du gärna inboxa mig.
    MVH
    Fabbemam

Svar på tråden Erfarenheter av enskild adoption?