• Epona
    Äldre 8 Dec 14:16
    30199 visningar
    37 svar
    37
    30199

    reserv till sjuksköterska

    Jag har sökt sjuksköterskeprogrammet och fick precis svar att jag är antagen till en skola som ligger långt bort och dessutom ligger jag på reservplats 11 på en skola nära mig och det är den jag helst vill komma in på.

    Nu har jag hört att jag bara får tacka ja till en. Vågar jag tacka ja till den skolan där jag ligger på reservplats 11 med risk för att jag inte kommer in alls om reservplatsen inte räcker till? 

    Har man en chans att komma in från reservplats 11?  

  • Svar på tråden reserv till sjuksköterska
  • Äldre 8 Dec 14:30
    #1

    När jag sökte första gången hade jag reserv 300 vid första antagningen och 118 vid andra.. Ofta hoppar många av eller tackar nej. Men garanti finns det ju inte.

  • Äldre 8 Dec 14:32
    #2

    Om du tackar ja till reservplatsen och ja till den platsen på andra skolan styrks bara den andra skolan OM du kommer in på reservplatsen...

  • Äldre 8 Dec 14:40
    #3

    Har jag förstått det rätt? Jag har blivit antagen till mitt fjärde val. Kan jag tacka ja till de 3 första programmen som jag är reserv på också? Utan att förlora min plats där jag är antagen?

  • Äldre 8 Dec 14:42
    #4
    Puh76 skrev 2011-12-08 14:40:28 följande:
    Har jag förstått det rätt? Jag har blivit antagen till mitt fjärde val. Kan jag tacka ja till de 3 första programmen som jag är reserv på också? Utan att förlora min plats där jag är antagen?
    JA!

    Som sagt, du styrks bara från din antagna plats om du antas till en med högre prioritet...
  • Epona
    Äldre 9 Dec 10:26
    #5

    Är ni säker på att ni har rätt. Fick precis svar från antagningen och då fick jag som svar att jag kan stå kvar som reserv till högst 165 högskolepoäng. Sjuksköterska är ju på 180. 

    Väldigt trist.. 

  • Äldre 9 Dec 10:29
    #6
    Epona skrev 2011-12-09 10:26:34 följande:
    Är ni säker på att ni har rätt. Fick precis svar från antagningen och då fick jag som svar att jag kan stå kvar som reserv till högst 165 högskolepoäng. Sjuksköterska är ju på 180. 

    Väldigt trist.. 
    Ja, jag gjorde så förra året när jag sökta sjuksköterska och kom in på en lägre prio och sen kom in på min högre prioriterade reservplats. Vad är annars meningen att kunna ställa sig som reserv?.. Ja, hela programmet är på 180 hp, men slår du ut det på antalet terminer så blir det fortfarande bara 30hp!
  • Elephi­no
    Äldre 9 Dec 10:29
    #7
    Epona skrev 2011-12-09 10:26:34 följande:
    Är ni säker på att ni har rätt. Fick precis svar från antagningen och då fick jag som svar att jag kan stå kvar som reserv till högst 165 högskolepoäng. Sjuksköterska är ju på 180. 

    Väldigt trist.. 
    Du räknar fel. Ssk må vara 180hp totalt, men det som räknas i det här fallet är per termin (dvs 30).
  • Epona
    Äldre 9 Dec 10:34
    #8

    Åh så bra Glad Jag kan verkligen ingenting om hur detta fungerar. 

  • Äldre 9 Dec 14:26
    #9

    Måste bara få låna tråden lite om det är okej TS?

    Har reserv plats 6 nu efter första urvalet till ssk utbildningen, med högskoleprovs poängen.
    Hur stor tror ni min chans är att komma in?

  • Äldre 9 Dec 14:37
    #10
    Schira skrev 2011-12-09 14:26:27 följande:
    Måste bara få låna tråden lite om det är okej TS?

    Har reserv plats 6 nu efter första urvalet till ssk utbildningen, med högskoleprovs poängen.
    Hur stor tror ni min chans är att komma in?
    Beror ju på hur många platser som finns i din urvalsgrupp.. men jag skulle säga att chanserna är goda om du är nr 6 efter första..
    Jag hamnade i höstas som reserv nr 48 och i andra urvalet var jag nere på reserv 10 så många söker till många skolor för att öka chanserna att komma in, och tackar sedan nej efter första urvalet.
    (kom sedan in som reserv 1 vecka innan skolan började)
Svar på tråden reserv till sjuksköterska