• Äldre 9 Dec 14:23
    11435 visningar
    61 svar
    61
    11435

    Familjelivs julkalender 12/12: Vinn julklapp värd 1475 kronor!



    Var med och öppna luckan den 12 december i Familjelivs julkalender!

    Du vinna ett riktigt fint paket med Mumin-saker. I paketet har vi stoppat ner:
    2 bäddset från Finlayson, 2 st vintermuggar från Iittala och 1 änglaspel från Pluto produkter, värt cirka 1475 kronor.
    Gilla gärna Mumin på Facebook.

    För att vinna vill vi att du delar med dig av ditt bästa julpyssel. Är det garntomtar, smällkarameller, kristyränglar eller kanske egna julkort? Berätta vad du och familjen gillar bäst att göra och tipsa gärna om hur man går till väga. Laddar du upp ett foto på pysslet blir vi extra glada, men det är inget krav.

    Vi smygöppnar tävlingen idag och den pågår den 12/12 fram till midnatt. Vinnaren utses av en jury och presenteras den 13/12.

    Vinnaren måste svara på vinnarmejlet inom en vecka annars går vinsten till någon annan.
    Vi kommer göra vårt bästa för att du ska få din vinst före jul, men vi kan inte garantera det.

    Lycka till! Solig

    Här kan du läsa mer om tävlingsreglerna.
    Familjeliv.se - utsedd till Sveriges bästa community av InternetWorld.
  • Svar på tråden Familjelivs julkalender 12/12: Vinn julklapp värd 1475 kronor!
  • Äldre 9 Dec 18:10
    #1

    Det jag själv tycker är roligast julpyssel att göra,är sonens adventskalender.
    I år blev det en kalender i form av ett paketberg.
    Pappskivor inklädda i omslagspapper i olika färger som jag tejade ihop på baksidan o hängde i golvhög.
    Klippte sen ut runda julgranskulor i olika färger o nummer,som jag la i en ficka på den stora julstrumpan där små paket med olika innehåll,låg/ligger  

    2 tidigare år har jag gjort en stor smällkaramell som adventskalender.Hushållsrulle inslaget i omslagspapper,o sen bundit fast små numrerade paket i snören runt smällkaramellen.

    Ett år fick han en tomteskattkarta.På vägen till den stora skatten (julaftonen) fanns de tappade paket med nr.

    Det mysigaste julpysslet vi gör tillsammans är islyktor. 
    Fast sonen tycker bäst om  pepparkaksbaket =)

  • Äldre 9 Dec 18:53
    #2

    Jag brukar fixa till några jädra roliga smällkarameller men har lite tajt med tid just nu och ber att få återkomma med beskrivning lite senare. 
     

    Förresten, Fru Redaktören : Jag blev mycket besviken över att jag inte fick pris för min köttfärslimpa, ett hedersomnämnande vore nog på sin plats nu när priset uteblev, det vore det minste jag tycker mig ha rätt till.

    Men än är ju inte för sent. Eller ??? 


    The dumber people think you are, the more surprised they're going to be when you kill them.
  • Äldre 9 Dec 18:55
    #3

     



    Jag gillar att göra pasta änglar/makaron änglar,
    man behöver 2 makaroner(som armar), 1 Penne eller 1 stor böjd makaron( till kroppen) , 1 fjärilsmakaron(vingarna),  guld eller silver sprayfärg, flirtkula eller en ärta eller likande till huvudet., samt lim för att sätta ihop alla delar. Och en liten bit snöre om man vill hänga upp ängeln.  Jag brukar börja med att spraya ala delarna med färg och sedan limma ihop dem.

    Jag har lånat en bild av  kompis då jag gömde fotografera mina, perfekta att ha i granen eller i julgruppen. Jätteenkla att göra och kostar inte så mycket med är ändå väldigt fina!

  • Äldre 9 Dec 20:09
    #4


    Mitt bästa julpyssel är helt klart ljuslyktor!
    Så mysigt och barnen älskar det.
    Ett billigt pyssel som verkligen alla klarar av.
    Man diskar ur en gammal glasburk, tex majonäs burk, ja vilken burk som helst.
    Sen kan man måla med färg direkt på, eller kleta på lite lim och hälla glitter på, eller
    klistrar dit fina paljetter, bokmärken, klistermärken, något fint band.. Bara låta fanatsin flödda!
    Vill man ha ett handtag på lykta är det bara att tvinna runt ståltråd!
    När lyktan är fädig är det bara att stoppa ner ett ljus och tända!
    Jätte kul för barnen att ha ett eget ljus! Sen blir det inte bråk om vem som ska blåsa ut vilket ljus heller .
    Har blivit en del ljuslyktor på sistonde så mysfaktorn är verkligen på topp här hemma!
    En super kul och smart återvinning!
  • thj
    Äldre 9 Dec 20:34
    #5

     




    Vilken härlig vinst!!

    Vi julpysslade i söndags, vi älskar att göra små tygtomtar med träkulor och stickade kroppar och piprensare som armar och hals små träkulor som händer!

    De blir så söta och ingen blir den andra lik Tomte..

    Att baka stora pepparkakor och göra hål i grädda och binda ett fint snöre så kan man hänga upp dem lite överallt
    i hemmet.Det är inte bara fint det luktar jul med!

    Ha en härlig helg alla!
    kramen/J  

          

        


    Framgång är att få det man vill ha -Lycka är att vilja ha det man får!
  • Äldre 9 Dec 22:48
    #6

    Mitt bästa julpyssel tips är en lussebulle ljusstake. Baka av trolldeg en dubbel lussebulle. Tryck en grop i varje ändsnurra med ett julgransljus , totalt 4 st. Låt torka och måla den sedan saffransgul. Limma fast ett häftstift med piggen upp i varje ljushål. Tryck fast ljusen på häftstiftet. Om man vill göra det mer ordentligt kan man köpa ljushållare i en hobbyaffär. Det blir en jättegullig ljusstake.

  • Äldre 10 Dec 09:07
    #7

    Superenkla små söta möss som man kan ha i granen med om man vill, kanske inte så juliga men man vill väl gärna att alla såväl djur som människor ska få komma in i värmen på vintern?

    Garn: någon slags mohair eller ullgarn funkar med, eller egentligen vilket garn ni har hemma men det blir ju finast med lite ludd i.
    Fyllning: vadd eller bomull.
    Ögon: pärlor eller svarta minsta ögonen i hobbyaffär.
    Nos och svans: rosa garn, jag har ett tunt ullgarn men vilket som går säkert bra.

    Lägg upp 5 maskor i en magisk ring (finns bra beskrivningar och filmer på nätet till er som inte vet hur man gör, eller ni som kan lägg upp så ni har fem maskor till rundvirkning).
    Öka varannan maska med + en maska tills ni har 20-25 maskor, minska sedan direkt till ni har kvar så liten öppning att ni kan fylla musen med lite vadd eller bomull, virka sedan ihop hålet.
    Ludda upp pälsen lite.
    Fram är den spetsiga delen, där ni började virka. Sy nosen och sy fast ögonen, man kan även ha mårrhår av lite vit sytråd.
    Virka svansen (en rad med luftmaskor) och sy fast den.
    Virka öronen, lägg upp 4-5 maskor (på samma sätt som när ni virkade början på musen) och öka i varje maska + en maska ett varv och sedan är de färdiga att sys fast.
    Det är lite pilligt men större barn klarar virkningen med lite hjälp, mindre barn kan tova möss med vanlig ull, de blir också väldigt fina och luktar dessutom gott av fårull.



  • Äldre 10 Dec 11:21
    #8

    Glömde skriva vilken storlek på virknål men jag använder 1,5-2,5 beroende på garn och hur stor mus man vill göra såklart. Kan även tillägga att man kan virka tomtar med på samma sätt men då blir inte strutens topp musens nos utan toppen på tomteluvan, då börjar man med rött garn och när man ska börja minska så tar man hudfärgat. Och jag är nybörjare på virkning ska jag även tillägga!

  • Äldre 10 Dec 22:42
    #9

    Mina barn är endast 21 mån och 4 mån, så de är inte så inne i det här med julpyssel Oskyldig Men jag & äldsta pojken har iaf försökt oss på att göra lite julkort. Målade med vattemfärger och jag pekade en massa på den gröna och röda färgen men han ville helst blanda alla färger Flört Hehe.. Sen tyckte han tydligen att pappret var för torrt så han välte ut hela glaset med vatten över sitt "kort"... Då la jag ner den idén!
    Julkort vet nog alla hur man gör så det behöver jag nog inte förklara ^^

    Sen häromdan hade jag lite tråkigt på kvällen så jag fixade till en papperstomte, den blev jätteful, så ful att den blev söt!!  (Den var mycke finare i mitt huvud)
    Vet inte riktigt hur jag gjorde, jag rev & klippte & tejpade en massa ^^



     
  • Själva­Jag
    Äldre 11 Dec 07:45
    #10
    denimbee skrev 2011-12-09 18:55:55 följande:

     


     


    Jag gillar att göra pasta änglar/makaron änglar,
    man behöver 2 makaroner(som armar), 1 Penne eller 1 stor böjd makaron( till kroppen) , 1 fjärilsmakaron(vingarna),  guld eller silver sprayfärg, flirtkula eller en ärta eller likande till huvudet., samt lim för att sätta ihop alla delar. Och en liten bit snöre om man vill hänga upp ängeln.  Jag brukar börja med att spraya ala delarna med färg och sedan limma ihop dem.

    Jag har lånat en bild av  kompis då jag gömde fotografera mina, perfekta att ha i granen eller i julgruppen. Jätteenkla att göra och kostar inte så mycket med är ändå väldigt fina!


    tjusigt ! Detta tar jag lätt efter!
Svar på tråden Familjelivs julkalender 12/12: Vinn julklapp värd 1475 kronor!