• Äldre 11 Dec 21:42
    13273 visningar
    17 svar
    17
    13273

    Hur håller ni badleksaker fräscha?

    Vår dotter badar i balja ca 2 ggr i veckan och har då ett antal leksaker hon vill leka med. Problemet är att dessa tar in vatten och det blir alltid en skvätt kvar och såsmåningom har det börjat "växa" i dem och det känns ju inte så trevligt...

    Har kastat de värsta och försökt tvätta de andra, men det är supersvårt och det kommer ju tillbaka hela tiden...

    Någon annan som har samma problem? Hur gör ni?

  • Svar på tråden Hur håller ni badleksaker fräscha?
  • Krake
    Äldre 11 Dec 21:54
    #1

    Har inte det problemet, men testa att köra dem i tvätt- eller diskmaskin regelbundet.


    Moster, inte monster.
  • Äldre 11 Dec 21:55
    #2

    Ja jag vet vad du menar, vi slänger de äckliga köper nya plastankor!

  • Äldre 11 Dec 21:59
    #3

    Hmm, har inte ens tänkt på att man skulle kunna köra dem i tvätt- eller diskmaskin... Tål de det? Fast det är väl bara att prova på en som ändå måste slängas om den inte blir ren...

  • Krake
    Äldre 11 Dec 22:04
    #4
    Chaktio skrev 2011-12-11 21:59:17 följande:
    Tål de det? Fast det är väl bara att prova på en som ändå måste slängas om den inte blir ren...
    Exaktemento

    Och om det funkar, så bara att slänga med dem i en tvätt då och då. 
    Moster, inte monster.
  • Äldre 11 Dec 22:06
    #5

    Men alltså gojset inuti som blir av vattnet som åker in i hålen försvinner inte för att man kör i maskin, däremot kan man göra det med leksaker som inte har något hål.

  • Äldre 11 Dec 22:07
    #6

    Finns bra leksaker som inte har hål

  • Äldre 11 Dec 22:23
    #7

    Bra badleksaker hittar jag i köket. Lite mått-satser och plastbunkar fungerar som båtar till leksaksgubbar.

  • gulleh­järtat
    Äldre 12 Dec 09:21
    #8

    Jag har kokat våra ankor med lite diskmedel i vattnet, och sen "pumpat" ankorna så vattnet kommer in i dom såklart. Det har verkligen sprutat ut svart gojs :P Äckligt! Sen kan jag peta lite med tops i också. Slänger dom som är mindre populära, men vissa ankor måste dom ha och då är det bara att skrubba ;)

  • gulleh­järtat
    Äldre 12 Dec 09:23
    #9

    Brukar även hälla upp varmt vatten i badkaret med lite diskmedel i emellanåt för att få bort lite badolja, då får leksakerna ligga i också :)

  • Äldre 12 Dec 22:47
    #10

    Jag sköljer av alla leksaker efter badet för att slippa de där slemmiga. Kom ihåg att trycka ut allt vatten efter badet så håller sig ankorna mycket längre. Dock händer de ju att man glömmer och då brukar jag kasta de värsta. Även om jag har gjort rent dom så kan dom lukta och då tycker jag att de är onödigt att ha dom kvar. 

  • StoraD
    Äldre 13 Dec 22:00
    #11

    Jag har faktiskt slutat använda badankor just pga möglet som bildas däri. Min mamma (som är biolog), menade att det där inte alls var bra för barn att ha i badkaret! Så nu blir det som Emphi skriver istället lite bunkar, mått, plastflaskor och dyl i badkaret.

  • Loreen­a
    Äldre 13 Dec 22:11
    #12

    Badankor är eg ganska äckligt... plus att de innehåller en hel massa kemikalier. Sonen brukar sitta och leka med plastkoppar och plastburkar som vi kör i diskmaskinen lite då och då. När jag var liten fick vi leka med ketchupflaskor i badet. :) De kan man ju kasta när de blir äckliga.

  • Äldre 20 Dec 17:32
    #13

    Inte tänkt på att de blir äckliga. Har inte mörkt någon lukt eller så. Brukar försöka få bort så mycket vatten som möjligt i dem efter badet. Han bådar ju med lite natusans duschtvål som skummar lite. Men förresten, blir de inte renare om de är i badet med tvålen? Han duschar oftast ändå..


    My Baby K 091031
  • Äldre 20 Dec 17:33
    #14

    Jag slängen badleksaker med brun sörja i och köper nya med jämna mellanrum.

  • Äldre 20 Dec 23:05
    #15

    Silikon i hålet så det inte kommer in vatten = kan inte växa äckligt gojs i dem :)
    Fast mest kör vi med bunkar och mått.

  • Äldre 21 Dec 10:54
    #16

    använder också saker från köket att leka med i badet lättare att hålla rent

  • Äldre 21 Dec 11:06
    #17

    Vi slänger med jämna mellanrum och försöker tömma de på vatten så gott det går mellan varven. Har aldrig tänkt på de praktiska leksakerna från köket, får helt klart bli det i stället för nya bad djur!

Svar på tråden Hur håller ni badleksaker fräscha?