• Äldre 14 Dec 17:26
    12624 visningar
    48 svar
    48
    12624

    FamiljeLivs julkalender 15/12! Vinn fina vinster!


    Då var det återigen dags att öppna en ny lucka!Tomte

    Nu är det dags för er att dela med er av roliga, charmiga eller kanske dråpliga historier.
    Berätta er bästa historia om hur det gick till när tomten avslöjades!
    Vad hände och hur reagerade barnen och tomtestackaren?
    Berätta här i tråden och ta chansen att vinna en kul servis med matleksaker från Blå Elefant

    Tävlingen pågår den 15/12 t.om midnatt.
    Vinnaren utses av en jury och meddelas den 16/11

    Vinnaren måste svara på vårt vinnarmejl inom en veckan, annars går vinsten till någon annan.
    Vi kommer göra vårt bästa för att du ska få din vinst före jul, men vi kan inte garantera det.

    Här kan du läsa mer om tävlingen:
    www.familjeliv.se/Tavla_och_vinn/1.1450511

    Lycka till!!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-15 13:21
    Värdet av vinsten är ca 670:-

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-16 08:21
    Det blev något knas med länkningen in till Blå Elefant. Vi beklagar det och här kommer den rätta länken.

    www.blaelefant.se

    Gå gärna in och kika där!
  • Svar på tråden FamiljeLivs julkalender 15/12! Vinn fina vinster!
  • Äldre 15 Dec 09:02
    #1

    När jag var 7år så firade vi julafton hos grannarna med deras barn och barnbarn, vi var omkring 8-10 barn. Som alla barn gör väntade vi otåligt på att jultomten skulle komma. När tomten väl kom så blev alla barnen jätte glada och spända. Tomten tog fram sin säck och började dela ut paket,han delade ut ett paket var till alla barnen ,till alla förutom mig. Tomten frågade om han glömt någon och jag sa ja mig. Han tittade i säcken och den var tom. Jag blev jätte ledsen och började gråta och frågade varför inte jag fick något paket, då röt tomten till och sa något som jag inte kommer ihåg ordagrant och då hörde jag och förstog på tomläget att det var min pappa. Tror inte att någon annan av barnen förstog. Men jag kände ju igen min egen pappas arga tom.

    På det sättet ska verkligen inte mina barn få reda på att tomten inte finns. Ingen rolig historia men det var så jag fick veta att tomten inte fanns. 

  • Äldre 15 Dec 09:17
    #2

    Jag har aldrig trott på tomten.
    När jag växte upp så firades inte julen på *normalt*vis.

    Men min son....förra julen var han 4år,skulle fylla 5 om några veckor.
    Pappan var som vanligt tomte o han är inte lik tomten på långa vägar.
    Pappan är lång o smal,tomten är ju rund o go.Men iaf,de hade ju funkat tidigare år,tänkte pappan å tog bara på sig tomtekläderna.
    Straxt efter kalle anka stövlar en smal pappa tomte in o frågar om det finns någon pojke som vill ha paket.
    Givetvis glömde *tomten* att ändra på sin röst,så under hela *tomtens* korta besök satt vår son o tittade konstigt o när *tomten* skulle gå vidare,sa vår son, är min pappa tomten?

    Jag försökte förklara att tomten kunde ändra på sig så att han kan likna alla barnens pappa för att inte skrämmas.De finns ju barn som kan bli rädd för tomten.
    Denna julen återstår det att se om han *köpte* förklaringen.

     

  • Äldre 15 Dec 09:50
    #3

    Vi brukade alltid fira jul hemma hos min farfar och då brukade farfar vara tomte men det här året var vi hemma hos oss själva istället och firade jul. Då tänkte väl mamma och pappa att någon annan kunde vara tomte eftersom vi kände rätt många runt omkring. Så pappas kompis fick vara tomte. Jag kände igen hans röst (han pratar väldigt högt och med annorlunda dialekt) och busig som jag var då jag var liten gick jag fram och drog av honom skägget. Stackars mina yngre syskon som inte fick tro på tomten i många år, de bästa jularna var nog faktiskt ändå dom jularna då man trodde att tomten fanns. :)


    Milliam, 2011-07-19 <3
  • ardeli­a
    Äldre 15 Dec 09:55
    #4

    Tomten dog 1979.
    Då var jag en förväntansfull fyraåring med öga för detaljer.
    Att pappa brukade försvinna en stund var inte ovanligt men just denna julen hade han inte hittat sin vanliga tomntemask, utan fått låna en som låg och skräpade hemma hos farmor i nån gömma.
    Den var då aningen för liten.
    SÅ pappas polisonger tittade fram.
    Och eftersom han var rödlätt och hade speciell röd färg på sina pollisar så kände ju den lilla förväntansfulla fyraåringen igen dem...

    Snacka om att ta kål på illusioner
    Julen blev aldrig sig lik igen!

    MNu är jag själv mamma, till en underbar tjej som fyller två år imorgon.
    I år kommer vi inte att ha någon tomte.
    Hon såg en på dagis som höll sig för näsan, så hon anade att han luktade illa God jul till alla! Tomte

    (Jag älskar julen igen för den som undrar )

  • Äldre 15 Dec 09:56
    #5

    Jag kommer förmodligen bli avstäng från FL på livstid om jag återger den berättelsen.

    Så bästa Fru Forumvärden : Är det inte värt ett  hederspris att jag håller inne med storyn ???


    The dumber people think you are, the more surprised they're going to be when you kill them.
  • Äldre 15 Dec 10:00
    #6

    Mina barn vet väl knappt vad tomten är.. Men när jag var liten så sa mina äldre syskon att tomten inte fanns, jag va väl ungefär 5 år.. Jag sa ju till dom att det gör han visst! Men sen funderade jag lite o tänkte att ne, tomten kan inte finnas, för man kan ju inte vara på flera ställen samtidigt. Så kommande julen tittade jag noga på tomten & visst var det min morbror som "gick ut för att köpa tidningen".. Så så klurade jag ut det, tog inte illa upp för det eller nåt :)

  • Äldre 15 Dec 10:34
    #7

    Haha jag kommer aldrig glömma julen när vi skulle avslöja tomten men när det nog mest var vi själva som blev lurade!

    Min syster skulle snart fylla 3 och jag hade nyss fyllt 6. Jag var heelt säker på att tomten minsann inte fanns och att det var pappa som var tomten. Min syster trodde blint på tomten och ingenting jag sa kunde få henne att ändra sig. Tomten FANNS och så var det bara! För mig var det väldigt viktigt som liten att ha rätt och alla skulle dessutom veta att jag hade rätt! Så jag gjorde naturligtvis allt för att övertyga min syster om att jag hade rätt om tomten.

    Under dagen växte förväntningarna för min syster och hon gick och tittade ut genom fönstret gång på gång och frågade om inte tomten snart skulle komma... Efter maten så såg jag att pappa smög ner i källaren (man kan gå ut ur huset källarvägen också) och då förstod jag att snart skulle tomten komma! Så jag sa till min syster att jag kunde bevisa att tomten var pappa! Allt hon behövde göra var att dra tomten i skäggen så skulle hon få se att det minsann bara var en mask som pappa hade satt på sig! Hon protesterade lite först men jag övertalade henne på något vis (tror hon skulle få godis av mig om hon gjorde det eller något sånt Tungan ute).

    Så plötsligt ringde det på dörren och tomten traskade in med sin stora säck! Min syster sprang genast fram och kramade tomten och jag manade på henne att rycka av honom masken: "kom igen då Eve!". Och hon rycker tag i tomtens skägg - och drar! Och tomten skriker i högan sky när min syster hänger som en liten vante i hans skägg! (jag är sååå ledsen att vi inte har detta på film!!).  Jag såg ut som en fågelholk, min syster blev jätterädd och hela släkten höll på att skratta halvt ihjäl sig! Det visade sig att pappa bytt med en arbetskamrat, han julade hos dom och arbetskamraten hos oss....

    Efter det fick jag minsann höra av min syster hur fel jag hade och att tomten minsann visst finns......! Själv klurade jag hela julafton på hur sjutton det gick till och vart pappa egentligen hade tagit vägen...


    ~ The only thing that matters is the next 90 minutes! ~
  • Äldre 15 Dec 10:38
    #8

    Jag får lov att upprepa mig, då detta även var den mest minnesvärda julen för mig. Julen då jag upptäckte sanningen om jultomten.

    Min familj firade jul hemma hos min farmor o farfar, tillsammans med fasters familj och farbrors familj. Många var vii och ungefär 10 barn satt i fönstret, när tomten beräknades komma. Mina äldre syskon och kusiner satt hela tiden och sa att tomten inte fanns, att det var nån i sällskapet som skulle klä ut sig. Men hur som haver såg vi en lykta ute och det var faktiskt TOMTEN som kom där ute. Vi släppte in honom, satte oss i en ring framför honom och  han började dela ut julklappar.
    Vid ett tillfälle säger min kusin:
    -Titta han har lika slips som Lasse (min pappa).
    Varav tomten vänder sig om och rättar till halsduken ordentligt
    En annan gång kom kommentaren:
    -Är det inte Lasses stövlar? Och vad är det för nånting som sticker upp under byxorna?
    Tomten ställer säcken mer noga framför sig, fortsätter dela ut klappar tills det är slut.
    När tomten är klar, tackar för sig, följer vi honom ut i hallen, vinkar och tackar och går tillbaka in i rummet. DÅ kommer min pappa ut ifrån toaletten...

    Än idag vet jag inte hur det gick till, men tomten försvann från verkligheten den julen. Tomten har dock kommit varje jul sedan dess.

    (som en extra bonus kan jag tillägga att förra året var jag säker på att min kusin skulle agera tomte hos oss, varav jag går och letar o ropar efter min bror, frågar mina barn osv efter honom när tomten var där....min bror? japp, det var han som var tomten...vilket barnen listade ut pga min dumhet...)               

  • Äldre 15 Dec 11:40
    #9

    Min son är för liten för tomten än men lyckligtvis har jag syskonbarn som har trott på tomten.

    Förra året när tomten tillslut avslöjades var då mitt äldsta syskonbarn var 13 år.  Vi hade alla tagit förgivet att h*n redan visste att tomten inet fanns så när då yngsta sykonbanen på 7 år sade att tomten var ju farfar pratade vi ganska öppet om det och höll med henne. Rätt som det är ställer sig det älsta sysnonbarnet framför sin mamma och stirrar henne i ögonen. Sedan brister h*n i gråt coh säger med förtvivlad röst " finns inte tomten? mamma har du ljugit för mig??!!" varpå hela julen i det mest var förstörd för syskonbarnet. Ärligt talat lade det en visst tryckt stämmning i hela huset efter detta.

  • Jagomi­nÄlskl­ing
    Äldre 15 Dec 11:55
    #10

    Det är över tjugo år sedan den dagen var... ja, den dagen då jag upptäckte att Tomten inte finns!
    Det var verkligen en stor sorg för mig.

    Under hela min barndom har ju den där förväntan och spänningen inför att Tomten skulle komma varit så stor. Jag och mina syskon har verkligen på allvar trott att Tomten fanns, på riktigt! Detta faktum var vi övertygad om ganska långt upp i åldern, så våra föräldrar o släktingar måste gjort ett enomt arbete. 

    Jag kommer inte ihåg exakt hur gammal jag var denna tragiska dag då Tomten försvann ur mitt liv. Men, jag var o hälsade på farmor o farfar o var i deras "pingisrum" o spelade pingis. Jag kommer ihåg att jag bara skulle lägga tillbaka bordtennisracketen i deras förråd och där.... vad var det som hängde där på en krok????... Tomtens skägg... och DÄR, vad var det... Tomtens luva... och kläder... Å där stod Tomtens skor...och lykta.. Å inte nog med det, där hängde Tomtens julklappssäck.. helt TOM. Först förstod jag ingenting, men sedan gick det upp ett ljus och jag blev sååååååååå besviken och ledsen. Allt hade alltså bara varit en bluff. Tomten fanns inte på riktigt!          

Svar på tråden FamiljeLivs julkalender 15/12! Vinn fina vinster!