• Äldre 14 Dec 17:26
    12623 visningar
    48 svar
    48
    12623

    FamiljeLivs julkalender 15/12! Vinn fina vinster!


    Då var det återigen dags att öppna en ny lucka!Tomte

    Nu är det dags för er att dela med er av roliga, charmiga eller kanske dråpliga historier.
    Berätta er bästa historia om hur det gick till när tomten avslöjades!
    Vad hände och hur reagerade barnen och tomtestackaren?
    Berätta här i tråden och ta chansen att vinna en kul servis med matleksaker från Blå Elefant

    Tävlingen pågår den 15/12 t.om midnatt.
    Vinnaren utses av en jury och meddelas den 16/11

    Vinnaren måste svara på vårt vinnarmejl inom en veckan, annars går vinsten till någon annan.
    Vi kommer göra vårt bästa för att du ska få din vinst före jul, men vi kan inte garantera det.

    Här kan du läsa mer om tävlingen:
    www.familjeliv.se/Tavla_och_vinn/1.1450511

    Lycka till!!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-15 13:21
    Värdet av vinsten är ca 670:-

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-16 08:21
    Det blev något knas med länkningen in till Blå Elefant. Vi beklagar det och här kommer den rätta länken.

    www.blaelefant.se

    Gå gärna in och kika där!
  • Svar på tråden FamiljeLivs julkalender 15/12! Vinn fina vinster!
  • Therre­ssse19­85
    Äldre 15 Dec 14:22
    #21

    Förra året så firade vi jul här hemma hos mig med min son Casper (5 år), min bror, min pappa, Caspers farmor, hennes gubbe och min farmor. Min pappa skulle gå ut och köpa tidningen, kom självklart tillbaka som tomten ;) När tomten hade delat ut cirka halva julklapparna så började Casper titta konstigt på tomten och viskade högt rätt som det var till min bror(som satt i andra sidan rummet typ): - Micke, tomten liknar morfar. Min bror svarade att det tyckte inte han och frågade varför Casper tyckte det. Casper svarade: - Han är lika rund och go som morfar, han har morfars blåa ögon och han skrattar så roligt som morfar göra. Vi alla började fnissa för vi tyckte att han beskrev morfar så bra :) När tomten sen hade gått och morfar väl kom tillbaka så hade han tyvärr glömt tidningen och då lista Casper ut rätt fort att morfar hade varit tomten, men vi har inte berättat för honom att han hade rätt, får se om han listar ut det denna julen också ;)


  • Äldre 15 Dec 15:03
    #22

    Då jag var liten hade vi alltid en tomte som kom och delade ut julklapparna (oftast pappa vilket vi ju fattade ganska snart) men sen hade vi en till tomte som vi verkligen funderade på vem det kunde vara, varje år kom han och skägget var så verkligt och så var han alldeles röd i ansiktet (ingen mask alltså). Denna tomte hade alltid med sig varsin present åt oss fyra systrar och han var aldrig sen på att smaka någon avec (dock utan kaffet till) och en jul hade han väl helt enkelt varit till lite för många familjer (och fått medföljande avecer) och gjorde bort sig lite och skägget råkade lossna.

    Vi två äldsta blev väl mest glada att vi äntligen såg vem det var som skapat denna huvudbry i flera år! Har dock fortfarande en speciell kärlek till denna tomte, han gjorde ju den sååå bra! Detta år blir första med jultomte för dottern på snart två och det ska verkligen bli spännande att se hur hon reagerar, fast själv firar vi ju en vit jul så att tomten inte råkar avslöja hemligheten!


    Älskade lilla Saga!!
  • Äldre 15 Dec 16:05
    #23

    Min son var 2 år när vi bestämde oss för att an skulle få träffa tomten. Har var så himla glad på julafton och vi hade noggrant valt ut dräkt och allt så han inte skulle bli rädd. Farfar fick hedern att axla tomtemasken. Sonen satt med spänning och väntade på tomten när det knackade på dörren fick han och öppnade och lät tomten stiga in. När tomten väl satt sig ned synade han honom noggrant och frågar
    "är det farfar?" tomten skrattar och säger nej men sonen säger "det är ju farfar" (jätte lyckligt) och drar av tomte skägget :)
    Ja första året blev inte så lyckat men vi lärde oss av vårt misstag iallafall haha

  • Zäta
    Äldre 15 Dec 16:45
    #24

    HISTORIA 1:

    Min familj firade jul med min faster och hennes familj. Min farmor och farbror var med närvarande.
    Min underbara farbror som vid tiden var ca 30 år har ett handikapp.
    Jultomten kommer in i rummet. Min farbror blev lycklig.
    Då säger kusinen på ca 5 år:
    Det finns ingen jultomte, det är bara morbror som har en mask!

    Situationen var så absurd. Vi trodde att lilltjejen trodde på tomten, men tydligen inte. Vi hade inte riktig koll på att farbror fortfarande gjorde det. Vi förklarade för honom att tomten redan lämnat alla paketen på natten och att vi nu hade en låtsastomte som fick komma och dela ut paketen. Den riktiga tomten skulle ju inte hinna.

    Han är idag ca 40 år och jag tror nog att han fortfarande tror på tomten lite halvt :)

    HISTORIA 2:

    Min dotter är 5 år. Hon "vet" att tomten finns, men att det inte är han som kommer till oss mitt på dagen. Självklart är det ju morbror Jojje som klätt ut sig till tomte! När jag frågade varför hon trodde det var svaret : Ingen har så stora fötter som Jojje. Skulle tomten haft sånna fötter så skulle han ALDRIG komma in genom skorstenen. 


  • Äldre 15 Dec 17:03
    #25

    Har inga barn än så berättar istället om när jag själv var liten. När jag var ca 4 år så kom tomten och knackade på dörren och det va en kompis till farmor och farfar så vi trodde ju att det va tomten för vi kände ju inte igen rösten. Dock kom ju denna tomten full till oss och slöddrade. Sen när han skulle gå så sa han hej då och gick in på toan istället för ut i svalen. Mammade hade ju svårt att förklara detta men lyckades någolunda .Nått år senare satt jag och min syster hela dagen i fönstret  och kollade efter renarna sen när vi skulle äta så knackade det på dörren och när tomten kommer in i hallen så ser man tydligt att han har en blommig kudde som sticker ut under rocken och det förklarar han snabbt med att han inte hunnit äta så mycket gröt. Sen när han ska börja dela ut julklapparna lägger han e volvo bil nyckel på bordet en likadan som mamma hade. Detta snappar ju min lilla syster upp på 2sekunder och frågar varför han har en bil nyckel när han har renar och då försökte han sig på någon dålig förklaring men där var det kört då fattade vi ju hur det var och senare bestämmer vi oss för att försöka rycka av honom skägget vi satte oss i tomtens knä borda 2 för mamma ville ta kort sen skriker nån av oss nu så drog vi, blev ju lite chockade när skägget inte lossnade ( det satt fast i luvan). Men vi trodde ju inte mer på tomten efter det. :)

  • altevi
    Äldre 15 Dec 18:10
    #26

    Min fyra (snart fem)-åring viskade förra året till sin pappa: "Jag vet att det är morbror som leker tomten den här julen, och förra julen var det Margot. Men säg inget till mamma, för hon tror att det finns en riktig tomte!! Som har flygande renar!!"

  • iidaa
    Äldre 15 Dec 18:25
    #27

    När jag var liten så brukade mina föräldrar alltid säga något i stil med "de är bäst du är snäll nu, för du vet att tomten ser dig å är man inge snäll får man inga julklappar" ja ni vet, sånt där som alla föräldrar säger ;).
    Så en dag hade mamma klätt ut sig å gick ut och ställde sig och knackade på rutan så jag skulle få se "tomten", så jag skulle förstå att dom inte bara skojade (jag var väl kanske inte tillräckligt snäll jämt? ;P)
    Vad hon dock inte tänkte på var att hon ju hade på sig sina egna vantar, så jag vart helt förtvivlad.. "Tomten har tagit mammas vantar!!", och vart såklart livrädd för tomten, så tillslut så talade mamma helt enkelt om att det bara var hon som klätt ut sig. Tji fick hon alltså! ;)

  • Äldre 15 Dec 18:33
    #28

    Hahah jag minns en jul för många år sedan, vi firade hemme hos min famor. 
    Tomten kom och alla undrade bland oss barn vem det var för vi var ju inte dumma, vi hade ju räknat och sett att alla släktningar fanns där.

    Konstigt,. 

    Tomten blir inbjuden på gröt och sprit och efter julklappsutdelningen skulle tomten vidare till andra barn.

    Men det tomten inte såg var att glasdörren till altan var stängd, så han gick rakt in i glasdörren så den tomten hade nog tagit sig allt för många snaps till jumaten ;)

    Tomten visade sig vara farmors granne :) 
    Har aldrig skrattat så mycket som då och kan än idag skratta högt åt det där, det var så roligt. 

    Kram                


    ohmamma.blogg.se|| Min son Oliwer föddes 10/9-09 || MA v9 10/4-11 MF v5 15/6-11 MA v10 14/9-11
  • Äldre 15 Dec 18:35
    #29

    Ha, ha!
    Jag minns det som igår, dagen då jag själv fick reda på sanningen om tomten.
    Vi firade som vanlig jul hemma hos min mormor och morfar. Mörkret barjade falla och jag och mina kusiner sprang ivrigt runt i huset för att kolla ut genom fönstrena för att försöka få en skymt av tomten. Plötsligt fanns han där...lyktan svajade ute på åkern och tomtens siluett blev allt tydligare. Vi klättrar nästan på varandra för att se så bra som möjligt. Plötsligt faller tomten till marken och alla springer ut i panik för att hjälpa tomten upp. Döm om vår förvåning när "tomten", full av snö och med skägget hängande runt halsen, reser sig upp. Vi undrade alla för ett ögonblick varör mormors och morfars granne hade tomtekläder på sig innan poletten ramlade ner och julens största lögn ärjade sig fast i våra hjärtan. 

    God jul!

  • Äldre 15 Dec 18:44
    #30

    Har ingen historia om min son och tomten men jag har ett julminne om när jag kom på att tomten inte fanns.
    När jag var liten så firade vi nästan alltid jul hos min farbror som bor på landet. Vår tomte gick alltid runt grannens hus för att komma ut på baksidan av min farbrors hus, så att vi skulle kunna se när tomten kom. Det var en jul då det var mer snö än vanligt. Så vi såg tomten kämpa med låset till grinden som hade frusit fast och vi var tvugna att gå ut och hjälpa honom. Först med låsolja men det funkade inte så tomten hoppade över staketet. Det kom in en blöt och frusen tomte in i värmen. När alla julklapparna var utdelade då gick tomten iväg och min kusin kom tillbaka efter en stund och såg lika frusen som tomten. Då klickade det till och jag kom på att tomten inte fanns. Jag var väl 6 - 7 år då.  


Svar på tråden FamiljeLivs julkalender 15/12! Vinn fina vinster!