• Söndermarken

    Vi som försökt ett tag utan plus

    Vi som har lite svårare att plussa kanske behöver någonstans att få "vädra"lite


    Lycka
  • Svar på tråden Vi som försökt ett tag utan plus
  • Söndermarken

    Suck, jag ringde till Gyn och fick prata en sköterska, hon frågade massor av saker och höll sedan en lång föreläsning om hur dåligt det var att jag var tjock , vilka negativa följder det kunde ha, hur det kunde påverka cykeln osv osv, pratade till mig som att jag var en barnunge.......

    Jag avbröt henne till slut och frågade om hur övervikten det kunde påverka att jag var svullen och öm i limodern(vilket ju var det jag oroade mig över) nej det hade naturligtvis inte med det att göra......

    Det är så hemskt att bli bemött på det sättet, när jag och min sambo började försöka gick jag till BM och frågade henne om råd och hur man skulle tänka innan graviditet och under. Jag ville vara säker på att det stödet jag behövde fanns att få.
    Jag har sedan dess gått till dietist och har tappat en del i vikt men har fortfarande mycket kvar som jag kämpar med. Jag tycker att jag försöker göra allt rätt  :( och om jag kunde göra mig smal på en månad hade jag gjort det, men det har tagit lång tid att bli tjock och det skall ta lång tid att bli smal om det skall göras rätt.....


    www.hallegårde.se
  • Hoppas 2012
    Söndermarken skrev 2012-01-23 09:25:47 följande:
    Suck, jag ringde till Gyn och fick prata en sköterska, hon frågade massor av saker och höll sedan en lång föreläsning om hur dåligt det var att jag var tjock , vilka negativa följder det kunde ha, hur det kunde påverka cykeln osv osv, pratade till mig som att jag var en barnunge.......

    Jag avbröt henne till slut och frågade om hur övervikten det kunde påverka att jag var svullen och öm i limodern(vilket ju var det jag oroade mig över) nej det hade naturligtvis inte med det att göra......

    Det är så hemskt att bli bemött på det sättet, när jag och min sambo började försöka gick jag till BM och frågade henne om råd och hur man skulle tänka innan graviditet och under. Jag ville vara säker på att det stödet jag behövde fanns att få.
    Jag har sedan dess gått till dietist och har tappat en del i vikt men har fortfarande mycket kvar som jag kämpar med. Jag tycker att jag försöker göra allt rätt  :( och om jag kunde göra mig smal på en månad hade jag gjort det, men det har tagit lång tid att bli tjock och det skall ta lång tid att bli smal om det skall göras rätt.....
    Alltså vissa människor sitter verkligen på fel plats! Demon
    Blir galen på såna kärringar!

    man söker sig till dom för hjälp och stöd och sen får man det där rakt i ansiktet....ogilla!
  • Maramina
    Söndermarken skrev 2012-01-23 09:25:47 följande:
    Suck, jag ringde till Gyn och fick prata en sköterska, hon frågade massor av saker och höll sedan en lång föreläsning om hur dåligt det var att jag var tjock , vilka negativa följder det kunde ha, hur det kunde påverka cykeln osv osv, pratade till mig som att jag var en barnunge.......

    Jag avbröt henne till slut och frågade om hur övervikten det kunde påverka att jag var svullen och öm i limodern(vilket ju var det jag oroade mig över) nej det hade naturligtvis inte med det att göra......

    Det är så hemskt att bli bemött på det sättet, när jag och min sambo började försöka gick jag till BM och frågade henne om råd och hur man skulle tänka innan graviditet och under. Jag ville vara säker på att det stödet jag behövde fanns att få.

    Jag har sedan dess gått till dietist och har tappat en del i vikt men har fortfarande mycket kvar som jag kämpar med. Jag tycker att jag försöker göra allt rätt  :( och om jag kunde göra mig smal på en månad hade jag gjort det, men det har tagit lång tid att bli tjock och det skall ta lång tid att bli smal om det skall göras rätt.....



    Usch för att sådana människor som inte vet hela bilden men som absolut sks trycka ner en så ska jobba inom vården ö.h.t! Stor kram till dig! Har själv en del övervikt men tack och lov aldrig bemötts på ett sådant sätt, snarare att min övervikt inte är alls så illa som det kan se ut om man endast beräknar BMI och öht fått en hel del uppmuntran. Men så har jag ocksåmin problematik med ämnesomsättningen som försvårar eventuell viktnedgång. Däremot så fick jag spydiga kommentarer på BVC av en av sköterskorna (inte våran) när jag vid ett tillfälle skulle värma en flaska ersättning till dottern. Det hon inte visste var hur jag hade kämpat ( och fortfarande kämpade då) för att kunna amma över huvudtaget! Både vår BVC sköterska, min psykolog och de på amningsrådgivningen hade frågat om jag verkligen skulle fortsätta amma. Och med första barnet vill man ju göra allt rätt om man så själv går under så jag fortsatte att amma det som gick. Men även om jag visste hur det egentligen låg till så gjorde hennes ord otroligt ont och när jag kom hem så bröt jag ihop och kände mig som världens sämsta mamma som inte ens kunde amma.
  • intetnyttpåplusfronten
    Söndermarken skrev 2012-01-23 09:25:47 följande:
    Suck, jag ringde till Gyn och fick prata en sköterska, hon frågade massor av saker och höll sedan en lång föreläsning om hur dåligt det var att jag var tjock , vilka negativa följder det kunde ha, hur det kunde påverka cykeln osv osv, pratade till mig som att jag var en barnunge.......

    Jag avbröt henne till slut och frågade om hur övervikten det kunde påverka att jag var svullen och öm i limodern(vilket ju var det jag oroade mig över) nej det hade naturligtvis inte med det att göra......

    Det är så hemskt att bli bemött på det sättet, när jag och min sambo började försöka gick jag till BM och frågade henne om råd och hur man skulle tänka innan graviditet och under. Jag ville vara säker på att det stödet jag behövde fanns att få.
    Jag har sedan dess gått till dietist och har tappat en del i vikt men har fortfarande mycket kvar som jag kämpar med. Jag tycker att jag försöker göra allt rätt  :( och om jag kunde göra mig smal på en månad hade jag gjort det, men det har tagit lång tid att bli tjock och det skall ta lång tid att bli smal om det skall göras rätt.....
    Det är precis av den anledningen jag inte törs söka hjälp... vill inte få dt i ansiktet sådär... hemska människor, tror de att vi inte är medvetna om att vi är större?
    Om du har något vettigt att säga så är du på fel forum.
  • intetnyttpåplusfronten
    Kravmärkt skrev 2012-01-23 07:11:26 följande:
    Grattis Svea10!!

    Nellin det låter ju verkligen som om det är en graviditet på g! Hoppas!

    Intetnytt- förstår att det måste kännas tungt. Men jag tror det är viktigt att försöka glädjas med dem som lyckas då det inte är deras graviditeter som gör att ni inte lyckas.
    Jo jag vet, men det känns ändå jobbigt...
    Om du har något vettigt att säga så är du på fel forum.
  • Söndermarken
    intetnyttpåplusfronten skrev 2012-01-23 12:20:29 följande:
    Det är precis av den anledningen jag inte törs söka hjälp... vill inte få dt i ansiktet sådär... hemska människor, tror de att vi inte är medvetna om att vi är större?
    Ja hon betedde sig som att hon avslöjade en hemlighet, jag är väl medveten om detta och får ju räkna med denna problematiken. Och bad inte om att få bli uppläxad på det viset, jag ville ha hjälp. Och om jag nu hade varit "omedveten " om att min övervikt skulle vara en nackdel när man skaffade barn hade hon fortfarande helt fel ingång.

    När jag varit hos både BM och dietisten har jag fått mycket bra bemötande, speciellt av BM, hon tyckte jag överdrev när jag målat fan på väggen när det gällde graviditet och övervikt.
    www.hallegårde.se
  • Nellin

    Kravmärkt: Ja jag hoppas verkligen. :) Ska testa med ett digitalt om några dagar.

    Söndermarken: Jag beklagar verkligen. Det är förjävligt hur folk är. Det är som att de hatar människor, och då kan man ju undra varför de valt det yrke som de har valt. Var är medmänskligheten? Var är hjärncellerna? Jag tycker det bara blir värre och värre inom vården. Jäkla skit är vad det är! Usch! 

  • Småland

    här är en överviktig till. Jag är en sån som inte ser så stor ut men är tung som en stor karl. Kändes ju sådär vid förra inskrivningen(grav som slutade i mf) när jag målades upp som en jätterisk med fett som ej gick att göra ultraljud normalt på. Har storlek 42 på tröja och 46 på byxor. vet att bmi:t är över 30 men nog har jag mindre mage än många under bmi 30. Men jag jobbar oxå på vikten nu. Behöver tydligen göra det varje år...
    kram

  • Nellin

    Jag är inte överviktig själv, men skulle kunna bli hur lätt som helst. Jag går nog upp i vikt om jag bara tittar på en chokladkaka, så jag måste kämpa varje dag för att hålla mig i form. Jag kan aldrig säga att jag förstår den situation ni sitter i, men jag vet i alla fall hur det är att ständigt behöva tänka sig för vad man stoppar i sig. 

    Jag har läst näringslära i några år och har därför rätt bra koll på hur kroppen fungerar och vad olika råvaror gör med den. Om någon behöver tips eller råd så försöker jag gärna hjälpa till! 

Svar på tråden Vi som försökt ett tag utan plus