• Äldre 1 Jan 11:43
    1357266 visningar
    10068 svar
    +1
    10068
    1357266

    Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

    Åhh jag blir galen över att jag aldrig kan hålla ordning här hemma. Jag lever i ett konstant stökigt hem. Ibland gör jag ett rejält städryck och så är det fint i max en vecka. Sen händer något magiskt och helt plötsligt är det drivor med papper, kläder, ouppackade väskor, tidningar, saker som egentligen bor i nåt skåp har flyttat ur skåpet och det är värre än nånsin.

    Sen om man ska få gäster så städar man minsann jättefint, ungefär som om gästerna är värda ett vackert hem, men man själv som bor där unnar sig inte det där välstädade fina hemmet? Man är kokko på nåt sätt.

    Fler som känner som jag? Jag har surfat runt lite på nätet och hittat lite olika städforum, bland annat det här: www.flylady.net/ Det är en väldigt amerikansk site men den har nåt som kallas babysteps. Det är små små steg man tar varje dag i en månad för att få in vanan att städa och det verkar ganska bra:www.flylady.net/d/getting-started/31-beginner-babysteps/. Det bygger på teorin att det tar tre veckor att få in en ny vana.

    Dag 1 ska man bara göra rent diskbänken, sen är man klar för dagen. Vitsen är att man ska få in en vana att göra rent diskbänken varenda kväll så har man i alla fall ett område som alltid är tip top, och det känns nog bra att börja dagen med en ren diskbänk.
    Sen säger författaren att det har nog tagit flera år att röra till där hemma, så man kan inte räkna med att reda ut allt på en dag. Därför ska man bara ta små små steg och inte försöka sig på ett mastodontryck. Jag tror den filosofin passar mig, jag har storstädat hundra gånger men faller alltid tillbaka till att inte orka hålla efter löpande.

    Nån annan som vill haka på en månad? Det vore kul att få sällskap och få bolla lite tankar under tiden. Så får man väl se efter en månad om man fått några nya vanor.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:34
    Kul att vi blev ett gäng städisar!

    Jag gjorde en lite mer hardcore variant av FLY Lady,lite mer städning, lite mindre trams.
    Här hittar du min version: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html

  • Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!
  • Äldre 1 Jan 20:33
    #61

    Jag är med! Vi är trångbodda med tre barn= det är inte skitigt men STÖKIGT. Grejer överallt och all förvaringsyta vi har är full med diverse "kan vara bra att ha, jag lägger den här-grejer". Här ska rensas! Jag har som mål att slänga en påse rensat varje dag. Det kommer att gå sakta men- jag har ju hela livet på mig. En låda i taget.

    Ska kika på städschemat, behöver verkligen få rutin på detta. Dammsuga, plocka disk, och hålla diskbänken ren går på autopilot. Men resten- nja, bot och bättring behövs. Min akilleshäl är toaletten och badrummet (jag vet! Exakt det stället man skaaaa ha fräscht och fint, första stället alla "märker"). Det samlas grejer där, vi har alltid tandborstklickar i handfaten..

    Här ska städas!

  • Äldre 1 Jan 20:35
    #62
    Pallas skrev 2012-01-01 20:27:03 följande:
    Nä, det finns inget sånt kvar, så det oroar mig inte. Jag är väldigt duktig på att städa och effektiv, det tar bara alldeles för mycket energi från mig, så det blir alldeles för sällan. Jag har aldrig kunnat hålla ordning bra.
    Good for you! Ena delen iallafall...

    ........................................................................

    Jag och maken kom överrens om en regel att följa: Plocka upp skräp NÄR VI SER DET, och inte kliva över skiten! Liksom, sönderrivet papper (barnens verk men man orkar inte jaga dit dem för att ta det själva), skrynkliga kvitton, lappar från nya kläder som man bara har släppt där man stod... Skäms INTE strunta i det, utan ta tag i det DIREKT! Huuuur svårt ska det vara!
    Once you try menskopp you´ll never go back!
  • Äldre 1 Jan 20:46
    #63
    Alvi skrev 2012-01-01 20:35:47 följande:
     INTE strunta i det, utan ta tag i det DIREKT! Huuuur svårt ska det vara!
    Nä, jag fattar inte heller. Jag är ju en rationell, aktiv och noggrann människa, varför gör jag så här hemma? Det är fan obegripligt!
  • Bye baby Buntin­g
    Äldre 1 Jan 20:53
    #64
    Pallas skrev 2012-01-01 20:46:29 följande:
    Nä, jag fattar inte heller. Jag är ju en rationell, aktiv och noggrann människa, varför gör jag så här hemma? Det är fan obegripligt!
    För min del är det nog för att jag tycker att det finns så mycket roligare saker att hitta på, men det är inte kul att känna att det är jobbigt när folk dyker upp oannonserade och att jag skäms för min totala oförmåga att uppbåda något som ens kan liknas vid huslighet.  För mig skulle det inte räcka med en RUT, jag skulle nog behöva en livigen piga minst.
    011000100110111101101111011100000110001001101111011011110111000001100001011001000110111101101111011100000000110100001010
  • Äldre 1 Jan 20:55
    #65

    Nu har iallafall jag klarat av det lilla första uppdraget att shina sinken. Eftersom min diskbänk är så liten gick det ganska fort, så jag torkade ur skåpet under också och städade bort sånt som bara råkat hamna där. Sen ställde jag ner en kruka där som jag parkerade  diskborsten och trasan i, jag tycker det ser så tråkigt ut med diskborsten vid hon.

    Ja gud, tänk om man kunde få in det där knixet att alltid plocka lite. När jag var ung jobbade jag som servitris och då hade vi som regel att man aldrig fick gå tomhänt genom restaurangen. Där funkade det ju, så det borde ju gå att trimma sig själv till att göra samma här hemma?

    Pallas, du fick ju ytstädningen gjord utan att gå kurs! Skrattande

    Nån annan som gjort första uppdraget?

  • Äldre 1 Jan 20:56
    #66
    Pallas skrev 2012-01-01 20:46:29 följande:
    Nä, jag fattar inte heller. Jag är ju en rationell, aktiv och noggrann människa, varför gör jag så här hemma? Det är fan obegripligt!
    + 1 på den. Och det där att man minsann städar för gästernas skull, men man unnar inte sig själv den där välstädade miljön!!
  • ssf
    Äldre 1 Jan 20:56
    #67

    Jag skulle också vilja hänga på, men jag har varit inne på flylady förut och tyckte det var rörigt och svårförstått. Men, om nån kan tänka sig att lägga in "dagens steg" här varje dag, så vore det kanon. Då är jag på.

    Måste också erkänna att jag, efter att ha läst två sidor med inlägg här, reste mig från soffan och gick för att göra rent avloppet i duschen. Det har jag tänkt göra sååå länge, men det har helt enkelt inte blivit av. Det värsta är nu borta, vattenlåset/silen ligger i hetvatten och rengöringsmedel och rengöringsmedel verkar i avloppet. Skönt!

  • Äldre 1 Jan 21:00
    #68

    Denna tråden gillar jag. Följer med på tåget:)

  • Äldre 1 Jan 21:07
    #69

    Jag hoppade på Flylady för någon månad sedan, för att bli av med mitt CHAOS ( Can´t Have Anyone Over Syndrome), och JÄVLARIMIG vad jag shinade sinken! Jag lade typ 10 minuter bara på att få den skinande ren, tid jag EGENTLIGEN inte hade, men det kändes viktigt!

    Men nu... ja, det rann ut i sanden (delvis för att sidan är så rörig, likaså mejlen man får varje dag om man skriver upp sig på det), men kanske att jag ska starta igen? På första dagen av nya året...!

    HelenaB: Visst måste vi kunna lägga in dagens steg...! Hur svårt ska DET vara liksom...!

    Jag börjar:

    Babystep 1, enligt flylady.com: Shina sinken!


    Day 1 – Shine Your Sink


    After you do this, you will keep it shiny by drying it out after each time you use it and making sure when you go to bed that it is shining so it will make you smile in the morning. This is how I get to hug you each day! That shiny sink is a reflection of the love that you have for yourself.


    Our FlyLady system is all about establishing little habits that string together into simple routines to help your day run on automatic pilot. You can do this!


    Not sure how to shine your sink? Read FlyLady’s FLYing Lesson on how to shine your sink.


    Once you try menskopp you´ll never go back!
  • Äldre 1 Jan 21:09
    #70
    ssf skrev 2012-01-01 20:56:37 följande:
    Jag skulle också vilja hänga på, men jag har varit inne på flylady förut och tyckte det var rörigt och svårförstått. Men, om nån kan tänka sig att lägga in "dagens steg" här varje dag, så vore det kanon. Då är jag på.

    Måste också erkänna att jag, efter att ha läst två sidor med inlägg här, reste mig från soffan och gick för att göra rent avloppet i duschen. Det har jag tänkt göra sååå länge, men det har helt enkelt inte blivit av. Det värsta är nu borta, vattenlåset/silen ligger i hetvatten och rengöringsmedel och rengöringsmedel verkar i avloppet. Skönt!
    Jo vi kan väl hjälpas åt att lägga in dagens steg bara?

    Första dagen, idag alltså, är det enda uppdraget att göra rent diskbänken ordentligt innan man går och lägger sig. Man ska känna sig nöjd med det lilla och därför börjar man med ett litet uppdrag. Och sen är det trevligt att diskbänken är glänsande ren imorgon bitti när du vaknar.
Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!