• Äldre 1 Jan 11:43
    1360978 visningar
    10068 svar
    +1
    10068
    1360978

    Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

    Åhh jag blir galen över att jag aldrig kan hålla ordning här hemma. Jag lever i ett konstant stökigt hem. Ibland gör jag ett rejält städryck och så är det fint i max en vecka. Sen händer något magiskt och helt plötsligt är det drivor med papper, kläder, ouppackade väskor, tidningar, saker som egentligen bor i nåt skåp har flyttat ur skåpet och det är värre än nånsin.

    Sen om man ska få gäster så städar man minsann jättefint, ungefär som om gästerna är värda ett vackert hem, men man själv som bor där unnar sig inte det där välstädade fina hemmet? Man är kokko på nåt sätt.

    Fler som känner som jag? Jag har surfat runt lite på nätet och hittat lite olika städforum, bland annat det här: www.flylady.net/ Det är en väldigt amerikansk site men den har nåt som kallas babysteps. Det är små små steg man tar varje dag i en månad för att få in vanan att städa och det verkar ganska bra:www.flylady.net/d/getting-started/31-beginner-babysteps/. Det bygger på teorin att det tar tre veckor att få in en ny vana.

    Dag 1 ska man bara göra rent diskbänken, sen är man klar för dagen. Vitsen är att man ska få in en vana att göra rent diskbänken varenda kväll så har man i alla fall ett område som alltid är tip top, och det känns nog bra att börja dagen med en ren diskbänk.
    Sen säger författaren att det har nog tagit flera år att röra till där hemma, så man kan inte räkna med att reda ut allt på en dag. Därför ska man bara ta små små steg och inte försöka sig på ett mastodontryck. Jag tror den filosofin passar mig, jag har storstädat hundra gånger men faller alltid tillbaka till att inte orka hålla efter löpande.

    Nån annan som vill haka på en månad? Det vore kul att få sällskap och få bolla lite tankar under tiden. Så får man väl se efter en månad om man fått några nya vanor.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:34
    Kul att vi blev ett gäng städisar!

    Jag gjorde en lite mer hardcore variant av FLY Lady,lite mer städning, lite mindre trams.
    Här hittar du min version: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html

  • Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!
  • Äldre 1 Jan 23:58
    Simben skrev 2012-01-01 23:46:10 följande:
    okej tack för tipsen...kikade in på den länken och kostade från 170 kronor och uppåt beroende på storlek..går det bara köpa via nätet? och vilken av dom har du? fanns nån grön ask och nån röd ask som hette likadant väl? om man ska använda bakpulver och citron...hur gör man med det då? är lite trög men jag behöver oxå verkligen komma igång med att få in bättre vanor och få lite självdisciplin!!
    Min svärdotter har den gröna, jag fick en orange. Vad jag provat funkar de lika bra. 

    Här finns en massa tips på "naturliga" rengöringsmetoder: http://www.tv4.se/1.908181 
  • ica003
    Äldre 2 Jan 00:08

    Jag är på!
    Har inte läst hela tråden..men känner till flylady...följde det i våras..babysteppade riktigt bra och det blev verkligen skillnad...men sedan kom sommaren och sedan hösten med nytt jobb med lång pendlingsväg och allt föll som ett korthus... Nu börjar vi om

    hela tiden har jag försökt tänka på att hålla undan disk och tvätt...men det har gått sådär.. *L* 


    mor till 3 prinsar, 2 på jorden och en i Sommarlandet
  • Blå Flygar­e
    Äldre 2 Jan 00:09
    Ärta skrev 2012-01-01 22:41:40 följande:
    Ska vi se vad jag har för ursäkter då som hindrar mig från allt utom att sitta vid datorn?
    Jag har även jag tre barn, varav det yngsta är snart två år och tycker att livet helst ska tillbringas i mammas famn. De två andra barnen är mellanstora. De har massor av aktiviteter de ska skjutsas till. Förutom barnen har jag ett heltidsjobb och ett extrajobb.

    Men som sagt, har jag tid att sitta här och uggla, har jag tid att städa bara jag vill. :D
    Jag har bara två barn (5 och 2) och nästan inga aktiviteter. Idag ville minstingen hjälpa mig städa, han blev jätte-stolt över att få skrubba och torka i badrummet. Äntligen är smutshörnen vid duschväggarna borta!! Silic bang och diskborste var det som gjorde susen, har provat massa andra medel och trasor innan. Lill-grabben fick dock bara använda vatten på sin borste och trasa.
  • Blå Flygar­e
    Äldre 2 Jan 00:17

    Nåon som vågat sig på att testa detta tips: " En madrass suger upp flera deciliter svett varje natt och ett tips innan du dammsuger madrassen är därför att strö bikarbonat över den. Eftersom bikarbonatet innehåller kristaller som är torrare än allt annat i sin omgivning, gör det att kristallerna absorberar fukten ur madrassen. Vänta 20 minuter och dammsug sedan. Vänd och gör likadant på motsatt sida – så har du gjort en hemma-kemtvätt!"

    Kanske fel tråd att fråga i  

  • Äldre 2 Jan 00:20
    Blå Flygare skrev 2012-01-02 00:17:01 följande:
    " En madrass suger upp flera deciliter svett varje natt och ett tips innan du dammsuger madrassen är därför att strö bikarbonat över den.[...]"
    Jag tänkte bara: var i hela helvete köper man tvåkilospaket med bikarbonat någonstans?
  • Blå Flygar­e
    Äldre 2 Jan 00:34
    Pallas skrev 2012-01-02 00:20:54 följande:
    Jag tänkte bara: var i hela helvete köper man tvåkilospaket med bikarbonat någonstans?
    Haha, vet inte men det finns säkert. Tror dock inte att man ska ta för mycket för bikarbonat är drygt och säkert svåert att dammsuga upp allt. Men det finns i burk, typ bakpulverstorlek i vissa mataffärer. Jag använder bikarbonat till tvätt emellanåt (var toppen när vi använde tygblöjor) och hade ett tag till att tvätta håret med. ansiktsskrubb kan man också ha det till. Men just valigt rengöring har jag aldrig testat det till.
  • Äldre 2 Jan 01:05

    Diskbänken klarad!

  • Blå Flygar­e
    Äldre 2 Jan 01:10
    cm2011 skrev 2012-01-02 01:05:04 följande:
    Diskbänken klarad!
    *gilla*
  • Äldre 2 Jan 01:11

    Favoritar!

  • Äldre 2 Jan 01:33

    Favoritar

Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!