• Chianti

    Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

    Åhh jag blir galen över att jag aldrig kan hålla ordning här hemma. Jag lever i ett konstant stökigt hem. Ibland gör jag ett rejält städryck och så är det fint i max en vecka. Sen händer något magiskt och helt plötsligt är det drivor med papper, kläder, ouppackade väskor, tidningar, saker som egentligen bor i nåt skåp har flyttat ur skåpet och det är värre än nånsin.

    Sen om man ska få gäster så städar man minsann jättefint, ungefär som om gästerna är värda ett vackert hem, men man själv som bor där unnar sig inte det där välstädade fina hemmet? Man är kokko på nåt sätt.

    Fler som känner som jag? Jag har surfat runt lite på nätet och hittat lite olika städforum, bland annat det här: www.flylady.net/ Det är en väldigt amerikansk site men den har nåt som kallas babysteps. Det är små små steg man tar varje dag i en månad för att få in vanan att städa och det verkar ganska bra:www.flylady.net/d/getting-started/31-beginner-babysteps/. Det bygger på teorin att det tar tre veckor att få in en ny vana.

    Dag 1 ska man bara göra rent diskbänken, sen är man klar för dagen. Vitsen är att man ska få in en vana att göra rent diskbänken varenda kväll så har man i alla fall ett område som alltid är tip top, och det känns nog bra att börja dagen med en ren diskbänk.
    Sen säger författaren att det har nog tagit flera år att röra till där hemma, så man kan inte räkna med att reda ut allt på en dag. Därför ska man bara ta små små steg och inte försöka sig på ett mastodontryck. Jag tror den filosofin passar mig, jag har storstädat hundra gånger men faller alltid tillbaka till att inte orka hålla efter löpande.

    Nån annan som vill haka på en månad? Det vore kul att få sällskap och få bolla lite tankar under tiden. Så får man väl se efter en månad om man fått några nya vanor.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:34
    Kul att vi blev ett gäng städisar!

    Jag gjorde en lite mer hardcore variant av FLY Lady,lite mer städning, lite mindre trams.
    Här hittar du min version: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html

  • Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!
  • Blå Flygare

    Kollar runt lite på sidan, och hittar månadens att göra:


    January Zones


    These are the zones for January; mark your calendars! The bolded zone is the one we are in this week.


    Zone 1: The Entrance, Front Porch and Dining Room (January 1-7) Zone 2: The Kitchen (January 8-14) Zone 3: The Bathroom and One Extra Room (January 15-21) Zone 4: The Master Bedroom (January 22-28) Zone 5: The Living Room (December 29-31)

    How to Begin


    When you first start decluttering, cleaning, and organizing your zones, you are encouraged to spend 15 minutes per day decluttering in the current zone. That’s it — BabySteps! Set your timer for 15 minutes and clear out those things that you don’t use or love. Flybabies, don’t forget to keep working on your Morning and Before Bed Routines — do them everyday! (See the FLYing Lessons for more information about this.) Once you have a good start on your routines, it is much easier to do the zone work.

  • Alvi

    Alltså nu när vi verkligen börjar om med året känner jag mig SÅ taggad på att följa Flylady!

    Front porch it is today - har ett par långa träpinnar stående där (efter att ha sågat sönder Ikeasängarna Kura, 2 st) sedan över ett ÅR... Bort bort bort!!

    Dining roomet är inte helt undanplockat efter nyår än, perfekt att det det nu!

    Whohooo!!

  • wamba

    Så om jag fattat det rätt så ska jag idag klä upp mig to my shoes. och innan jag går och lägger mig ikväll ska jag se till att diskbänken fortfarande blänker. Jag ska också denna vecka spendera 15 minuter om dagen för att rensa i det jag anser vara entrance, front porch och dining room. Har jag fattat?

  • Euphoria85

    Har inte lyckats klä mig än och disk är där redan i diskhon
    (jag som städade så fint igår)
    men ok får väll snöra på mig dojjorna och måla fransarna
    för att sen ta tag i hall och uteplats... nått måltidsrum har jag inte, jag har ett kök och det behöver jag ju inte städa
    försen den 8  januari Skrattande


    (: Melwin och Edwin :) sansad.webblogg.se
  • nuharjagbytt
    wamba skrev 2012-01-02 07:55:34 följande:
    Så om jag fattat det rätt så ska jag idag klä upp mig to my shoes. och innan jag går och lägger mig ikväll ska jag se till att diskbänken fortfarande blänker. Jag ska också denna vecka spendera 15 minuter om dagen för att rensa i det jag anser vara entrance, front porch och dining room. Har jag fattat?
    Jag undrar om vi verkligen ska börja med zonerna redan? eller om det kommer sen i de 31 stegen? Annars har du fattat det rätt.
  • Klant och Fjant

    Jag är med!! Har exakt samma problem...

    Ska väl läsa in mig lite nu  

Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!