• Äldre 1 Jan 11:43
    1357353 visningar
    10068 svar
    +1
    10068
    1357353

    Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

    Åhh jag blir galen över att jag aldrig kan hålla ordning här hemma. Jag lever i ett konstant stökigt hem. Ibland gör jag ett rejält städryck och så är det fint i max en vecka. Sen händer något magiskt och helt plötsligt är det drivor med papper, kläder, ouppackade väskor, tidningar, saker som egentligen bor i nåt skåp har flyttat ur skåpet och det är värre än nånsin.

    Sen om man ska få gäster så städar man minsann jättefint, ungefär som om gästerna är värda ett vackert hem, men man själv som bor där unnar sig inte det där välstädade fina hemmet? Man är kokko på nåt sätt.

    Fler som känner som jag? Jag har surfat runt lite på nätet och hittat lite olika städforum, bland annat det här: www.flylady.net/ Det är en väldigt amerikansk site men den har nåt som kallas babysteps. Det är små små steg man tar varje dag i en månad för att få in vanan att städa och det verkar ganska bra:www.flylady.net/d/getting-started/31-beginner-babysteps/. Det bygger på teorin att det tar tre veckor att få in en ny vana.

    Dag 1 ska man bara göra rent diskbänken, sen är man klar för dagen. Vitsen är att man ska få in en vana att göra rent diskbänken varenda kväll så har man i alla fall ett område som alltid är tip top, och det känns nog bra att börja dagen med en ren diskbänk.
    Sen säger författaren att det har nog tagit flera år att röra till där hemma, så man kan inte räkna med att reda ut allt på en dag. Därför ska man bara ta små små steg och inte försöka sig på ett mastodontryck. Jag tror den filosofin passar mig, jag har storstädat hundra gånger men faller alltid tillbaka till att inte orka hålla efter löpande.

    Nån annan som vill haka på en månad? Det vore kul att få sällskap och få bolla lite tankar under tiden. Så får man väl se efter en månad om man fått några nya vanor.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:34
    Kul att vi blev ett gäng städisar!

    Jag gjorde en lite mer hardcore variant av FLY Lady,lite mer städning, lite mindre trams.
    Här hittar du min version: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html

  • Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!
  • Äldre 2 Jan 08:51

    Jag hänger också på! :)

  • Äldre 2 Jan 08:57
    nuharjagbytt skrev 2012-01-02 08:33:15 följande:
    Jag undrar om vi verkligen ska börja med zonerna redan? eller om det kommer sen i de 31 stegen? Annars har du fattat det rätt.
    Nu när jag kolla hemsidan så hittar jag detta "Don’t worry about zones until you have conquered the basics!". Så jag kör nog zonerna efter jag gjort de 31 stegen! Min diskho är för övrigt fortfarande shiny och jag själv ska bara fixa sminket sen är jag dressed :)
  • Äldre 2 Jan 09:21

    Jag kommer köra hårt och ta babystepsen OCH zonerna. Kommer känna mig alldeles för stressad av att veta att jag ligger en månad efter annars. I can do it!!

  • Hallan­dstös
    Äldre 2 Jan 09:32

    Kul att det kan kännas spännande med städning!

    Jag tänker sätta igång med zonerna. Efter att vi kommer hem från babycafet. Har en 6-månaders och roa också.

  • Äldre 2 Jan 09:35
  • Rungus­ka
    Äldre 2 Jan 09:45

    Jag lägger också in zonerna redan nu. Fixade i hallen ca 10 min (sen ville inte barnen underhålla sig själva mer) och det gjorde stor skillnad bara det!

  • Äldre 2 Jan 10:02
    Alvi skrev 2012-01-02 09:21:03 följande:
    Jag kommer köra hårt och ta babystepsen OCH zonerna. Kommer känna mig alldeles för stressad av att veta att jag ligger en månad efter annars. I can do it!!
    Fast som jag förstår det så är det samma zoner varje månad så man blir inte efter. Jaja just nu är jag så peppad att komma igång så jag kan lika gärna rensa lite också. 
  • Äldre 2 Jan 10:57

    Favoritar tills jag hinner läsa!

  • ssf
    Äldre 2 Jan 11:27

    Är det bara jag som tycker att det känns konstigt att vara sminkad och typ jobbklädd när man går hemma och småstädar?

  • Rungus­ka
    Äldre 2 Jan 11:31
    ssf skrev 2012-01-02 11:27:58 följande:
    Är det bara jag som tycker att det känns konstigt att vara sminkad och typ jobbklädd när man går hemma och småstädar?
    Jo, jag kör en lightvariant speciellt eftersom jag har en son som kräks då och då, ammas och dessutom kladdar med mat och jag vet inte allt. Kläder som fungerar för jobbet har jag liggande i garderoben eller i tvättmaskinen och de drar jag på mig ca 10-15 minuter innan jag går till jobbet de dagar jag jobbar - annars är de snart kladdiga! (Jo, visst kunde jag utöka garderoben, men det skulle bara betyda mer oordning)

    Nåväl, på tal om kläder ska jag nu hoppas hinna lägga undan den rena tvätt jag har i sovrummet i mängder av påsar. Allt är ju vikt och klart så jag håller tummarna att det går rätt fort och att lillkillen fortsätter att sova och att stora killen inte väcker honom (bra sätt att få min uppmärksamhet...)
Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!