• Äldre 1 Jan 11:43
    1357263 visningar
    10068 svar
    +1
    10068
    1357263

    Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

    Åhh jag blir galen över att jag aldrig kan hålla ordning här hemma. Jag lever i ett konstant stökigt hem. Ibland gör jag ett rejält städryck och så är det fint i max en vecka. Sen händer något magiskt och helt plötsligt är det drivor med papper, kläder, ouppackade väskor, tidningar, saker som egentligen bor i nåt skåp har flyttat ur skåpet och det är värre än nånsin.

    Sen om man ska få gäster så städar man minsann jättefint, ungefär som om gästerna är värda ett vackert hem, men man själv som bor där unnar sig inte det där välstädade fina hemmet? Man är kokko på nåt sätt.

    Fler som känner som jag? Jag har surfat runt lite på nätet och hittat lite olika städforum, bland annat det här: www.flylady.net/ Det är en väldigt amerikansk site men den har nåt som kallas babysteps. Det är små små steg man tar varje dag i en månad för att få in vanan att städa och det verkar ganska bra:www.flylady.net/d/getting-started/31-beginner-babysteps/. Det bygger på teorin att det tar tre veckor att få in en ny vana.

    Dag 1 ska man bara göra rent diskbänken, sen är man klar för dagen. Vitsen är att man ska få in en vana att göra rent diskbänken varenda kväll så har man i alla fall ett område som alltid är tip top, och det känns nog bra att börja dagen med en ren diskbänk.
    Sen säger författaren att det har nog tagit flera år att röra till där hemma, så man kan inte räkna med att reda ut allt på en dag. Därför ska man bara ta små små steg och inte försöka sig på ett mastodontryck. Jag tror den filosofin passar mig, jag har storstädat hundra gånger men faller alltid tillbaka till att inte orka hålla efter löpande.

    Nån annan som vill haka på en månad? Det vore kul att få sällskap och få bolla lite tankar under tiden. Så får man väl se efter en månad om man fått några nya vanor.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:34
    Kul att vi blev ett gäng städisar!

    Jag gjorde en lite mer hardcore variant av FLY Lady,lite mer städning, lite mindre trams.
    Här hittar du min version: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html

  • Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!
  • Äldre 2 Jan 14:12

    Runguska skrev 2012-01-02 14:05:33 följande:


    På tal om krokar har jag även krokar på insidan av vindsdörren (belägen i hallen) och där på insidan där ingen ser hänger jag ytterkläder som används då och då, för ofta för att hängas undan men för sällan för att ta plats i själva hallen. Där hänger vi även reflexvästar på sommaren, nu används de så ofta att de bara hängs bort då vi får besök - även då är extrakrokarna i närheten bra för så kan våra reguljära kläder hänga där också.

    Vi verkar tänka lite lika. Jag har motsvaraden innanför källardörren.

    Om man inte vill, kan eller får skruva upp krokar så finns ju denna från IKEA att hänga över sovrumsdörren: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90061249/

  • Äldre 2 Jan 14:36

    Jag hänger också gärna på och utbyter tips!

    För mig handlar det om en nystart eftersom jag strax skall flytta hem efter att ha varit evakuerad från min lägenhet p. g. a. en vattenskada. Med två flyttar tätt inpå varandra har jag haft goda möjligheter att rensa och nu vill jag komma in i en ordning som jag kan hålla.

    Lite tips från mig:

    - Jag har små korgar på strategiska ställen där jag lägger småsaker som ligger och dräller. Med jämna mellanrum (är det meningen åtminstone) gör jag en vända och lägger sakerna på rätt plats. Jag vet att man borde lägga dem rätt på en gång men det är inte alltid man känner sig manad att avbryta det man håller på med för att t. ex. gå iväg med en penna till pennstället. Att lägga den i korgen tar däremot en sekund och det ser genast snyggare ut.

    - När det gäller förvaring lönar det sig att sätta sig ner och planera vad som skall placeras var. Om man dessutom märker hyllor och låder blir man mer motiverad att också hålla systemet och inte bara slänga in saker hur som helst.
      

    - Jag har en back i sovrummet där jag lägger kläder som är för rena för tvätten men inte skall användas just denna dag. Problemet är plagg som blir skrynkliga när de ligger, de får i regel hänge på en galge på ett garderobshantag och det ser ju mindre prydligt ut. (Jag tror för övrigt inte man hittar råd om detta på en amerikansk hemsida; där är det standard att tvätta kläder efter en dags användning).

    Att lägga fram morgondagens kläder kvällen innan är nog bra men behöver man inte en plan B ifall vädret blir annorlunda än man tänkt sig?
        

  • stinam­aria
    Äldre 2 Jan 14:45

    Favorit

  • Äldre 2 Jan 14:50


    Nu är jag med! Man blir ju sugen på tt fortsätta överallt!

     

  • Hallan­dstös
    Äldre 2 Jan 15:04

    Köksbänken är fläckfri och jag är både klädd och sminkad. Vad ska jag nu hitta på?

  • Äldre 2 Jan 15:11

    köksbänken är nu shiny!! så även toasolen och handfatet Solig hopppas det håller i sig här nu!

  • Äldre 2 Jan 15:20

    Appropå krokar så köpte jag en kroklist på Indiska. Det är 6-8 krokar på den och varje krok är i sig tre krokar! Det blir en massa upphängning på den. Satte upp den i sovrummet just för att ha mina använda-ej-smutsiga på. Det går sådär...

    Ska börja med steg 1 idag men jag hänger på! 

  • Äldre 2 Jan 15:34

    Jag vill inte ge mig på några zoner än. Kan ingen sammanfatta lite om det här med tex att skura diskbänken? Det gjorde jag för att alla andra gjorde det i går. I'm a follower... Nu måste ju ni fortsätta om jag ska klara av detta! Jag kommer bara göra det ni gör, som om jag lever i misär så är det ert fel! 

  • Äldre 2 Jan 15:45
    Chianti skrev 2012-01-02 13:44:18 följande:
    Men vad kul, det formligen rasar in folk som vill haka på! :)
    Vi får väl se hur många som står ut hela januari dock?

    Känns lite frustrerande att nu när man är så peppad så är det enda man ska göra de första dagarna att shina sinken. Och klä på sig. Det gör jag alltid ändå eftersom jag jobbar, så jag byter den uppgiften mot att bädda.

    Apropå att man ska lägga fram kläder  varje kväll så verkar det ju bra, min akilleshäl är snarare de där kläderna man tar av sig på kvällen, var gör man av dem? De är varken rena (kan inte hängas i garderoben) eller smutsiga (ska ut i tvättkorgen).

    Jag brukar gömma en fåtölj under dem, och sen bygger jag på en så kompakt driva som möjligt under ett par veckor. Sen när jag glömt vad för sorts möbel som finns under min klädhög så bär jag ut allt i tvättkorgen och återupptäcker fåtöljen. Hur gör ni andra?
    Ja, lite frustrerande är det. Jag har bara kollat de första dagarna på bebystepsen men nog känns det som om det går lite långsamt framåt. Kanske är meningen också så man verkligen får in rutinerna. Nu när jag läst lite mer kommer jag nog fokusera på zonerna och rensa lite också. 
  • fiwjfi­sw
    Äldre 2 Jan 16:23

    Mamma var hit idag och såg sig förvånat omkring "Men vad fint du hade det! Eller har det! Det är verkligen jättefint." Eh, riktigt så illa brukar jag inte ha det faktiskt. Hon hade bara tur att komma på rätt dag.
    Sen så började hon prata om att vi borde köpa en ny lampa till vardagsrummet och tyckte att vi skulle iväg på direkten för att köpa en, med vi menade hon alltså hon. Tyvärr så ramlade hon i trappan och slog sig rätt rejält så vi kom aldrig iväg, så vi får se hur det blir med den. Lite rolig reaktion måste jag ju säga.

    Jag kommer börja med zonerna nästa månad, känner mig själv och det kommer bli för mycket att börja med allt nu. Hotspotsen kommer jag däremot börja med, blir kalas här om en månad så det skulle vara lägligt med det nu.

Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!