• Äldre 1 Jan 11:43
    1357394 visningar
    10068 svar
    +1
    10068
    1357394

    Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

    Åhh jag blir galen över att jag aldrig kan hålla ordning här hemma. Jag lever i ett konstant stökigt hem. Ibland gör jag ett rejält städryck och så är det fint i max en vecka. Sen händer något magiskt och helt plötsligt är det drivor med papper, kläder, ouppackade väskor, tidningar, saker som egentligen bor i nåt skåp har flyttat ur skåpet och det är värre än nånsin.

    Sen om man ska få gäster så städar man minsann jättefint, ungefär som om gästerna är värda ett vackert hem, men man själv som bor där unnar sig inte det där välstädade fina hemmet? Man är kokko på nåt sätt.

    Fler som känner som jag? Jag har surfat runt lite på nätet och hittat lite olika städforum, bland annat det här: www.flylady.net/ Det är en väldigt amerikansk site men den har nåt som kallas babysteps. Det är små små steg man tar varje dag i en månad för att få in vanan att städa och det verkar ganska bra:www.flylady.net/d/getting-started/31-beginner-babysteps/. Det bygger på teorin att det tar tre veckor att få in en ny vana.

    Dag 1 ska man bara göra rent diskbänken, sen är man klar för dagen. Vitsen är att man ska få in en vana att göra rent diskbänken varenda kväll så har man i alla fall ett område som alltid är tip top, och det känns nog bra att börja dagen med en ren diskbänk.
    Sen säger författaren att det har nog tagit flera år att röra till där hemma, så man kan inte räkna med att reda ut allt på en dag. Därför ska man bara ta små små steg och inte försöka sig på ett mastodontryck. Jag tror den filosofin passar mig, jag har storstädat hundra gånger men faller alltid tillbaka till att inte orka hålla efter löpande.

    Nån annan som vill haka på en månad? Det vore kul att få sällskap och få bolla lite tankar under tiden. Så får man väl se efter en månad om man fått några nya vanor.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:34
    Kul att vi blev ett gäng städisar!

    Jag gjorde en lite mer hardcore variant av FLY Lady,lite mer städning, lite mindre trams.
    Här hittar du min version: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html

  • Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!
  • Äldre 2 Jan 16:24

    FruJ: Det är nog för att man inte ska gå loss för mycket och tröttna, så man liksom får läääängta efter nästa steg!

  • Äldre 2 Jan 16:26

    Åh det här låter som en tråd för mig! Är extremt slarvig och lat av mig, har det ständigt stökigt. Och sambon är nästan lika hemsk han!

  • Äldre 2 Jan 16:34

    Nån som vill länka till datumlistan för när man ska göra vad enligt Flylady?! Jag hittar den inte, blir tokig! Såg den ju igår - från mobilen, nu på datorn är den puts väck!


    Once you try menskopp you´ll never go back!
  • Äldre 2 Jan 16:37
    Alvi skrev 2012-01-02 16:24:38 följande:
    FruJ: Det är nog för att man inte ska gå loss för mycket och tröttna, så man liksom får läääängta efter nästa steg!
    Ja, så tror jag också. Det är en slags KBT-variant. Jag vet ju tex att jag kan röja, det är inte där problemet ligger. Det är att få in vanan som är grejen för mig. Av den anledningen funderar jag på att välja en hotspot utöver diskbänken, som jag kan fokusera på ett par veckor. Har ni några förslag? Hallen känns övermäktig just nu, den måste genomgå en rejäl decluttring först, men kanske posten, eller dagens kläder? Kvällsrutin måste vi få in också, för barnens skull.
  • Äldre 2 Jan 16:42

    Detta är en tråd för mig!!

    Ni ska bara veta hur glad jag är att folk delar med sig och berättar hur de har det.

    Här är det alltid kaos... För mycket prylar och för lite plats/förvaring. Har ingen källare eller förråd eller nåt sånt så jag kan göra av med prylar vilket gör att det svämmar över... 

    Ska verkligen gå in på den sidan och läsa lite! :) 


  • Äldre 2 Jan 16:44
    060810 skrev 2012-01-02 16:42:45 följande:
    Detta är en tråd för mig!!

    Ni ska bara veta hur glad jag är att folk delar med sig och berättar hur de har det.

    Här är det alltid kaos... För mycket prylar och för lite plats/förvaring. Har ingen källare eller förråd eller nåt sånt så jag kan göra av med prylar vilket gör att det svämmar över... 

    Ska verkligen gå in på den sidan och läsa lite! :) 
    Ja, visst är det skönt att veta att man inte är ensam på ett sätt. Det är lätt att få för sig att alla lever i så skinande kataloghem att de skulle kunna ta emot kungligt besök vilket ögonblick som helst. Så tänker jag iaf ofta, trots att jag vet att så inte är fallet.
  • Äldre 2 Jan 16:47
    Pallas skrev 2012-01-02 16:44:45 följande:
    Ja, visst är det skönt att veta att man inte är ensam på ett sätt. Det är lätt att få för sig att alla lever i så skinande kataloghem att de skulle kunna ta emot kungligt besök vilket ögonblick som helst. Så tänker jag iaf ofta, trots att jag vet att så inte är fallet.
    Så tänker jag med och det är så jag vill leva tror jag, eller jag inbillar mig det..
    Men nu hoppas jag få lite ordning här, diskbänken blir det ikväll, jag är ju 1 dag efter några här nu.. :p 
  • Äldre 2 Jan 16:52

    "


    Alvi skrev 2012-01-02 16:34:15 följande:
    Nån som vill länka till datumlistan för när man ska göra vad enligt Flylady?! Jag hittar den inte, blir tokig! Såg den ju igår - från mobilen, nu på datorn är den puts väck!
    Strunt i det, jag hittade en liknande lista. GUD så rörig den sidan är!

    Såg en annan lista, på första plats stod "Get up and weigh"Är det min engelska som är dålig eller betyder det att man ska väga sig varje morgon??
    Once you try menskopp you´ll never go back!
  • fiwjfi­sw
    Äldre 2 Jan 16:57
    Alvi skrev 2012-01-02 16:52:57 följande:
    "Strunt i det, jag hittade en liknande lista. GUD så rörig den sidan är!

    Såg en annan lista, på första plats stod "Get up and weigh" Är det min engelska som är dålig eller betyder det att man ska väga sig varje morgon??
    Nej, din engelska verkar duga. Lite väl att väga sig varje morgon tycker jag.
  • Äldre 2 Jan 17:02

    ok, nu har jag bestämt mig! Jag ska göra babystepsen, alla 31, helt klar innan jag lägger till något mer. Jag vill verkligen få in nya rutiner. Känner jag för att städa lite extra någon dag kan jag ju göra det ändå men jag måste ju inte göra mer än det som står på listan för den dagen.

    dags att ta hand om trött och gnällig bebis 

Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!