• Äldre 1 Jan 11:43
    1360984 visningar
    10068 svar
    +1
    10068
    1360984

    Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

    Åhh jag blir galen över att jag aldrig kan hålla ordning här hemma. Jag lever i ett konstant stökigt hem. Ibland gör jag ett rejält städryck och så är det fint i max en vecka. Sen händer något magiskt och helt plötsligt är det drivor med papper, kläder, ouppackade väskor, tidningar, saker som egentligen bor i nåt skåp har flyttat ur skåpet och det är värre än nånsin.

    Sen om man ska få gäster så städar man minsann jättefint, ungefär som om gästerna är värda ett vackert hem, men man själv som bor där unnar sig inte det där välstädade fina hemmet? Man är kokko på nåt sätt.

    Fler som känner som jag? Jag har surfat runt lite på nätet och hittat lite olika städforum, bland annat det här: www.flylady.net/ Det är en väldigt amerikansk site men den har nåt som kallas babysteps. Det är små små steg man tar varje dag i en månad för att få in vanan att städa och det verkar ganska bra:www.flylady.net/d/getting-started/31-beginner-babysteps/. Det bygger på teorin att det tar tre veckor att få in en ny vana.

    Dag 1 ska man bara göra rent diskbänken, sen är man klar för dagen. Vitsen är att man ska få in en vana att göra rent diskbänken varenda kväll så har man i alla fall ett område som alltid är tip top, och det känns nog bra att börja dagen med en ren diskbänk.
    Sen säger författaren att det har nog tagit flera år att röra till där hemma, så man kan inte räkna med att reda ut allt på en dag. Därför ska man bara ta små små steg och inte försöka sig på ett mastodontryck. Jag tror den filosofin passar mig, jag har storstädat hundra gånger men faller alltid tillbaka till att inte orka hålla efter löpande.

    Nån annan som vill haka på en månad? Det vore kul att få sällskap och få bolla lite tankar under tiden. Så får man väl se efter en månad om man fått några nya vanor.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:34
    Kul att vi blev ett gäng städisar!

    Jag gjorde en lite mer hardcore variant av FLY Lady,lite mer städning, lite mindre trams.
    Här hittar du min version: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html

  • Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!
  • Tallko­tte12
    Äldre 3 Jan 10:15

    Hänger gärna med i tråden! Är rätt dålig på vardagsstädandet, men får ryck ibland och far runt som en furie i lägenheten och fixar allt på en och samma gång, det brukar sammanfalla med att jag är riktigt arg på nåt...

    Håller med er andra om att den amerikanska sidan är väldigt svårnavigerad och det känns också som att babystepsen handlar lika mycket om att man ska bli fast på deras forum som att man ska få det fint hemma...

    Jag kommer nog utvidga "skina sinken" till att "hålla köksbänk + ho undanplockad och avtorkad". Hur många dagar ska man bara göra det innan man kan lägga till andra saker tycker ni?

    Hotspots jag borde ta tag i (men ska inte ta allt på en och samma gång )
    - Köksbordet som dubbelarbetar som avställningsyta alltför ofta
    - Soffbordet, som jag inte förstår varför det samlas så mycket grejer där...
    - Garderoben i hallen som är mer kaos än vad det borde vara, eftersom vi är två personer på tre garderober...
    - Garderoben i sovrummet (som jag faktiskt redan tänkt ta hand om i helgen).

    På det stora hela behöver jag nog städa i garderober och köksskåp för att faktiskt ha plats för de saker som idag står framme på köksbord, soffbord och skrivbord... Det kanske får bli första steget...

  • Äldre 3 Jan 10:16
    Pallas skrev 2012-01-03 10:14:09 följande:
    Sidan är jätterörig, du är inte ensam om att tycka det. Fellänkad på flera ställen, dessutom, vilket inte gör det lättare.
    Ok, då är jag inte så trög som jag trodde jag höll på att bli, haha!
    ☆ Vincent ☆ 110817
  • Äldre 3 Jan 10:17
    Nilam skrev 2012-01-03 10:01:45 följande:
    Bra tråd! Är det nån som kan råda mig när det gäller kläder som man använt ett par timmar bara, som inte är färdiga för tvättmaskinen men inte hör hemma i garderoben? Jag har alltid några såna plagg hängandes lite varstans och ofta använder jag kläderna en gång till men flera dagar senare eller så hamnar de i tvätten ändå men först efter att de hängt och skräpat i två veckor... Är så trött på detta!
    Nån i tråden tipsade om att göra en låda för "använda men inte redo att tvättas än"-kläder, jag tänkte testa det.

    Pallas, smart råd det där med skärpburkar!
    Min egen variant av babystepsen: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html
  • Äldre 3 Jan 10:20
    IceCloud skrev 2012-01-03 10:12:51 följande:
    Ja tycker det känns lite rörigt att läsa på fly ladys hemsida. (säkert bara jag som tycker)...
    Men är det meningen att man ska börja med de 31 babystegen samtidigt som man tar en zoon och en hotspot varje dag?
    Eller ska man bara börja med de 31 stegen?
    Den är inte så pedagogisk nej. Jag la ett antal timmar på att läsa och sammanfatta, och gjorde en egen variant, som blev ganska uppskattad, klicka på min sidfot om du vill kolla.
    Min egen variant av babystepsen: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html
  • Rungus­ka
    Äldre 3 Jan 10:39

    Jag älskar "shining sink" - har precis satt igång en stor gryta med massor av igredienser. Normalt är såväl bänkar som diskbänk fulla i rester, knivar, kärl, skal med mera. Idag - rent och fint, skräpet bortkastat direkt, skalen i kompostpåsen, knivarna diskade direkt och så även skärbrädorna! Resten - ja mer än så blev det inte då det andra som brukar belamra köket inte fanns där - så skönt!

  • Äldre 3 Jan 10:42

    Detta låter som någonting jag kan behöva.

  • Äldre 3 Jan 10:56

    Klädd i klänning och sminkad, diskhon glänser, diskmaskinen är tömd, sängen är bäddad och klockan är inte ens elva! Jag älskar det här :) Igår när jag lagade mat blev det inte ens skitigt på bänken för jag var så snabb att torka bort allt. Visade flyladysidan för min man och han tyckte det verkade som en bra grej med zoner och hotspots. Han skulle också försöka komma ihåg att plocka lite varje dag och hålla diskhon ren även om han inte kör fullt ut som jag tänker göra. 

  • Tallko­tte12
    Äldre 3 Jan 11:06

    Har kommit på en sak jag inte gillar med flylady-sidan: Den bygger allt på att det är 1 person som gör allt hemma... får ni med eventuella partners i det här och hur har ni gjort i så fall?

  • Äldre 3 Jan 11:12
    IceCloud skrev 2012-01-03 10:12:51 följande:
    Ja tycker det känns lite rörigt att läsa på fly ladys hemsida. (säkert bara jag som tycker)...
    Men är det meningen att man ska börja med de 31 babystegen samtidigt som man tar en zoon och en hotspot varje dag?
    Eller ska man bara börja med de 31 stegen?

    Vi har kommit fram till att det egegtligen är tänkt att man ska börja med enbart babystepsen och sen zoner/hotspots, men de flesta här verkar köra både babysteps och hotspots och/eller zoner. Vad som är bäst är nog beroende av hur mycket tid man har (som jag som går hemma ensam hela dagarna jämfört med den som heltidsarbetar och sen kommer hem till barn) och vilka städrutiner man redan lyckats sätta därhemma.

    Idag skippade jag sminket men drog på mig "riktiga" kläder (förutom på fötterna, det äääär så skönt med tjocksockor). Dessutom har jag varit duktVad är förresten dagens babystep?  
  • Äldre 3 Jan 11:14

    Grr, min touchpad är irriterande, jag kommer åt den och råkar skicka medan jag skriver... Nu var jag dessutom och skrev mitt i stycket, eftersom jag tyckte jag ville skriva "Dessutom har jag varit duktig och hela tiden tagit hand om den disk jag producerat och hela tiden torkat av bänken när jag skitat ned den" innan jag frågade om dagns babystep...  

Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!