• Chianti

    Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

    Åhh jag blir galen över att jag aldrig kan hålla ordning här hemma. Jag lever i ett konstant stökigt hem. Ibland gör jag ett rejält städryck och så är det fint i max en vecka. Sen händer något magiskt och helt plötsligt är det drivor med papper, kläder, ouppackade väskor, tidningar, saker som egentligen bor i nåt skåp har flyttat ur skåpet och det är värre än nånsin.

    Sen om man ska få gäster så städar man minsann jättefint, ungefär som om gästerna är värda ett vackert hem, men man själv som bor där unnar sig inte det där välstädade fina hemmet? Man är kokko på nåt sätt.

    Fler som känner som jag? Jag har surfat runt lite på nätet och hittat lite olika städforum, bland annat det här: www.flylady.net/ Det är en väldigt amerikansk site men den har nåt som kallas babysteps. Det är små små steg man tar varje dag i en månad för att få in vanan att städa och det verkar ganska bra:www.flylady.net/d/getting-started/31-beginner-babysteps/. Det bygger på teorin att det tar tre veckor att få in en ny vana.

    Dag 1 ska man bara göra rent diskbänken, sen är man klar för dagen. Vitsen är att man ska få in en vana att göra rent diskbänken varenda kväll så har man i alla fall ett område som alltid är tip top, och det känns nog bra att börja dagen med en ren diskbänk.
    Sen säger författaren att det har nog tagit flera år att röra till där hemma, så man kan inte räkna med att reda ut allt på en dag. Därför ska man bara ta små små steg och inte försöka sig på ett mastodontryck. Jag tror den filosofin passar mig, jag har storstädat hundra gånger men faller alltid tillbaka till att inte orka hålla efter löpande.

    Nån annan som vill haka på en månad? Det vore kul att få sällskap och få bolla lite tankar under tiden. Så får man väl se efter en månad om man fått några nya vanor.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:34
    Kul att vi blev ett gäng städisar!

    Jag gjorde en lite mer hardcore variant av FLY Lady,lite mer städning, lite mindre trams.
    Här hittar du min version: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html

  • Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!
  • Tahu

    Blääk skittrött idag men diskbänken och hon är rena. Sedan har jag tydligen börjat dammsuga nedervåningen varje dag (går nog definitivt över). Rensade iaf småhyllorna på lilltoan, men sparar de med lucka framför till en annan dag Tyst gäller att inte ha snokande gäster! För första gången på länge skulle jag inte skämmas om vi fick spontanbesök, känns så skönt. Sen att de inte får gå upp på övervåningen är en helt annan femma. Flört Kram på er!


    Diskutera aldrig med idioter, dom drar ner dig till sin nivå och vinner på erfarenhet!
  • IceCloud
    Ms H skrev 2012-01-04 19:46:52 följande:
    Frågar hur han vill ha det hemma?
    Men han hjälper ju till att plocka undan lite saker o tvätta o fixa diskmaskinen. Så han är ju inte helt off med hushållsgörat. Vi har olika tolerans med hur smutsigt det kan bli bara. Jag vill helst städa varje vecka o han skulle klara sig med en gång i månaden o skura golvet behövs bara göras max 2 ggr om året ungefär...
    Så vi skulle nog behöva mötas på något sätt så båda kan bli nöjda.
    Jag trodde det här var ett bra sätt för det. Men men, han kanske behöver fundera över konceptet lite :P

    I dag har jag iaf, Bäddat, fixat köksbänkarna och sinken. Ska lägga fram kläder inför morgondagen sen och snart hänga upp tvätten :)
    Har snart kommit ifatt med tvättberget!! :D
    ☆ Vincent ☆ 110817
  • IceCloud
    Blå Flygare skrev 2012-01-04 19:56:25 följande:
    Jag har länge försökt få maken att göra saker, inte själv ta över hushållet. Med resultat att jag gått mest hela dagarna och varit sur över att det alltid är så stökigt. påminna har inte funkat. Att tjata har inte funkat. Att gnälla har inte hjälpt. Att hinta har varit meningslöst. 
    Så jag kände att jag har ett val. När maken inte gör det JAG tycker behövs, ska jag då låta det vara och bli sur för att det är smutsigt, tjata och bli sur för att han inte gör det, eller göra det själv. Jag valde nu det senare.

    Nu tar jag hand om disken och tvätten, och jag kan tänka mig ta på mig stora delar av städningen med. Det är JAG som vill ha fint här hemma, inte han. Och man kan inte påverka någon annan än sig själv.

    Fast sen låter inte min man mig ta ALLT. Han ser också saker och gör något åt det. Och nu tror jag jag har inspirerat honom för nu äntligen när jag fått rent i köket så rensar han avloppet när jag klagat på att det är svårt att hålla hon ren när vattnet inte rinner undan Det är svårare att stöka ner där det är smutsigt, och trots att maken inte läst något om fly-lady så är det ffa dag 4 helt rent och undanplockat i köket. Det har aldrig hänt innan!

    Jag märker att jag börjar må bättre av detta också. Eftersom man blir klar med dagens uppgifter så blir jag nöjd och känner att jag har kontroll. den där ständiga stressen över att jag har så mycket att göra/sstäda/tvätta är borta.
    Det låter helt ok, Jag har märkt att så fort jag säger nåt om städningen o han svarar något snäsigt tillbaka så blir jag på dåligt humör också. Så om jag inte frågar slipper jag irritera mig resten av dagen på svaret jag fått. Så det bästa är att ta tag i röran själv o som du säger. Det är ju jag som vill ha det rent o han som vill ha det skitigt... Fast borde inte han må bättre av att det är rent också. Det kan ju inte bara vara jag som vinner något på det...hm...
    ☆ Vincent ☆ 110817
  • Anne81

    Det är ju märkligt det där att det verkar vara fler män som har längre till städgränsen än kvinnor. Här hemma är det likadant, jag tror inte att han vill ha det skitigt men det är som att han helt enkelt inte ser det eller att han kan igorera det på ett annat sätt än vad jag kan. Som idag så sa jag att visst är micron fin (städade den igår) och då säger han att ja den var riktigt äcklig. Jaha varför har inte han gjort något åt det då?!

    Jaja det är väl bara till att göra så mycket jag orkar och på dem ställen där jag är så att jag mår bra :)

    Diskbänken blänker fortfarande och det går väldigt fort att städa den.

    Idag tog jag mig an hallbyrån och det var saker så det räckte på den. Jag kan ju inte direkt påstå att jag bara lägger två minuter på varje "spot" men jag tror att om ett par veckor när man har rensat ordentligt så kommer det kanske bara ta två minuter för att man håller efter hela tiden.

  • mrsIce

    Hemma hos oss är det tyvärr ingen som gör ngt, så vi skaffade oss en RUT för snart 2 år sedan (love it!). Så en gång varannan vecka springer vi runt som yra höns för att plocka undan det värsta så att hon kommet åt att städa... Skulle vara så skönt om detta funkade så att det är fint hemma mer än varannan torsdag kl 17...

  • Tahu
    mrsIce skrev 2012-01-04 20:47:38 följande:
    Skulle vara så skönt om detta funkade så att det är fint hemma mer än varannan torsdag kl 17...
    Hahaha fan vad kul !
    Diskutera aldrig med idioter, dom drar ner dig till sin nivå och vinner på erfarenhet!
  • stjärnflocka

    Hos oss är det nästan tvärtom; jag ser inte när det är smutsigt medan min man gör det. Och det är inte så att jag ignorerar smuts, jag lägger verkligen inte märke till den. Däremot ser jag när det är rörigt. Min man ser som sagt skiten, men han gör inget åt den... så det blev RUT för oss också - underbart faktiskt! Tyvärr har vi det ännu för rörigt för att det ska kännas bra :( Så det är det jag ska komma ifrån nu!

  • Blå Flygare
    Anne81 skrev 2012-01-04 20:44:03 följande:
    Det är ju märkligt det där att det verkar vara fler män som har längre till städgränsen än kvinnor. Här hemma är det likadant, jag tror inte att han vill ha det skitigt men det är som att han helt enkelt inte ser det eller att han kan igorera det på ett annat sätt än vad jag kan. Som idag så sa jag att visst är micron fin (städade den igår) och då säger han att ja den var riktigt äcklig. Jaha varför har inte han gjort något åt det då?!

    Jaja det är väl bara till att göra så mycket jag orkar och på dem ställen där jag är så att jag mår bra :)

    Diskbänken blänker fortfarande och det går väldigt fort att städa den.

    Idag tog jag mig an hallbyrån och det var saker så det räckte på den. Jag kan ju inte direkt påstå att jag bara lägger två minuter på varje "spot" men jag tror att om ett par veckor när man har rensat ordentligt så kommer det kanske bara ta två minuter för att man håller efter hela tiden.
    Generellt sett har männen lättare för att rikta uppmärksamheten på en sak i taget och kan på ett annat sätt ignorera oviktiga saker för att fokusera på det de vill. 
    Kvinnor är generellt sett bättre på delad uppmärksamhet och kan göra fler saker samtidigt, men blir också lättare störda av oviktiga saker. Vi kan inte prestera lika bra i röra som våra män kan, därför stör vi oss på röran. För männen är det inte samma problem. 
    Sen fylls säkert våra mentala "att-göra-listor" av stöket på ett annat sätt än männens, eftersom vi lärt oss i barndomen att det är kvinnans ansvar att hålla hemmet rent. Och att vi ska skämmas om det inte är det. Visst finns det undantag.
    Detta är ju grova generalisteringar, men kan nog förklara en del av skillnaden.  
  • Blå Flygare

    Igår var jag helt försjunken i flylady och bigtentgroup. så jag har inte hunnit hänga med här! Tänk om flylady kunde få samma ordning på hemsidan som på hemmet Clutter, clutter, clutter och saker i fel rum. Men det står en hel del vettigt där. 

    Jag vill börja lite med min control journal, men snälla hjälp mig hitta ett bra namn på den. Control journal känns som något för en person med överdrivet kontrollbehov och tvångssyndrom Tungan ute I min telefon har jag det mesta man ska ha i den (telefonnumer, kalander, kan få påminnelser...) men saknar att-göra-lista och info om zoner. Funderar på den appen man kan ladda ner, men vet inte om den är något att ha. Annars får jag väl skriva på datorn och skriva ut och lägga i en liten A5-pärm. Städ-bibeln kanske? Jag har börjat med att skriva ner planeringsgrejer. Jag läste att tisdagar är den dag man ska planera nästkommande vecka på, och jag skrev ner vad vi har att planera och kom fram till:
    -veckomeny
    -inköpslista
    -planera in/boka träningspass
    -uppdatera barnens medicinlista och skriva ut
    -kolla medicinförrådet för påfyllnad
    -kolla veckans aktiviteter och förbered (köpa presenter, skriva upp frågor inför bvc-besök...)
    -planera helgen

    Om någon funderat på att bli medlem på flylady kan jag varna för att man får ett dussin mail om dagen Spöke Går att avanmäla sig dock. Mailboxen nästa hot-spot

  • Luktärten
    Städa en Hot Spot på 2 minuter - CHECK - Fick bli nedanför min säng där det mesta brukar hamna Shina sinken - CHECK - Ser mycket prydligt ut på diskbänken. Faktiskt i hela köket Lägg fram kläder till morgondagen - CHECK - Struket och klart. Skriv en kom-ihåg-lapp med de nya vanorna och sätt upp på badrumsspegeln. - NJEPP - Den punkten hoppar jag

    Har även hunnit med att lägga in gårdagens tvätt samt tvätta en ny maskin som nu är på tork.


    Fick oväntat besök idag på eftermiddagen och det var riktigt trevligt att få bjuda in i köket!

    Får se hur det går nästa vecka då vi åter är i vardagen med allt vad det innebär. Iofs är det ju ingen hemma om dagarna då och kan stöka ner.

    Imorgon är det två Hot spots som det ska göras något åt. Det får bli bänken i grovköket samt golvet i grovköket.

Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!