• Chianti

    Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

    Åhh jag blir galen över att jag aldrig kan hålla ordning här hemma. Jag lever i ett konstant stökigt hem. Ibland gör jag ett rejält städryck och så är det fint i max en vecka. Sen händer något magiskt och helt plötsligt är det drivor med papper, kläder, ouppackade väskor, tidningar, saker som egentligen bor i nåt skåp har flyttat ur skåpet och det är värre än nånsin.

    Sen om man ska få gäster så städar man minsann jättefint, ungefär som om gästerna är värda ett vackert hem, men man själv som bor där unnar sig inte det där välstädade fina hemmet? Man är kokko på nåt sätt.

    Fler som känner som jag? Jag har surfat runt lite på nätet och hittat lite olika städforum, bland annat det här: www.flylady.net/ Det är en väldigt amerikansk site men den har nåt som kallas babysteps. Det är små små steg man tar varje dag i en månad för att få in vanan att städa och det verkar ganska bra:www.flylady.net/d/getting-started/31-beginner-babysteps/. Det bygger på teorin att det tar tre veckor att få in en ny vana.

    Dag 1 ska man bara göra rent diskbänken, sen är man klar för dagen. Vitsen är att man ska få in en vana att göra rent diskbänken varenda kväll så har man i alla fall ett område som alltid är tip top, och det känns nog bra att börja dagen med en ren diskbänk.
    Sen säger författaren att det har nog tagit flera år att röra till där hemma, så man kan inte räkna med att reda ut allt på en dag. Därför ska man bara ta små små steg och inte försöka sig på ett mastodontryck. Jag tror den filosofin passar mig, jag har storstädat hundra gånger men faller alltid tillbaka till att inte orka hålla efter löpande.

    Nån annan som vill haka på en månad? Det vore kul att få sällskap och få bolla lite tankar under tiden. Så får man väl se efter en månad om man fått några nya vanor.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:34
    Kul att vi blev ett gäng städisar!

    Jag gjorde en lite mer hardcore variant av FLY Lady,lite mer städning, lite mindre trams.
    Här hittar du min version: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html

  • Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!
  • Tallkotte12

    Maken min verkar också gilla en ren och fin köksbänk! I vanliga fall brukar använda tekulor hamna på köksbänken i väntan på att man tömmer dom (smart va? ) men idag så hade han lagt den på en liten tallrik istället! hehe, ett steg i rätt riktning! Funderar på om jag ska ta tag i köksbordet, soffbordet, skrivbordet, hallen eller min garderob nu... *suck* Har nog lite för många hotspots här hemma!

  • Nape

    HELA köket avklarat! Fick oväntat besök och gud så skönt att ha det rent och fint. Nu påbörjar jag hallen, här ska rensas!

  • Johanna S

    Jag brukar bara torka ur diskhon när vi har ätit och det har samlats mycket disk. Några vattenglas och lite vatten i diskhon tycker jag är okej Man får inte bli för manisk

  • Tres26

    Då skippar jag hela den där *maniska torka vatten i hon* grejen  

    Måste man ta itu med alla hot spots man äger och har på en gång?? 
    Jag kämpar med att bibehålla köksbordet fint. SEN då det sitter hade jag tänkt gå på en till och få den att fastna... 
     

  • Ms H
    Tres26 skrev 2012-01-05 17:12:19 följande:
    Då skippar jag hela den där *maniska torka vatten i hon* grejen  

    Måste man ta itu med alla hot spots man äger och har på en gång?? 
    Jag kämpar med att bibehålla köksbordet fint. SEN då det sitter hade jag tänkt gå på en till och få den att fastna... 
     

    Jag tycker att du gör rätt som tar en i taget tills du har den under kontroll För snart kommer du inte ens märka att du håller den i ordning, då kan du smyga dig på ytterligare en. Bra
  • Ms H

    att du lägger shiningen på en lagom nivå också, då blir det mer tid över till att njuta eller till att angripa något annat! =)

  • Luktärten

    Det är väl 2 pass per dag nu på hot spots. Om det är samma man ger sig på hela tiden spelar väl ingen roll. Det måste betyda att det är ett riktigt problemställning man tagit sig an.

  • wamba

    Imorgon får jag börja med hot spots! Jag kör baby steps enligt hemsidan och imorgon är det äntligen dags. jag har liksom gått och väntat på att det ska hända något mer än att hålla hon skinande och klä på sig. Men diskhon den skiner verkligen må jag säga och den har inte blivit smutsig typ alls de senaste dagarna för jag har hållt efter den hela tiden :)

    Jag ha mailen också men jag läser dem bara och raderar just nu. Följer inte några uppmaningar förrän jag har gått igenom 31 dagar med baby steps.

  • 060810

    Jag känner ingen motivation alls idag! Bläää!!!
    Är trött och sliten och skulle nog behöva sova. Men det känns som att det blir svårt att hitta tillbaka igen om man börjar fuska.
    Peppa mig lite är ni snälla. :)

Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!