• Äldre 1 Jan 11:43
    1361022 visningar
    10068 svar
    +1
    10068
    1361022

    Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

    Åhh jag blir galen över att jag aldrig kan hålla ordning här hemma. Jag lever i ett konstant stökigt hem. Ibland gör jag ett rejält städryck och så är det fint i max en vecka. Sen händer något magiskt och helt plötsligt är det drivor med papper, kläder, ouppackade väskor, tidningar, saker som egentligen bor i nåt skåp har flyttat ur skåpet och det är värre än nånsin.

    Sen om man ska få gäster så städar man minsann jättefint, ungefär som om gästerna är värda ett vackert hem, men man själv som bor där unnar sig inte det där välstädade fina hemmet? Man är kokko på nåt sätt.

    Fler som känner som jag? Jag har surfat runt lite på nätet och hittat lite olika städforum, bland annat det här: www.flylady.net/ Det är en väldigt amerikansk site men den har nåt som kallas babysteps. Det är små små steg man tar varje dag i en månad för att få in vanan att städa och det verkar ganska bra:www.flylady.net/d/getting-started/31-beginner-babysteps/. Det bygger på teorin att det tar tre veckor att få in en ny vana.

    Dag 1 ska man bara göra rent diskbänken, sen är man klar för dagen. Vitsen är att man ska få in en vana att göra rent diskbänken varenda kväll så har man i alla fall ett område som alltid är tip top, och det känns nog bra att börja dagen med en ren diskbänk.
    Sen säger författaren att det har nog tagit flera år att röra till där hemma, så man kan inte räkna med att reda ut allt på en dag. Därför ska man bara ta små små steg och inte försöka sig på ett mastodontryck. Jag tror den filosofin passar mig, jag har storstädat hundra gånger men faller alltid tillbaka till att inte orka hålla efter löpande.

    Nån annan som vill haka på en månad? Det vore kul att få sällskap och få bolla lite tankar under tiden. Så får man väl se efter en månad om man fått några nya vanor.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:34
    Kul att vi blev ett gäng städisar!

    Jag gjorde en lite mer hardcore variant av FLY Lady,lite mer städning, lite mindre trams.
    Här hittar du min version: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html

  • Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!
  • Äldre 9 Jan 10:16
    sommarblomma1 skrev 2012-01-09 09:47:58 följande:
    Mitt tips: slösa inte tvättservetter i badrummet gör istället så här:

    Ha en blomflaska med vatten och diskmedel, spraya på och bara torka av med vanligt toapapper! Funkar hur bra som helst och flaskan kan stå någonstans i badrummet!
    Miljövänligare, billigare och mindre parfym. Det är ju inte DOFTEN som avgör om det är rent!
  • sommar­blomma­1
    Äldre 9 Jan 10:25
    Husis skrev 2012-01-09 10:16:36 följande:
    Miljövänligare, billigare och mindre parfym. Det är ju inte DOFTEN som avgör om det är rent!
    Japp!

    En sådan flaska går också utmärkt att använda när man dammar i andra rum mm. Man behöver inte så många städmedel... förutom diskmedel och såpa.
  • Äldre 9 Jan 10:26
    sommarblomma1 skrev 2012-01-09 09:47:58 följande:
    Mitt tips: slösa inte tvättservetter i badrummet gör istället så här:

    Ha en blomflaska med vatten och diskmedel, spraya på och bara torka av med vanligt toapapper! Funkar hur bra som helst och flaskan kan stå någonstans i badrummet!
    Ska man skaka den eller "röra runt" den lite, eller håller det sig blandat? Det blir inte skummigt eller så?
  • sommar­blomma­1
    Äldre 9 Jan 10:28
    Alvi skrev 2012-01-09 10:26:51 följande:
    Ska man skaka den eller "röra runt" den lite, eller håller det sig blandat? Det blir inte skummigt eller så?
    Jag brukar skaka den lite. Det som kommer ut blir inte mer skummigt än det blir efter en tvättservett. Man ska bara spruta ett tunt lager, tar man för mycket blir det skum på ytan.
  • sommar­blomma­1
    Äldre 9 Jan 10:29

    Tänk på att inte ta i för mycket diskmedel i vattnet. Ungefär lika stor dosering som vid diskning.

  • Äldre 9 Jan 10:51

    Jag brukar ta knappt en centimeter diskmedel i sprayflaskan, sedan fylla upp med resten vatten. Det blir en blandning på ca 1:20. Lite mer koncentrerat än vanligt diskvatten, men så tar det bort alla fläckar också. Använder till köksbordet också, och eftertorkar då bara med vanlig fuktig disktrasa. Samma till fönstertvätt och när jag ska torka av dörrkarmar, etc...

  • Ärta
    Äldre 9 Jan 11:17

    Lämnar det inte kvar en hinna om man tar så mycket som 1:20?

  • Äldre 9 Jan 11:21

    Jag förstår inte riktigt vad meningen är med att tvätta varje dag? Visst, har man begränsat torkutrymme kan det vara bra, men jag tycker att det är mest effektivt att köra flera maskiner i sträck under helgen - då behöver jag inte plocka undan tvätt varje dag . (För övrigt står det "Check your laundry" på flylady.net, vet inte riktigt vad det innebär men gissar att det är mer "tvätta vid behov"....).

  • Äldre 9 Jan 11:35
    MajaVira skrev 2012-01-09 11:21:10 följande:
    Jag förstår inte riktigt vad meningen är med att tvätta varje dag? Visst, har man begränsat torkutrymme kan det vara bra, men jag tycker att det är mest effektivt att köra flera maskiner i sträck under helgen - då behöver jag inte plocka undan tvätt varje dag . (För övrigt står det "Check your laundry" på flylady.net, vet inte riktigt vad det innebär men gissar att det är mer "tvätta vid behov"....).
    Vi har inte torkplats för mer än en maskin i taget, därför tvättar jag mer än gärna en maskin per dag.
  • Äldre 9 Jan 11:40

    Jag måste tvätta varje dag då min dotter kräks, har en knapp på magen som kladdar och så spiller hon mycket. Har även 3 barn så det blir mycket tvätt. ;) har bara en torkställning med så det blir att jag tvättar minst 1 maskin om dagen.

Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!