• Äldre 1 Jan 11:43
    1357292 visningar
    10068 svar
    +1
    10068
    1357292

    Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

    Åhh jag blir galen över att jag aldrig kan hålla ordning här hemma. Jag lever i ett konstant stökigt hem. Ibland gör jag ett rejält städryck och så är det fint i max en vecka. Sen händer något magiskt och helt plötsligt är det drivor med papper, kläder, ouppackade väskor, tidningar, saker som egentligen bor i nåt skåp har flyttat ur skåpet och det är värre än nånsin.

    Sen om man ska få gäster så städar man minsann jättefint, ungefär som om gästerna är värda ett vackert hem, men man själv som bor där unnar sig inte det där välstädade fina hemmet? Man är kokko på nåt sätt.

    Fler som känner som jag? Jag har surfat runt lite på nätet och hittat lite olika städforum, bland annat det här: www.flylady.net/ Det är en väldigt amerikansk site men den har nåt som kallas babysteps. Det är små små steg man tar varje dag i en månad för att få in vanan att städa och det verkar ganska bra:www.flylady.net/d/getting-started/31-beginner-babysteps/. Det bygger på teorin att det tar tre veckor att få in en ny vana.

    Dag 1 ska man bara göra rent diskbänken, sen är man klar för dagen. Vitsen är att man ska få in en vana att göra rent diskbänken varenda kväll så har man i alla fall ett område som alltid är tip top, och det känns nog bra att börja dagen med en ren diskbänk.
    Sen säger författaren att det har nog tagit flera år att röra till där hemma, så man kan inte räkna med att reda ut allt på en dag. Därför ska man bara ta små små steg och inte försöka sig på ett mastodontryck. Jag tror den filosofin passar mig, jag har storstädat hundra gånger men faller alltid tillbaka till att inte orka hålla efter löpande.

    Nån annan som vill haka på en månad? Det vore kul att få sällskap och få bolla lite tankar under tiden. Så får man väl se efter en månad om man fått några nya vanor.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:34
    Kul att vi blev ett gäng städisar!

    Jag gjorde en lite mer hardcore variant av FLY Lady,lite mer städning, lite mindre trams.
    Här hittar du min version: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html

  • Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!
  • Äldre 13 Jan 22:17

    Håller med, låter tjosan att damma i mitten. Iaf hos oss samlar sig dammtossarna i hörnen och längs med väggarna.

  • Äldre 13 Jan 22:17

    Det finns en detaljerad städlista för varje zon, där ingår dammsugning och våttorkning, på hemsidan. 

  • Äldre 13 Jan 22:19
    wamba skrev 2012-01-13 22:17:36 följande:
    Det finns en detaljerad städlista för varje zon, där ingår dammsugning och våttorkning, på hemsidan. 
    Eller ja kanske inte för alla rum men det kan man ju lägga till själv om man vill.
  • Blå Flygar­e
    Äldre 13 Jan 22:24
    Phillippa skrev 2012-01-13 11:26:50 följande:
    Hur ofta dammsuger ni och torkar golv? Innan ni började med Flylady tänker jag på.
    En gång i veckan eller lite mer sällan. Tog alltid kök och hall, sen oftast resten av bottenvåningen. Så övervåningen fick väl träffa dammsugaren en gång i månaden  
    På sommaren använder vi en damm-samlare på mopp-handtag (vet inte vad de heter)  i hela huset varje dag pga pollenallergi. Det händer att den kommer fram även på vintern, då till övervåningen eftersom jag inte ids släpa upp dammsugaren dit. 
  • Äldre 13 Jan 22:25

    Någon som har börjat med "Set a bedtime" eller vad det heter? Jag försökte göra det igår. 22.00. Men sen skulle jag hänga upp tvätt och se lite SVT play och vips så var klockan tolv och jag halvdöd dagen efter andra dagen i rad. Inte så kul. Är inte duktig på att gå och lägga mig....hur gör ni`?


    Luck is what happens when preparation meets opportunity.
  • Äldre 13 Jan 22:27

    Inser att klockan är passed bedtime men jag vill inte...jag vet inte varför. Vill liksom inte missa nåt. Eller inte lägga mig förrän jag har koll på livet. Eller känner mig nöjd....måste stupa isäng för att inte trotsa mig själv...


    Luck is what happens when preparation meets opportunity.
  • Äldre 13 Jan 22:32
    Euphoria85 skrev 2012-01-13 19:43:46 följande:
    jag tog bakpulver första gången !!
    jag tog bikarbonat. Shit pommesfrites vad shiny det blev! 
  • Äldre 13 Jan 22:37

    Har inte börjat med Set a Bedtime. Visste inte ens att det fanns med hos Fly Lady.

    Uppdragen idag har gått bra även om jag är tämligen slutkörd. Har inte kommit hem förrän halv sju, sju de tre senaste dagarna plus att det är hysteriskt mycket att göra på jobbet.

    15 saker är kastade och vid Room Rescuen som pågår på kontoret försvann en gammal dator upp på vinden. Hade helst velat hiva den men blev nedröstad av resten av familjen.

    I morron åker adventsljusstakarna och julldukarna in i skåpen igen. Har även planer på att Decluttra lite i min garderob. Den är inte rensad på minst 2 år.

  • Blå Flygar­e
    Äldre 13 Jan 22:44
    wamba skrev 2012-01-13 22:19:37 följande:
    Eller ja kanske inte för alla rum men det kan man ju lägga till själv om man vill.
    Ok. Ska det funka måste vi skaffa en lättare och dammsugare så det inte blir sån meck med att ta fram den varje dag.

    Blir iof kanske lättare när jag rensat städskåpet. Funderade på det, men beslöt att tvättstugan var för besvärlig, och att jag skulle tappa styrfat om jag gav mig på den redan nu. Vill få rensa-rutinen att sätta sig innan jag ger mig på det monstret. 

    Så idag blev det köket; plastburk-skåpet. Trodde inte det var möjligt att få ordning och reda där, men det var det! Platsen räckte till med råge när jag slängde burkar utan lock och lock utan burkar och ett par andra saker. Ffa pga ordningen jag fick, det sparde plats att inte bara ha allt slängt huller om buller.

    Kastrull-skåpet var svårare, det är helt enkelt för litet för att få ordning där. Men vem vet var mer yta i köket kan uppstå med plats för de kastruller som används vid enstaka tillfällen? Bara att fortsätta framåt, nu har jag farten uppe.

    Nu när huset är mer i ordning och jag har koll på veckan framåt (veckomeny, kolla kommande veckas aktiviteter och ordning och reda hemma) så kan vi plödsligt börja fundera på vad vi VILL göra. Shit, innan har saker liksom bara fallit på oss och vi har jäktat med att hinna med. Röran har hållit oss så upptagna. Skäms

    Men mitt i allt är det två saker som har kommit bort, och jag kan inte fatta det! Sån ordning och så bara försvinner det! 

     
  • Äldre 13 Jan 22:44

    Jag vet inte var det står, men det finns med på bilden vid babystepsen: 



    Luck is what happens when preparation meets opportunity.
Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!