• Chianti

    Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

    Åhh jag blir galen över att jag aldrig kan hålla ordning här hemma. Jag lever i ett konstant stökigt hem. Ibland gör jag ett rejält städryck och så är det fint i max en vecka. Sen händer något magiskt och helt plötsligt är det drivor med papper, kläder, ouppackade väskor, tidningar, saker som egentligen bor i nåt skåp har flyttat ur skåpet och det är värre än nånsin.

    Sen om man ska få gäster så städar man minsann jättefint, ungefär som om gästerna är värda ett vackert hem, men man själv som bor där unnar sig inte det där välstädade fina hemmet? Man är kokko på nåt sätt.

    Fler som känner som jag? Jag har surfat runt lite på nätet och hittat lite olika städforum, bland annat det här: www.flylady.net/ Det är en väldigt amerikansk site men den har nåt som kallas babysteps. Det är små små steg man tar varje dag i en månad för att få in vanan att städa och det verkar ganska bra:www.flylady.net/d/getting-started/31-beginner-babysteps/. Det bygger på teorin att det tar tre veckor att få in en ny vana.

    Dag 1 ska man bara göra rent diskbänken, sen är man klar för dagen. Vitsen är att man ska få in en vana att göra rent diskbänken varenda kväll så har man i alla fall ett område som alltid är tip top, och det känns nog bra att börja dagen med en ren diskbänk.
    Sen säger författaren att det har nog tagit flera år att röra till där hemma, så man kan inte räkna med att reda ut allt på en dag. Därför ska man bara ta små små steg och inte försöka sig på ett mastodontryck. Jag tror den filosofin passar mig, jag har storstädat hundra gånger men faller alltid tillbaka till att inte orka hålla efter löpande.

    Nån annan som vill haka på en månad? Det vore kul att få sällskap och få bolla lite tankar under tiden. Så får man väl se efter en månad om man fått några nya vanor.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:34
    Kul att vi blev ett gäng städisar!

    Jag gjorde en lite mer hardcore variant av FLY Lady,lite mer städning, lite mindre trams.
    Här hittar du min version: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html

  • Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!
  • 060810

    Trötta som tusan. Men han får sova om ca 3.5 timme. ;) då får han sova 20 min. ;)
    Men vi ska klara detta. ;) sonen käkar piggelin och ser på smurfarna. ;)

  • Tallkotte12

    Blå myran: vilket märke på robotdammsugare har ni? Vi har irobot roomba och har köpt reservdelar på ebay, det har fungerat väldigt bra och varrätt billigt.

  • Neelah

    Igår kväll hände något märkligt som jag aldrig har varit med om förut. Jag gick ut i köket för att plocka undan och torka av som vanligt och upptäckte att det inte fanns nåt att plocka undan. Utan att tänka på det hade jag gjort det under dagen, så jag bara torkade av bänken och gick och la mig - det tog ju bara några sekunder! Så vill jag ha det ALLTID!

    Jag är säker på att alla får svackor emellanåt, men för mig är den här tråden en stor hjälp. Den peppar mig att fortsätta och när jag ser hur duktiga alla är vill ju inte jag vara sämre. Glad 


    Följ dina drömmar var de än leder
  • tvåtjejer

    Pallas:
    Brunnen har varit täppt rätt ofta förra året och översvämmat en del. Så det är svarta spår av det äckliga vattnet som jag inte får bort.

    Hjälp...

  • Neelah
    Pallas skrev 2012-01-17 21:19:54 följande:
    Tänkte ta mig an en bokhylla som jag stört mig på i flera månader nu. Borde inte ta mer än en kvart, VARFÖR tar det emot så förbannat?
    För att det röriga tar ifrån en all energi.
    Följ dina drömmar var de än leder
  • Tres26
    Neelah skrev 2012-01-18 08:27:04 följande:
    Igår kväll hände något märkligt som jag aldrig har varit med om förut. Jag gick ut i köket för att plocka undan och torka av som vanligt och upptäckte att det inte fanns nåt att plocka undan. Utan att tänka på det hade jag gjort det under dagen, så jag bara torkade av bänken och gick och la mig - det tog ju bara några sekunder! Så vill jag ha det ALLTID!

    Jag är säker på att alla får svackor emellanåt, men för mig är den här tråden en stor hjälp. Den peppar mig att fortsätta och när jag ser hur duktiga alla är vill ju inte jag vara sämre. Glad 
    Håller med :) 
  • Tres26

    Tack för alla kryningar :) 

    Här har jag piggnat till lite grann, så då passade jag såklart på att köra slut på mig helt. Började med promenad på morgonen för den friska luftens skull. Sen in, bäddade rent i sängarna, drog på tvätt och diskmaskin, hängde in den torra tvätten, gjorde ren min ring, köket, borden, swajpade toaletten.  Duschade och sminkade mig, drog på mig fina kläder. Nu är jag trött, magen brinner och mitt huvud det bankar.. 
    Ska ta en kopp te framför en film och ta de lite lugnt nu. 

  • stjärnflocka

    Var det någon annan som läste gårdagens e-post från Flylady? Där var hennes egen historia med och hon tog verkligen babysteps! Hon försökte koncentrera sig på en ny vana i MÅNADEN. Så det är nog bra att ta det lilla lugna om vanorna ska sätta sig

    Pallas: Ta bara en hylla i taget om det känns övermäktigt. Då blir i alla fall något gjort, men det blir övrtkomligt :-€

  • Runguska

    Idag är det inte mycket att ta tag i känns det som och det är så underbart. Funderar i ärlighetens namn på att försöka vila lite men efter att ha lämnat stora killen på förskolan är jag så pigg av promenaden att det liksom aldrig blir av - dessutom är sängen så fint bäddad att det känns "synd" att krypa ner i den.

    Källaren - 88 kvadrat diverse känns det som just nu! Någon som har det på liknande sätt och en plan!? Jag ska ha prylar som ska sparas (flylady kanske inte håller med men vi är fyra personer här så en del grejer behöver sparas) i bastun och i ett litet rum som tidigare varit typ skafferi eller liknande. Jag funderar på att senare köpa hyllor till det som blir huvudförråd och i bastun ska vi ha julsaker och sådant som det plockas med lite mer frekvent. Detta ska även vara lätt att vid behov plocka ut.

    Så nu vet jag inte var jag ska börja så att säga. Källaren består av, garage, gästrum, förråd, tvättstuga, bastu, hall och ett förrum innan tvättstugan som bastun liksom är inbyggt i  där jag brukar ha lorttvätt. För tillfället är det prylar överallt känns det som. Garaget ska vi ha pellets i och sedan lite verkstad - även lite vikter, skivstång och sådant ska finnas om man vill träna. Tvättstugan är just nu helt okej, men tumlaren ska skänkas bort och en liten hylla ska ställas in för nu står allt på diskbänken och det blir inte bra. Förrådet är "fullt" - av vad vet jag knappt - men det är massor att gå igenom och framförallt sortera och stoppa i kartonger så det kan staplas så man i alla fall kommer in i det!

    Gästrummet är stökigt då min konstnärlige make fick ett ryck och började måla stora tuschteckningar där. Massor av papper, bläck, tusch, pennor och jag vet inte allt vad det är. Bör vara lätt att sortera dock! Bastun - just nu väl ostrukturerad måste ordnas upp och allt ska inte vara kvar. Finns även ett par ikea-möbler där som ännu inte är färdigmonterade fixas det är mycket vunnet. Själva hallen - där ställer vi sådant vi liksom inte orkar ställa på rätt plats i källaren känns det som. Jag gjorde ett försök med en låda för teknikprylar som ska sparas - den är nu till bredden full men får ännu inte plats på "rätt" plats eftersom jag inte vet var rätt plats är just nu.

    "Mellanrummet" eller omklädningsrummet som jag ibland kallar det slänger jag som sagt var smutsig tvätt i eftersom det är strax innan tvättstugan. Skulle vilja få ordning och få till det, kasnke med ett linneskåp eller jag vet inte riktigt vad faktiskt, det är ett svårutnytjat utrymme som är svårbeskrivet eftersom bastun liksom är inbyggd i det. Någonting för tvätten vill jag ha där och jag överväger att ordna så jag kan ha strykbrädan uppfälld där samt ha tvättkorgar och en hylla eller något för handdukar och annat "duschrelaterat" (duschen är i tvättstugan, vi har en på boplan också men den är avstängd nu så länge vi har skötbord under den).

    Skulle helst bara glömma bort källaren men det vore kul att få ordning i den! Får vi dessutom gäster någon gång är det ju kul om vi vågar låta de använd gästrummet

  • Blå Flygare
    Tallkotte12 skrev 2012-01-18 07:42:28 följande:
    Blå myran: vilket märke på robotdammsugare har ni? Vi har irobot roomba och har köpt reservdelar på ebay, det har fungerat väldigt bra och varrätt billigt.
    Det är samma vi har. Har aldrig handlat på ebay, hur funkar det? 
Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!