• Äldre 1 Jan 11:43
    1361076 visningar
    10068 svar
    +1
    10068
    1361076

    Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

    Åhh jag blir galen över att jag aldrig kan hålla ordning här hemma. Jag lever i ett konstant stökigt hem. Ibland gör jag ett rejält städryck och så är det fint i max en vecka. Sen händer något magiskt och helt plötsligt är det drivor med papper, kläder, ouppackade väskor, tidningar, saker som egentligen bor i nåt skåp har flyttat ur skåpet och det är värre än nånsin.

    Sen om man ska få gäster så städar man minsann jättefint, ungefär som om gästerna är värda ett vackert hem, men man själv som bor där unnar sig inte det där välstädade fina hemmet? Man är kokko på nåt sätt.

    Fler som känner som jag? Jag har surfat runt lite på nätet och hittat lite olika städforum, bland annat det här: www.flylady.net/ Det är en väldigt amerikansk site men den har nåt som kallas babysteps. Det är små små steg man tar varje dag i en månad för att få in vanan att städa och det verkar ganska bra:www.flylady.net/d/getting-started/31-beginner-babysteps/. Det bygger på teorin att det tar tre veckor att få in en ny vana.

    Dag 1 ska man bara göra rent diskbänken, sen är man klar för dagen. Vitsen är att man ska få in en vana att göra rent diskbänken varenda kväll så har man i alla fall ett område som alltid är tip top, och det känns nog bra att börja dagen med en ren diskbänk.
    Sen säger författaren att det har nog tagit flera år att röra till där hemma, så man kan inte räkna med att reda ut allt på en dag. Därför ska man bara ta små små steg och inte försöka sig på ett mastodontryck. Jag tror den filosofin passar mig, jag har storstädat hundra gånger men faller alltid tillbaka till att inte orka hålla efter löpande.

    Nån annan som vill haka på en månad? Det vore kul att få sällskap och få bolla lite tankar under tiden. Så får man väl se efter en månad om man fått några nya vanor.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:34
    Kul att vi blev ett gäng städisar!

    Jag gjorde en lite mer hardcore variant av FLY Lady,lite mer städning, lite mindre trams.
    Här hittar du min version: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html

  • Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!
  • Äldre 9 Jul 08:38

    Det ser ut som en bomb exploderat i mitt hem. Det är saker överallt 😁 Så nu tänker jag börja med köket för att sen fortsätta med de andra rummen. Usch så tråkigt. Men ju fortare jag börjar ju fortare är jag klar...

  • Äldre 9 Jul 09:45

    Eftersom det regnar ute så ska jag städa inne och vika min gigantiska tvätthög. Plus köra några maskiner tvätt till.

  • Äldre 9 Jul 14:19

    Skönt med ledighet! Men vadmycket fokus ligger på mat hos oss! Känns som man lagar mat hela tiden.. Frukost.. Lunch.. Middag.. Hur gör ni? Någon som har tips på enkla rätter, så man får mer tid till annat?!

  • Äldre 9 Jul 20:47

    josen: vi gör oftast "storkok" som blir lunch eller panikmiddag. Gör saker som tar lång tid, hur konstigt det än låter, dom klarar sig oftast själva. Lergryta, riskokare är bra saker om man inte en sån makapär som Linn väl har.

  • Äldre 10 Jul 07:33
    81missan skrev 2013-07-09 20:47:18 följande:
    josen: vi gör oftast "storkok" som blir lunch eller panikmiddag. Gör saker som tar lång tid, hur konstigt det än låter, dom klarar sig oftast själva. Lergryta, riskokare är bra saker om man inte en sån makapär som Linn väl har.

    Vad gör du för rätter? Jag tycker också att detta med maten är ett evigt bekymmer och skulle gärna få lite tips.
  • Äldre 10 Jul 09:57

    Nu börjar vi äntligen slappna av lite, nu när semestern äringen full gång. Vi kommer köra på med att göra alla dagliga rutiner så som SoS, sinken, tvättmaskinen o disken. I övrigt tar vi nog det lugnt o tar där det behövs. Men vi kommer jobba på att inte bygga på några hotspots. :)


    ♥Världens bästa Max 28/3-07♥♥Världens underbaraste Felix 11/12-08♥
  • Äldre 10 Jul 09:59

    När vi är lediga, eller det bara är helg så lagar vi oftast inte lunch! Vi äter i regel frukost lite senare, så äter vi kanske lite rester eller något väldigt lättlagat till lunch. Eller så blir det att vi äter någon smoothies o killarna tar flingor med mjölk. Så äter vi mer rejäl mat på kvällen. När vi är hemma en heldag så gör vi oftast grytor eller annat som står på spisen halva dagen.


    ♥Världens bästa Max 28/3-07♥♥Världens underbaraste Felix 11/12-08♥
  • Äldre 10 Jul 10:23

    Här har vi en 6 veckors meny som rullar. Det är middagar till kvällen måndag-fredag. Det är jätteskönt att slippa tänka på vad vi ska äta.
    Nu på semestern äter vi oftast rester till lunch eller tar nåt annat lätt som varma mackor eller så.

  • Äldre 10 Jul 13:58

    Här kommer några goda middagsförslag:

    olivkyckling och ris; riskokaren sköter sig själv, kycklingen tar ca 15min att förbereda och 10 min att koka.

    Kyckling i lergryta; kräver planering eftersom lerkärlet ska blötläggas innan och man ska ha koll på när ugnen kommit upp i rätt temperatur. Förberedelserna innebär att dela dom rotsaker man vill ha i mindre bitar.

    Köttgryta; köttet ska koka i 2h eller 40 min i tryckkokare. Förbered gryttillbehören och potatis/ris.

    Lasagne kräver en del jobb men blir massor av matlådor. Köttfärssås är ju ung lika poppis:)

    Morot/vitkåls-sallad; håller sig i upp till 1-2 veckor utan att bli dålig.

    Till lunch brukar jag knåpa ihop av resterna. Igår tog vi makaroner istället för potatis till köttet...

  • Äldre 10 Jul 23:01

    jag hatar att laga mat. Mycket för att jag har så dålig fantasi. Men jag har tur för jag har ett sambo som sköter den mesta matlagningen. Jag lagar nog inte ens mat en gång i veckan. Jag brukar ta disken efter istället.

    Igår var vi jätteduktiga och röjde på vår vind. Två släpvagnar med bråte körde vi till tippen. Nu kan man gå uppe på vinden utan att riskera att slå ihjäl sej på all skit. Idag tog vi en paus i städandet/röjandet och åkte med barnen till järvzoo istället.   


    min barnpysselblogg: pysselskatten.blogspot.com/
Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!