• Chianti

    Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

    Åhh jag blir galen över att jag aldrig kan hålla ordning här hemma. Jag lever i ett konstant stökigt hem. Ibland gör jag ett rejält städryck och så är det fint i max en vecka. Sen händer något magiskt och helt plötsligt är det drivor med papper, kläder, ouppackade väskor, tidningar, saker som egentligen bor i nåt skåp har flyttat ur skåpet och det är värre än nånsin.

    Sen om man ska få gäster så städar man minsann jättefint, ungefär som om gästerna är värda ett vackert hem, men man själv som bor där unnar sig inte det där välstädade fina hemmet? Man är kokko på nåt sätt.

    Fler som känner som jag? Jag har surfat runt lite på nätet och hittat lite olika städforum, bland annat det här: www.flylady.net/ Det är en väldigt amerikansk site men den har nåt som kallas babysteps. Det är små små steg man tar varje dag i en månad för att få in vanan att städa och det verkar ganska bra:www.flylady.net/d/getting-started/31-beginner-babysteps/. Det bygger på teorin att det tar tre veckor att få in en ny vana.

    Dag 1 ska man bara göra rent diskbänken, sen är man klar för dagen. Vitsen är att man ska få in en vana att göra rent diskbänken varenda kväll så har man i alla fall ett område som alltid är tip top, och det känns nog bra att börja dagen med en ren diskbänk.
    Sen säger författaren att det har nog tagit flera år att röra till där hemma, så man kan inte räkna med att reda ut allt på en dag. Därför ska man bara ta små små steg och inte försöka sig på ett mastodontryck. Jag tror den filosofin passar mig, jag har storstädat hundra gånger men faller alltid tillbaka till att inte orka hålla efter löpande.

    Nån annan som vill haka på en månad? Det vore kul att få sällskap och få bolla lite tankar under tiden. Så får man väl se efter en månad om man fått några nya vanor.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:34
    Kul att vi blev ett gäng städisar!

    Jag gjorde en lite mer hardcore variant av FLY Lady,lite mer städning, lite mindre trams.
    Här hittar du min version: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html

  • Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!
  • Linn77
    SockerStinn skrev 2013-08-22 20:45:05 följande:
    Välkommen igen Linn, jag har saknat uppdateringar på din blogg, den är så bra!

    Själv håller jag på att återhämta mig efter åter-på-jobbet-och-sanera-springmask-veckorna. Funderade på att dra igång med FL nu igen, men beslöt mig för att vänta till nästa vecka. Åkte och shoppade kläder och klippte sen håret istället - gäller att passa på medans maken har semester så det finns lite luft i systemet. Tyvärr fanns det inga klipptider så det blev en badrumsklippning av mig själv men det blev iaf bättre än det var innan....  Hade tänkt hitta nån snygg förvaring ovanför köksskåpen men där gick jag bet så det blev klädaffärerna som fick ta mina pengar ist

    Vad har vi för zon att se fram emot nästa vecka?

     
    Tack snälla SockerStinn!
    Vad är det för typ av förvaring som du är ute efter att ha ovanpå köksskåpen?
     
  • Linn77
    Skrutto: Vad bra det blev! Visst är det typiskt att det alltid är någon som är slut när man är på IKEA, det hör nästan till ;)

    Ms H: Attans! Så jobbigt med ohyra. Hade det för många år sedan och fick kasta massor av mat så det blev startpunkten för att skaffa Tupperwareburkar till matvarorna.  

    Vallakra: Du skriver att du har extra frys i källaren. Har du möjlighet att göra ett extra skafferi/lagerplats för stapelvaror där? 

     
  • vallakra
    Linn77 skrev 2013-08-24 15:17:44 följande:
    Vallakra: Du skriver att du har extra frys i källaren. Har du möjlighet att göra ett extra skafferi/lagerplats för stapelvaror där? 

     

    Ja, det kanske skulle kunna funka, så långt hade inte vi tänkt..... Ska genast ner och mäta för att hitta något litet hörnDrömmer.
  • 81missan
    vallakra skrev 2013-08-24 14:41:49 följande:
    Upptäckte i går att vi har för litet hus. Eller i alla fall för litet kök. Visserligen byggde vi ut både kök och vardagsrum för hundra år sedan när grabbarna var små, men vi glömde att de en dag skulle bli tonåriga ätmonster!

    Herregud, de äter jämt! Det går säkert åt tre tåg-lass med mat om dagen här, jag lovar!

    Och någon måste ju se till att maten kommer in i huset. Just den biten hjälps visserligen hela familjen åt med, det verkliga problemet kommer sen.

    Var i hela friden ska allt förvaras? Jag vill ju inte behöva storhandla varannan dag men var ska man stuva undan miljarders knäckebrödspaket, kaviartuber, flingor, havregryn, frukt, ägg och allt annat?

    Vi har redan ett extra frysskåp i källaren förutom hel kyl och frys i köket. Eftersom det går åt så mycket mat här vill jag ju också kunna köpa på mig när något är extra billigt. Men det ska ju förvaras också...

    Frysvaror har vi hyfsat med plats för men hur ska jag göra med stapelvarorna? Juicepaket, torrvaror och annat fyller redan skåpen och ändå får inte allt plats. 

    Nu har jag/vi total idétorka, någon som har någon smart idé?           
    Hihi, när vi flyttade in i vårt hus för tre år sedan förstod jag inte varför dom hade ett extra kylskåp men det kanske kommer väl till pass när våra tre barn blir tonåringar:)
  • vallakra
    81missan skrev 2013-08-24 16:13:32 följande:
    Hihi, när vi flyttade in i vårt hus för tre år sedan förstod jag inte varför dom hade ett extra kylskåp men det kanske kommer väl till pass när våra tre barn blir tonåringar:)

    Jajemän, det gör det säkert. Särskilt om du har pojkar tror jag.

    Vi har tre på 18, 15 och 12 år. När lillen föddes sa min man på skämt (tror jag) att "Om vi börjar spara ett par tusenlappar i månaden nu så kanske vi har en chans att klara matkontot när de blir tonåringar"

    Vi såg det som ett skämt då men det ligger närmare verkligheten än vi kunnat troFörvånad
  • mrsIce

    Skrutto: Badleksaksförvaringen är ju verkligen perfekt! Får skicka in maken med barn på ikea i morgon och köpa en sådan, själv vägrar jag gå in där (blir lätt så efter att ha varit där i princip 1 ggn/v senaste 1,5 åren... Barnen älskar maten, jag gillar matens pris och Ikea ligger 1,2 km från vårt hus, det ligger tom på samma gata som vi bor).

  • Luktärten
    skrutto skrev 2013-08-24 13:27:08 följande:
    Åkte till Ikea efter att noggrant ha förvissat mig om allt att jag skulle ha fanns. Men det hjälpte ju inte, hyllstommen saknades ändå. Kom i alla fall hem med 19 lådor i olika storlekar som nu fyllts med allt möjligt.
    Och en lång förvaringsgrej (efter tips härifrån) i nät som jag klippte av 4 våningar på och hängde i badrummet för badleksaker så slipper jag slå tårna i vattenkannor och ankor varje gång jag duschar...
    Det går framåt sakta och osäkert.

    Ikea i ett nötskal...Brukar bli några vändor innan man fått ihop det man ska ha. Jag minns en gång när vi hade stort huvudbry för vi fick inte ihop möbeln. Den gången saknades det ett hål. Vi behövde inte åka tillbaka den gången utan det räcke med att gå ut och hämta borren.

    Smart att klippa av den.

    Snyggt blev på alla bilder!
  • Luktärten
    vallakra skrev 2013-08-24 16:51:39 följande:

    Jajemän, det gör det säkert. Särskilt om du har pojkar tror jag.

    Vi har tre på 18, 15 och 12 år. När lillen föddes sa min man på skämt (tror jag) att "Om vi börjar spara ett par tusenlappar i månaden nu så kanske vi har en chans att klara matkontot när de blir tonåringar"

    Vi såg det som ett skämt då men det ligger närmare verkligheten än vi kunnat troFörvånad
  • Luktärten
    Ms H skrev 2013-08-24 14:10:59 följande:
    Gaa! Jag har fått ohyra i skafferiet!

    Hua. Du får se det positiva i det hela. Skafferiet blir iaf rensat och uttorkat.
  • 81missan
    vallakra skrev 2013-08-24 16:51:39 följande:

    Jajemän, det gör det säkert. Särskilt om du har pojkar tror jag.

    Vi har tre på 18, 15 och 12 år. När lillen föddes sa min man på skämt (tror jag) att "Om vi börjar spara ett par tusenlappar i månaden nu så kanske vi har en chans att klara matkontot när de blir tonåringar"

    Vi såg det som ett skämt då men det ligger närmare verkligheten än vi kunnat troFörvånad
    Har två grabbar, nu 4½ och 2 år, sen en dotter på några månader. Vi kanske får spara undan lite pengar då:)
Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!