• Chianti

    Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

    Åhh jag blir galen över att jag aldrig kan hålla ordning här hemma. Jag lever i ett konstant stökigt hem. Ibland gör jag ett rejält städryck och så är det fint i max en vecka. Sen händer något magiskt och helt plötsligt är det drivor med papper, kläder, ouppackade väskor, tidningar, saker som egentligen bor i nåt skåp har flyttat ur skåpet och det är värre än nånsin.

    Sen om man ska få gäster så städar man minsann jättefint, ungefär som om gästerna är värda ett vackert hem, men man själv som bor där unnar sig inte det där välstädade fina hemmet? Man är kokko på nåt sätt.

    Fler som känner som jag? Jag har surfat runt lite på nätet och hittat lite olika städforum, bland annat det här: www.flylady.net/ Det är en väldigt amerikansk site men den har nåt som kallas babysteps. Det är små små steg man tar varje dag i en månad för att få in vanan att städa och det verkar ganska bra:www.flylady.net/d/getting-started/31-beginner-babysteps/. Det bygger på teorin att det tar tre veckor att få in en ny vana.

    Dag 1 ska man bara göra rent diskbänken, sen är man klar för dagen. Vitsen är att man ska få in en vana att göra rent diskbänken varenda kväll så har man i alla fall ett område som alltid är tip top, och det känns nog bra att börja dagen med en ren diskbänk.
    Sen säger författaren att det har nog tagit flera år att röra till där hemma, så man kan inte räkna med att reda ut allt på en dag. Därför ska man bara ta små små steg och inte försöka sig på ett mastodontryck. Jag tror den filosofin passar mig, jag har storstädat hundra gånger men faller alltid tillbaka till att inte orka hålla efter löpande.

    Nån annan som vill haka på en månad? Det vore kul att få sällskap och få bolla lite tankar under tiden. Så får man väl se efter en månad om man fått några nya vanor.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:34
    Kul att vi blev ett gäng städisar!

    Jag gjorde en lite mer hardcore variant av FLY Lady,lite mer städning, lite mindre trams.
    Här hittar du min version: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html

  • Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!
  • skrutto
    Linn77 skrev 2013-08-24 15:17:44 följande:
    Skrutto: Vad bra det blev! 
    Tack så mycket!
    Och tack Ms H också, det går inte att citera fr sidan bakom...
    mrsIce skrev 2013-08-24 17:36:01 följande:
    Skrutto: Badleksaksförvaringen är ju verkligen perfekt! Får skicka in maken med barn på ikea i morgon och köpa en sådan, själv vägrar jag gå in där (blir lätt så efter att ha varit där i princip 1 ggn/v senaste 1,5 åren... Barnen älskar maten, jag gillar matens pris och Ikea ligger 1,2 km från vårt hus, det ligger tom på samma gata som vi bor).
    Tack och tack för tipset till den som kom med idén, jag har tyvärr glömt vem det var. 
    Luktärten skrev 2013-08-24 18:17:34 följande:

    Ikea i ett nötskal...Brukar bli några vändor innan man fått ihop det man ska ha. Jag minns en gång när vi hade stort huvudbry för vi fick inte ihop möbeln. Den gången saknades det ett hål. Vi behövde inte åka tillbaka den gången utan det räcke med att gå ut och hämta borren.

    Smart att klippa av den.

    Snyggt blev på alla bilder!
    Tack!

    Önskar lite att jag haft förebilder på rörorna som var innan så att jag riktigt kunnat jämföra.

    Jag gillar egentligen ikea och idag är faktiskt första gången som lagersaldot på ikea.se visat fel för mig, men irriterad blev jag.
    För mig är problemet att det tar en stund dit. En lördag som idag är ok, då tar det knappt en halvtimme, men att åka efter jobbet är otänkbart, då tar det säkert 1,5h.  Idag såg jag i alla fall att de har kundvagnar med barnsits, för att åka dit och ha med en barnvagn som tar upp hela baggaget känns lite onödigt.

    Segt med ohyran i skafferiet Ms H, men snart har du renast skafferi av oss alla.

    Jag har inga förvaringstips för matvaror tyvärr, här är det redan trångt i köket trots att våra barn är små än. Kanske kan kökssaker som används sällan stå i andra rum så att det blir mer plats för maten?




  • sholof
    vallakra skrev 2013-08-24 16:51:39 följande:

    Jajemän, det gör det säkert. Särskilt om du har pojkar tror jag.

    Vi har tre på 18, 15 och 12 år. När lillen föddes sa min man på skämt (tror jag) att "Om vi börjar spara ett par tusenlappar i månaden nu så kanske vi har en chans att klara matkontot när de blir tonåringar"

    Vi såg det som ett skämt då men det ligger närmare verkligheten än vi kunnat troFörvånad

    åh nej! Då vet vi vad vi har att vänta oss. 4 killar med 3 års åldersskillnad. Kanske "tur" att vi bara ha dom varannan vecka då :)  
    ♥Världens bästa Max 28/3-07♥♥Världens underbaraste Felix 11/12-08♥
  • sholof
    skrutto skrev 2013-08-24 13:49:53 följande:
    Lite bilder på dagens ikeainköp


    Badleksaksförvaring

     
    åhh så smart. Har en sån förvaring, men inte riktigt vetat var jag ska hänga den eftersom den är så lång. Att dela på den är ju riktigt smart. :)
    ♥Världens bästa Max 28/3-07♥♥Världens underbaraste Felix 11/12-08♥
  • dotson

    Har inte varit i zonen på hela veckan men skött de dagliga sysslorna och veckoplanen samt tagit hand om två stora granar som vi fällt och fått undan dem. Idag blir det zonen och rensning i nattduksbord och gräsklippning. Har också lite barncyklar och annat som ska säljas. Ska se om jag orkar fota och lägga ut i dag. Har haft hela sommaren på mig men inte riktigt kommit dit...

  • tillfällig gäst 434

    Vad heter de där apparna ni använder? För Android...

  • vallakra
    81missan skrev 2013-08-24 19:01:31 följande:
    Har två grabbar, nu 4½ och 2 år, sen en dotter på några månader. Vi kanske får spara undan lite pengar då:)

    sholof skrev 2013-08-24 21:12:45 följande:

    åh nej! Då vet vi vad vi har att vänta oss. 4 killar med 3 års åldersskillnad. Kanske "tur" att vi bara ha dom varannan vecka då :)  

    Ja, det går åt mer mat och pengar än vi någonsin kunnat tro. De äter och växer så det knakar.

    Men man har ju nytta av dem också. Långa, starka killar som kan öppna lock och nå översta hyllan så att deras lilla mamma inte behöver köks-stegenSkrattande
  • 81missan

    Ni som säljer mkt på Blocket eller liknande, varför gör ni inte loppisar? Jag har börjat fundera på loppis men inte kommit dit än. Det verkar bökigt med nätförsäljning då det kostar för varje annons. Hur tänker ni?

  • tillfällig gäst 434

    Jag har sålt en hel del på nätet, tycker det är extremt bekvämt, bara att skicka iväg med Schenker eller Posten när auktionen är slut. Men så säljer jag inte för att tjäna pengar utan mer för att det är roligt om någon får nytta av prylarna. Skräp, om man säger, kastar jag direkt eller, om det är lite bättre saker värda besväret, så skänker jag det till Myrorna, Stadsmissionen, Emmaus osv. Skulle aldrig göra en loppis idag, även om min mor och jag hyrde ett bord i Skärholmen en gång när jag var barn minns jag men det var ju före Internet.

  • HäckHäxan
    vallakra skrev 2013-08-24 14:41:49 följande:
    Upptäckte i går att vi har för litet hus. Eller i alla fall för litet kök. Visserligen byggde vi ut både kök och vardagsrum för hundra år sedan när grabbarna var små, men vi glömde att de en dag skulle bli tonåriga ätmonster!

    Herregud, de äter jämt! Det går säkert åt tre tåg-lass med mat om dagen här, jag lovar!

    Och någon måste ju se till att maten kommer in i huset. Just den biten hjälps visserligen hela familjen åt med, det verkliga problemet kommer sen.

    Var i hela friden ska allt förvaras? Jag vill ju inte behöva storhandla varannan dag men var ska man stuva undan miljarders knäckebrödspaket, kaviartuber, flingor, havregryn, frukt, ägg och allt annat?

    Vi har redan ett extra frysskåp i källaren förutom hel kyl och frys i köket. Eftersom det går åt så mycket mat här vill jag ju också kunna köpa på mig när något är extra billigt. Men det ska ju förvaras också...

    Frysvaror har vi hyfsat med plats för men hur ska jag göra med stapelvarorna? Juicepaket, torrvaror och annat fyller redan skåpen och ändå får inte allt plats. 

    Nu har jag/vi total idétorka, någon som har någon smart idé?           
    Köp en garderob och ställ torrvaror i. Ha bara en paket åt gången i typ köket där ni äter. Jag gjorde så när bodde trångt. Fanns en inbyggd garderob i mini hallen där som blev skafferi skåp för torrvaror, konserver och sånt, så tog vi bara fram det som behövdes och ställde i köket där skafferi skåpet inte var så stort. Om ni kan göra så vill säga.

    Vi gjorde så med frys också, en mindre i köket och sen hade vi en stor box i tvättstugan, så när de bara fanns en pkt köttfärs kvar i köket osv, så hämtade man några från andra och la där, så slapp man springa i mellan varje gång man skulle laga mat, sen inventerade vi bara i garderoben med torrvaror och frysboxen inför nästa handling, det som fanns i köket sket vi i att räkna med.
    Skämt om dvärgar bör vara korta!
Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!