• Chianti

    Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

    Åhh jag blir galen över att jag aldrig kan hålla ordning här hemma. Jag lever i ett konstant stökigt hem. Ibland gör jag ett rejält städryck och så är det fint i max en vecka. Sen händer något magiskt och helt plötsligt är det drivor med papper, kläder, ouppackade väskor, tidningar, saker som egentligen bor i nåt skåp har flyttat ur skåpet och det är värre än nånsin.

    Sen om man ska få gäster så städar man minsann jättefint, ungefär som om gästerna är värda ett vackert hem, men man själv som bor där unnar sig inte det där välstädade fina hemmet? Man är kokko på nåt sätt.

    Fler som känner som jag? Jag har surfat runt lite på nätet och hittat lite olika städforum, bland annat det här: www.flylady.net/ Det är en väldigt amerikansk site men den har nåt som kallas babysteps. Det är små små steg man tar varje dag i en månad för att få in vanan att städa och det verkar ganska bra:www.flylady.net/d/getting-started/31-beginner-babysteps/. Det bygger på teorin att det tar tre veckor att få in en ny vana.

    Dag 1 ska man bara göra rent diskbänken, sen är man klar för dagen. Vitsen är att man ska få in en vana att göra rent diskbänken varenda kväll så har man i alla fall ett område som alltid är tip top, och det känns nog bra att börja dagen med en ren diskbänk.
    Sen säger författaren att det har nog tagit flera år att röra till där hemma, så man kan inte räkna med att reda ut allt på en dag. Därför ska man bara ta små små steg och inte försöka sig på ett mastodontryck. Jag tror den filosofin passar mig, jag har storstädat hundra gånger men faller alltid tillbaka till att inte orka hålla efter löpande.

    Nån annan som vill haka på en månad? Det vore kul att få sällskap och få bolla lite tankar under tiden. Så får man väl se efter en månad om man fått några nya vanor.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:34
    Kul att vi blev ett gäng städisar!

    Jag gjorde en lite mer hardcore variant av FLY Lady,lite mer städning, lite mindre trams.
    Här hittar du min version: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html

  • Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!
  • tossan
    dotson skrev 2013-08-31 11:51:26 följande:
    Jag har bestämt mig för att rensa ut gamla fula lakan och sånt. Någon som har tips på bra lakan, gärna dra på lakan. IKEA gillar jag inte. Har hört att Jotex har bra lakan. Någon som köpt där?



    Jotex är toppen!
  • sholof

    Handsprit på mobil o tangentbord brukar jag oxå ta, när jag torkat av dom lite innan. Egentligen vill jag plocka isär dom först för att få bort allt snusk :) Nu trotsar vi regnet o kör en runda till återvinningen:)


    ♥Världens bästa Max 28/3-07♥♥Världens underbaraste Felix 11/12-08♥
  • Luktärten
    SockerStinn skrev 2013-08-31 09:45:07 följande:
    Hur gör man bäst rent mobilen? Känns som en infektionshärd när man tar i den hela tiden och inte kan köra den i diskmaskin

    Jag brukar ta en sån där decifinierande (stavning???) handservett och torka av telefonen med ibland. Har iaf inbillat mig att den blir ren.

    Köra den i tvättmaskinen är dock inte att rekommendera. Den blev visserligen ren men så många fler samtal med den blev det inte.
  • Luktärten

    Här har


    sholof skrev 2013-08-31 13:05:11 följande:
    Nu trotsar vi regnet o kör en runda till återvinningen:)

    Jag har också varit en vända till Återbruket idag. Inget regn att trotsa, här är perfekt trädgårdsväder idag.

    Jag fattar inte att det är sant, sånt händer bara inte mig...
    har varit lite si och så med röjandet och städandet här hemma den här veckan. I morse tog jag dock tag i saken och gjorde köket skinande rent, la på ny duk och gjorde en bukett och satte på bordet.

    Plötsligt så händer det....oväntat besök som som aldrig tidigare varit här klafsar rakt in i köket! Fatta, i mitt skinande kök!  Hoppas de tror att det alltid ser så ut.

    Har även hjälpt barnen att plocka undan i sina rum. Lite tjat idag men nu är det gjort!
  • Luktärten

    Kläder som mannen haft liggande på golvet i grovköket i minst tre veckor, är jag berättigad att stoppa det i en kasse och kasta in i ett skåp?

  • sholof
    Luktärten skrev 2013-08-31 16:13:06 följande:
    Kläder som mannen haft liggande på golvet i grovköket i minst tre veckor, är jag berättigad att stoppa det i en kasse och kasta in i ett skåp?

    Eller lägg det i hans säng? Eller till myrorna? Eller till den plats i huset som han anser är hans? :P
    ♥Världens bästa Max 28/3-07♥♥Världens underbaraste Felix 11/12-08♥
  • sholof
    Luktärten skrev 2013-08-31 16:10:43 följande:
    Plötsligt så händer det....oväntat besök som som aldrig tidigare varit här klafsar rakt in i köket! Fatta, i mitt skinande kök!  Hoppas de tror att det alltid ser så ut.

    Men va härligt, då blev det   två flugor i en smäll. Både rent hus o besök när det är som finast. :)

    Här har vi dumpat ett billast på återvinningen och påbörjat utrensningen i förrådet. Så svårt att bestämma sig för vad som ska slängas och vad som ska behållas.
     
    ♥Världens bästa Max 28/3-07♥♥Världens underbaraste Felix 11/12-08♥
  • spökplumpen

    Kan ni hjälpa mig som är nybörjare? Hur gör man rent en gångmatta, ni vet en sån med gummi på baksidan? Vi har en sån som dörrmatta och den är så skitig att man blir svart om fötterna när man går på den. Lite lätt överdrivet, men färg på fötterna får man garanterat. Tänkte att det skulle bli mitt första hallprojekt just eftersom det är en sån sak som vi undvikit alldeles för länge och sen lite till.

  • lilla fru snigel

    Spökplumpen
    Har provat göra ren men blir aldrig bra. Köp en ny, enklast.

  • vallakra

    Finns här någon som kan ge mig en spark i baken så att jag kommer igång?

    Jag har massor att göra, framför allt ska vinden röjas och att döma av hur där ser ut lär det ta till påsk ungefär så det vore ju bra att sätta lite fart.

    Men hela jag känns mossig från topp till tå. Har tillbringar hela morgonen med att spela yatzy med min lillgrabb. Bra mycket roligare än vindsröj men nu måste jag börja.   

Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!