• Chianti

    Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

    Åhh jag blir galen över att jag aldrig kan hålla ordning här hemma. Jag lever i ett konstant stökigt hem. Ibland gör jag ett rejält städryck och så är det fint i max en vecka. Sen händer något magiskt och helt plötsligt är det drivor med papper, kläder, ouppackade väskor, tidningar, saker som egentligen bor i nåt skåp har flyttat ur skåpet och det är värre än nånsin.

    Sen om man ska få gäster så städar man minsann jättefint, ungefär som om gästerna är värda ett vackert hem, men man själv som bor där unnar sig inte det där välstädade fina hemmet? Man är kokko på nåt sätt.

    Fler som känner som jag? Jag har surfat runt lite på nätet och hittat lite olika städforum, bland annat det här: www.flylady.net/ Det är en väldigt amerikansk site men den har nåt som kallas babysteps. Det är små små steg man tar varje dag i en månad för att få in vanan att städa och det verkar ganska bra:www.flylady.net/d/getting-started/31-beginner-babysteps/. Det bygger på teorin att det tar tre veckor att få in en ny vana.

    Dag 1 ska man bara göra rent diskbänken, sen är man klar för dagen. Vitsen är att man ska få in en vana att göra rent diskbänken varenda kväll så har man i alla fall ett område som alltid är tip top, och det känns nog bra att börja dagen med en ren diskbänk.
    Sen säger författaren att det har nog tagit flera år att röra till där hemma, så man kan inte räkna med att reda ut allt på en dag. Därför ska man bara ta små små steg och inte försöka sig på ett mastodontryck. Jag tror den filosofin passar mig, jag har storstädat hundra gånger men faller alltid tillbaka till att inte orka hålla efter löpande.

    Nån annan som vill haka på en månad? Det vore kul att få sällskap och få bolla lite tankar under tiden. Så får man väl se efter en månad om man fått några nya vanor.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:34
    Kul att vi blev ett gäng städisar!

    Jag gjorde en lite mer hardcore variant av FLY Lady,lite mer städning, lite mindre trams.
    Här hittar du min version: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html

  • Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!
  • Ms H

    Vallakra, tänk inte "hela vinden ska bli färdig" för då är risken stor att du aaaaaldrig känner att du närmar dig målet. Börja med att gå upp på vinden och planera, dela upp i bitar. Hitta det du stör dig mest på och sätt det som prio 1. Det kanske är att gången är för trång för att det står massa saker i vägen eller att du alltid har problem att få fram julsakerna eftersom att i den hyllan är det alltid kaos. Dela sen upp i korta små mål. Så att du kan bli klar med en (eller kanske flera) mål varje gång du håller på där uppe. Känn dig sen nöjd över att ha kunnat pricka avEN sak på din lista om det är vad du hinner under en dag.

  • 81missan
    vallakra skrev 2013-09-01 11:15:54 följande:
    Finns här någon som kan ge mig en spark i baken så att jag kommer igång?

    Jag har massor att göra, framför allt ska vinden röjas och att döma av hur där ser ut lär det ta till påsk ungefär så det vore ju bra att sätta lite fart.

    Men hela jag känns mossig från topp till tå. Har tillbringar hela morgonen med att spela yatzy med min lillgrabb. Bra mycket roligare än vindsröj men nu måste jag börja.   
    Du kanske kan ta med grabben upp, om han är lagom gammal, ibland är dom faktiskt till hjälp:) Berätta gärna lite hur det ser ut så kan vi hjälpa dig mer.  Jag tänker lite som MsH iaf, ta en sak i taget. Du kan ju bära ner en låda så slipper du se allt det andra.
  • sholof

    Så här gjorde jag för att äntligen komma igång att rensa i vårt förråd.

    Först tog jag ut sånt som stod direkt ivägen för att kunna röra sig där inne. 
    Andra gången så tog jag ut allt sån som jag visste direkt skulle slängas osv. Vissa saker la jag i hög för att sorteras senare.

    Igår så började vi sortera och och packa om julsakerna, så att de tog mindre plats. Den stora sorteringen där kommer vi göra i jul.

    Eftersom  vi har 2 rum i vårt förråd så fokuserade vi oss på det inre, där vi har tänkt förvara lådor o dylikt  som vi inte ska komma åt. Minnen och annat som bara ska ligga där. Så där packade vi om, justerade hyllplanen så att det skulle passa för olika sorters lådor. När vi gav upp igårkväll så planerade vi lite för hur vi på bästa sätt skulle kunna förvara lite kläder och skor där.

    Så tills nästa gång ska vi ha inköpt en klädstång o kanske en vägghängd skoställ.

    När det är klart kan vi få klart att sortera i det yttre rummet, där vi ska ha lite verktyg, sovsäckar och andra friluftssaker. m.m.

    Jag fick äntligen slängt en del papper o saker som jag bara har flyttat med mig i 15 års tid :)

    Vi försökte även sortera ut böcker och fyllde 3 lådor som ska till loppis.                 


    ♥Världens bästa Max 28/3-07♥♥Världens underbaraste Felix 11/12-08♥
  • vallakra

    Nu har lillen ( nåja, 10 år) och jag varit på vinden en timme. Vi hann mer än jag troddeSkrattande!

    Vi koncentrerade oss på alla påsar med lego som hamnat i en hög allt eftersom han lekt mindre och mindre med det.   Även det urgamla duplot fick hänga med.

    Så istället för en massa icakassar står det nu en prydlig rad av stora plastlådor längs ena väggen.

    Vi har bestämt att vi ska ta en halvtimme varje kväll nu i veckan. Näst på tur är friluftsgrejerna som ska sorteras.

    Nu ska vi baka kladdkaka för att fira att vi i alla fall kommit igångCool.       

  • SockerStinn

    Tack för tipsen om mobilen. Vågar inte ta ren handsprit på, men kanske ska köpa sånna våtservetter. Bara det inte är nått som sabbar skärmen. Hur vet man det? 

    Mossigt var det här med, men jag tror jag behöver en soffhängardag för att orka med veckan som kommer. Har iaf planerat veckan inkl matschema, och så har jag handlat. Nu dags att laga mat, och så får jag väl ta lite tvätt. Och apcka veckans alla väskor, så skönt att slippa det under veckan nu när det är tre aktiviteter per vecka plus skolgympa. Förra veckan glömde vi dock en aktivitet så den väskan är redan klar. "Och årets pris till bästa mamma går till...." suck.  

  • sholof

    Idag har vi också ägnat oss åt en hel del soffhäng :) Enormt skönt ibland. Jag har oftast så svårt för att slappna av, för det är så många måsten jag vill göra. Men efter gårdagens rensarrace så kände jag mig väldigt nöjd idag. Så idag fyllde vi bilen med lådor o påsar som ska till återvinningen och loppis. Plus att jag körde iväg 3 påsar med barnkläder o skor till en släkting. :)


    ♥Världens bästa Max 28/3-07♥♥Världens underbaraste Felix 11/12-08♥
  • hon mot strömmen
    spökplumpen skrev 2013-09-01 10:26:50 följande:
    Kan ni hjälpa mig som är nybörjare? Hur gör man rent en gångmatta, ni vet en sån med gummi på baksidan? Vi har en sån som dörrmatta och den är så skitig att man blir svart om fötterna när man går på den. Lite lätt överdrivet, men färg på fötterna får man garanterat. Tänkte att det skulle bli mitt första hallprojekt just eftersom det är en sån sak som vi undvikit alldeles för länge och sen lite till.



    Kör den i tvättmaskinen.
  • hon mot strömmen
    spökplumpen skrev 2013-09-01 10:26:50 följande:
    Kan ni hjälpa mig som är nybörjare? Hur gör man rent en gångmatta, ni vet en sån med gummi på baksidan? Vi har en sån som dörrmatta och den är så skitig att man blir svart om fötterna när man går på den. Lite lätt överdrivet, men färg på fötterna får man garanterat. Tänkte att det skulle bli mitt första hallprojekt just eftersom det är en sån sak som vi undvikit alldeles för länge och sen lite till.



    Kör den i tvättmaskinen.
  • 060810

    Har hållt mig borta härifrån några veckor då jag haft så sjukt mkt att göra... Har liksom inte orkat och nu förfaller lägenheten IGEN.....

    Var börjar vi imorgon för zon nu? Känns som att jag måste igång med zonerna igen...

    Kul att se att tråden lever i a f :) 


Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!