• Äldre 1 Jan 11:43
    1357153 visningar
    10068 svar
    +1
    10068
    1357153

    Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

    Åhh jag blir galen över att jag aldrig kan hålla ordning här hemma. Jag lever i ett konstant stökigt hem. Ibland gör jag ett rejält städryck och så är det fint i max en vecka. Sen händer något magiskt och helt plötsligt är det drivor med papper, kläder, ouppackade väskor, tidningar, saker som egentligen bor i nåt skåp har flyttat ur skåpet och det är värre än nånsin.

    Sen om man ska få gäster så städar man minsann jättefint, ungefär som om gästerna är värda ett vackert hem, men man själv som bor där unnar sig inte det där välstädade fina hemmet? Man är kokko på nåt sätt.

    Fler som känner som jag? Jag har surfat runt lite på nätet och hittat lite olika städforum, bland annat det här: www.flylady.net/ Det är en väldigt amerikansk site men den har nåt som kallas babysteps. Det är små små steg man tar varje dag i en månad för att få in vanan att städa och det verkar ganska bra:www.flylady.net/d/getting-started/31-beginner-babysteps/. Det bygger på teorin att det tar tre veckor att få in en ny vana.

    Dag 1 ska man bara göra rent diskbänken, sen är man klar för dagen. Vitsen är att man ska få in en vana att göra rent diskbänken varenda kväll så har man i alla fall ett område som alltid är tip top, och det känns nog bra att börja dagen med en ren diskbänk.
    Sen säger författaren att det har nog tagit flera år att röra till där hemma, så man kan inte räkna med att reda ut allt på en dag. Därför ska man bara ta små små steg och inte försöka sig på ett mastodontryck. Jag tror den filosofin passar mig, jag har storstädat hundra gånger men faller alltid tillbaka till att inte orka hålla efter löpande.

    Nån annan som vill haka på en månad? Det vore kul att få sällskap och få bolla lite tankar under tiden. Så får man väl se efter en månad om man fått några nya vanor.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:34
    Kul att vi blev ett gäng städisar!

    Jag gjorde en lite mer hardcore variant av FLY Lady,lite mer städning, lite mindre trams.
    Här hittar du min version: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html

  • Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!
  • Äldre 25 Aug 12:35
    vallakra skrev 2017-08-25 12:04:47 följande:
    Ska vi utmana oss själva att få ordning på några köksskåp? Utrensning, rengöring, sortering...
    Det kan vi göra, men jag har "tyvärr" inte jätterörigt i skåpen eftersom att köket precis är nyrenoverat. Men en del av grejerna är bara inställda för att jag behövde få undan dem och en del grejer känner jag är dåligt placerade, så jag har absolut nytta av en liten skåpsgenomgång ändå!
  • Äldre 26 Aug 11:56

    Jag tror att jag testar en ny approach: kan ni bestämma en grej jag ska få lite mer ordning på i helgen?

    städning?

  • Äldre 26 Aug 13:20
    mushiii2 skrev 2017-08-26 11:56:21 följande:

    Jag tror att jag testar en ny approach: kan ni bestämma en grej jag ska få lite mer ordning på i helgen?

    städning?


    Ja, städning, sortering, få ordning. Allmänt hemmafix.
  • Äldre 29 Sep 17:46

    MEN GUD, VAD ÄR DET FÖR FEL PÅ ER? Här brukar jag smygtitta ibland (har inte skrivit förut) för att få inspiration av hur duktiga ni är, och nu, när jag behöver uppmuntran som mest, är det ingen som skriver ett jota! Skandal! Sitter ni alla och äter praliner i stället? Herregud! Är det bara jag som måste tillbringa helgen med seriös utrensning och organisering av hela huset? Håller nu på att fixa hallen, bär saker till bilen, arbetsrummet, förrådet, sonens rum, mitt rum osv - och då har jag alltså bara en minimal hall! Ryggsäckar, tygpåsar, extra tygpåsar, extra-extra tygpåsar, reservryggsäckar, konstiga väskor som nog kommer till användning en gång varannat år, posten (redan sorterad tack och lov) som ska in i pärmar, sportprylarna som gått vilse, halsdukarna jag inte använder, skoputsgrejorna (var förvarar ni dom?) jag använder sparsamt, anslagstavlan som ingen läser och diverse cykelpumpar, bollpumpar och paraplyer. Nu ska det mesta väck och allt organiseras! Och detta är bara första rummet! Är det någon annan som slavar i kväll, skriv en rad så kan vi tycka synd om varandra! Nej, nu ska jag jobba!

  • Äldre 29 Sep 22:06

    Tack för inspirationen, precis vad jag behövde! Inga praliner här, men har fastnat i organisationsbloggar och minimalist bloggar. Dax att komma ur den bubblan och skrida till verket! Hade en riktig rusch i början av månaden där jag rensade ut över hundra saker, sedan tog orken slut. Det var då jag fastnade i bloggarna. I helgen blir det fullt ös i sovrummet. Jag är så trött på alla saker som bara ligger och skräpar där. Vissa saker ska rensas ut och resten måste få en plats. Inte ovanpå byrån längre!!! Hoppas fler hittar in hit igen!

  • nytt eller gammal­t
    Äldre 29 Sep 22:14

    Ah jag behöver vara med här! Men har så svårt att få tiden att räcka till...nuläget är att alla ytor som inte används har blivit förvaring åt papper, gamla reflexer, säkerhetsnålar, kvitton, saker som nog ska gå att laga, böcker som är lånade och ska lämnas tillbaka...listan går att göra hur lång som helst.

    Varför varför har jag så mycket saker som inte har någon riktigt bra plats? Jag är verkligen dålig på att organisera hemma. Blä...

    Men en bra sak- har packat ihop kläder och annat till en loppis imorgon. Alltid något.

  • Äldre 30 Sep 09:03

    Kul att fler har lite organisationsångest! Hallen ser nu fantastisk ut, men hann ju bara lite till av allt på gårdagens lista. Det underlättar att jag har en mapp i hallen där jag genast sorterar in post och en korg att slänga papper i. Har också en liten korg med "utgående grejor" med typ batterier att slänga, papper jag snart måste ha med mig osv. Nej nu ska jag röja köket! Ska gå igenom varje låda och skåp och ta bort allt jag inte använder.

  • Äldre 30 Sep 20:01

    Jag har också svårt att få tiden att räcka till. Istället för att göra stora projekt, delar jag in dem i små delar. Varje del får inte ta mer än 15-20min. Bättre att göra lite än inget alls.

    Nytt eller gammalt, hur gick loppisen?

    Idag rensade jag två byråer, invändigt och ovanpå. Rensade ut en hel del kläder, så skönt. Nu är det bara det som jag verkligen gillar och använder som finns kvar. Ingen idé att ha kvar det som aldrig används. En hel del som var ovanpå slängde jag. Hade sparat gamla kvitton och papper som inte längre behövs. Samlade småkrafs i en låda som jag ska sortera upp när hela sovrummet är städat imorgon, så jag får en överblick hur mycket det är och hur jag ska förvara det.

    Klädgarderoben blir ett separat projekt senare. Imorgon blir det städning och rensning av bänk och bokhyllor, dammsugning, damming och byte av lakan.

  • Äldre 1 Oct 14:17

    Usch nu har jag latat mig hela dagen. Vet inte var jag ska börja. Får bli musik i örona och inte tänka så mycket, nu kör jag bara.

  • Äldre 2 Oct 10:03

    Gud så roligt att tråden har "vaknat" igen! Här ser ut som en smärre katastrof, jag har gett mig på projekt "klä om soffan". Jag har aldrig klätt om någon soffa i hela mitt liv så vi får se hur det går...

Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!