• Chianti

    Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

    Åhh jag blir galen över att jag aldrig kan hålla ordning här hemma. Jag lever i ett konstant stökigt hem. Ibland gör jag ett rejält städryck och så är det fint i max en vecka. Sen händer något magiskt och helt plötsligt är det drivor med papper, kläder, ouppackade väskor, tidningar, saker som egentligen bor i nåt skåp har flyttat ur skåpet och det är värre än nånsin.

    Sen om man ska få gäster så städar man minsann jättefint, ungefär som om gästerna är värda ett vackert hem, men man själv som bor där unnar sig inte det där välstädade fina hemmet? Man är kokko på nåt sätt.

    Fler som känner som jag? Jag har surfat runt lite på nätet och hittat lite olika städforum, bland annat det här: www.flylady.net/ Det är en väldigt amerikansk site men den har nåt som kallas babysteps. Det är små små steg man tar varje dag i en månad för att få in vanan att städa och det verkar ganska bra:www.flylady.net/d/getting-started/31-beginner-babysteps/. Det bygger på teorin att det tar tre veckor att få in en ny vana.

    Dag 1 ska man bara göra rent diskbänken, sen är man klar för dagen. Vitsen är att man ska få in en vana att göra rent diskbänken varenda kväll så har man i alla fall ett område som alltid är tip top, och det känns nog bra att börja dagen med en ren diskbänk.
    Sen säger författaren att det har nog tagit flera år att röra till där hemma, så man kan inte räkna med att reda ut allt på en dag. Därför ska man bara ta små små steg och inte försöka sig på ett mastodontryck. Jag tror den filosofin passar mig, jag har storstädat hundra gånger men faller alltid tillbaka till att inte orka hålla efter löpande.

    Nån annan som vill haka på en månad? Det vore kul att få sällskap och få bolla lite tankar under tiden. Så får man väl se efter en månad om man fått några nya vanor.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:34
    Kul att vi blev ett gäng städisar!

    Jag gjorde en lite mer hardcore variant av FLY Lady,lite mer städning, lite mindre trams.
    Här hittar du min version: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html

  • Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!
  • nytt eller gammalt

    Loppisen gick bra, bara två saker med hem igen. Skänkte bort endel som inte blev sålt till välgörenhet också! Men jag skulle nog kunna ha loppis i hela källaren hemma...funderar över att hyra en plats på ett sånt där Loppisställe där de har personal så man bara ställer dit sina saker och håller koll på sin plats.

    Jag har så mycket saker....det är mitt stora problem... 

  • FuckGoggleAskMe

    Jaha, nu har jag alltså röjt hallen, sonens rum (har skänkt febrilt till släktingar, vänner, välgörenheter samt slängt en del) och är nästan färdig med mitt förråd. En gång i tiden gjorde jag misstaget att ha ett stort förråd, men efter att ha röjt ut det när jag flyttade, svor jag att aldrig mer samla på mig så mycket prylar. Har varit ganska duktig sedan dess, men nu lyckades jag ändå få ihop en stor låda med värdelösa elektronikprylar (åkte till återvinningscentralen) och en sopsäck med bra-att-ha-saker som kastades. Bara resväskor, årstidsprylar (jul, påsk, Halloween, sommarstrand osv), hobbysaker och en väska med sentimentala minnesprylar kvar. Känns skönt! Och köket är röjt, men det gick snabbt, hade redan tagit ett varv där för några månader sen. Jaha, bara resten kvar då ... Låter spännande att klä om soffan! Rapportera sen!

  • Voxen1

    Vad kul att det blev mer liv i tråden! Jätteinspirerande att läsa om andras projekt! Här gick det inte riktigt enligt plan i helgen, men nu har jag äntligen tagit tag i mina papper i sovrummet. Har rensat och sorterat förr, men nu ska det rensas och sättas in i pärmar och allt ska få plats i en av bokhyllorna. Så nu kör jag 30-60 min varje dag tills det är gjort!

  • vallakra

    Jag har gjort alla ryggkuddarna utom själva "hörnkudden", känner mig klart obehörig på området och har inte riktigt vågat ge mig på den än. Sittkuddarna borde gå bra tycker jag.

    När det gäller städning försökte jag putsa köksfönstret i helgen. Det måste putsas i fint väder, alla andra fönster är under tak (altaner, balkonger) och kan putsas i vilket väder som helst.  Just när jag kommit igång upptäckte jag att skrapans gummi torkat och spruckitDemon. J########vlar!!!!!!!!

  • Aniiee

    trevligt att se folk.

    Jag har idag städat badrummet ordentligt, dvs även torkat av ovanpå skåp och sånt, och hällt avloppsrengörare i handfatet. Vet inte vad det är för fel, men misstänker att det hamnar en del stearin där...... Oskyldig

    Imorgon ska jag få ordning på en bokhylla, rensa bland papprena och sätta upp nya höstgardiner i vardagsrummet.


    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • Aniiee

    Någon som har tips på att putsa mässing med något man ofta har hemma?

    Håller på att putsa upp gökuret, som legat och dammat i en evighet. Allvarligt, ni vet det där de gör i film, blåser på gamla böcker så det står som en sky av damm? Det är mitt gökur just nu.....


    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • Ms H
    Aniiee skrev 2017-10-03 18:17:17 följande:

    Någon som har tips på att putsa mässing med något man ofta har hemma?

    Håller på att putsa upp gökuret, som legat och dammat i en evighet. Allvarligt, ni vet det där de gör i film, blåser på gamla böcker så det står som en sky av damm? Det är mitt gökur just nu.....


    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
    Ketchup ska funka, sägs det. Men jag har inte testat, så om du testar ser jag fram emot att läsa en utvärdering.
  • Aniiee
    Ms H skrev 2017-10-03 18:19:30 följande:
    Ketchup ska funka, sägs det. Men jag har inte testat, så om du testar ser jag fram emot att läsa en utvärdering.
    haha, måste testas =P
    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • Aniiee

    Lärdom från det experimentet: Det funkar fan =P


    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • FuckGoggleAskMe

    Va, ketchup? Måste jag pröva sen, när röjningshysterin här hemma lagt sig. Måste säga att det skar i hjärtat när jag gjorde mig av med mitt uppslagsverk, men har släpat med dom på ett antal flytter, och inte använt det mer än tre gånger de senaste 10 åren. Tungt och tar mycket plats! Någon mer som har skelett i garderoben, nej jag menar 28 stora uppslagsböcker i hyllan, som ni inte använder? Förstår er, jag var en av er tills nyligen. Fast nu efteråt känns det bra, separationsångesten varade inte så länge. Har också gjort mig av med några stora, tunga böcker med underbart vackra foton på djur, natur och konst. Som jag aldrig hade tid att titta i.

Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!