• Äldre 1 Jan 11:43
    1360626 visningar
    10068 svar
    +1
    10068
    1360626

    Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

    Åhh jag blir galen över att jag aldrig kan hålla ordning här hemma. Jag lever i ett konstant stökigt hem. Ibland gör jag ett rejält städryck och så är det fint i max en vecka. Sen händer något magiskt och helt plötsligt är det drivor med papper, kläder, ouppackade väskor, tidningar, saker som egentligen bor i nåt skåp har flyttat ur skåpet och det är värre än nånsin.

    Sen om man ska få gäster så städar man minsann jättefint, ungefär som om gästerna är värda ett vackert hem, men man själv som bor där unnar sig inte det där välstädade fina hemmet? Man är kokko på nåt sätt.

    Fler som känner som jag? Jag har surfat runt lite på nätet och hittat lite olika städforum, bland annat det här: www.flylady.net/ Det är en väldigt amerikansk site men den har nåt som kallas babysteps. Det är små små steg man tar varje dag i en månad för att få in vanan att städa och det verkar ganska bra:www.flylady.net/d/getting-started/31-beginner-babysteps/. Det bygger på teorin att det tar tre veckor att få in en ny vana.

    Dag 1 ska man bara göra rent diskbänken, sen är man klar för dagen. Vitsen är att man ska få in en vana att göra rent diskbänken varenda kväll så har man i alla fall ett område som alltid är tip top, och det känns nog bra att börja dagen med en ren diskbänk.
    Sen säger författaren att det har nog tagit flera år att röra till där hemma, så man kan inte räkna med att reda ut allt på en dag. Därför ska man bara ta små små steg och inte försöka sig på ett mastodontryck. Jag tror den filosofin passar mig, jag har storstädat hundra gånger men faller alltid tillbaka till att inte orka hålla efter löpande.

    Nån annan som vill haka på en månad? Det vore kul att få sällskap och få bolla lite tankar under tiden. Så får man väl se efter en månad om man fått några nya vanor.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:34
    Kul att vi blev ett gäng städisar!

    Jag gjorde en lite mer hardcore variant av FLY Lady,lite mer städning, lite mindre trams.
    Här hittar du min version: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html

  • Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!
  • Äldre 3 Oct 20:13
    FuckGoggleAskMe skrev 2017-10-03 20:00:30 följande:

    Va, ketchup? Måste jag pröva sen, när röjningshysterin här hemma lagt sig. Måste säga att det skar i hjärtat när jag gjorde mig av med mitt uppslagsverk, men har släpat med dom på ett antal flytter, och inte använt det mer än tre gånger de senaste 10 åren. Tungt och tar mycket plats! Någon mer som har skelett i garderoben, nej jag menar 28 stora uppslagsböcker i hyllan, som ni inte använder? Förstår er, jag var en av er tills nyligen. Fast nu efteråt känns det bra, separationsångesten varade inte så länge. Har också gjort mig av med några stora, tunga böcker med underbart vackra foton på djur, natur och konst. Som jag aldrig hade tid att titta i.


    Jag ska försöka få till före- och efterbilder =P
    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • Äldre 4 Oct 11:20

    Idag gäller en light-variant på veckostädning, har nog aldrig varit så smutsigt i det här huset förr. Jag har verkligen slappat av sista halvåretSkäms, dags för skärpning.

  • Äldre 4 Oct 21:50
    +1

    Tror jag svimmar snart, men nu har jag organiserat hela huset! Fast nu ljög jag lite, skenbar organisation råder överallt, men har fortfarande ställen att röja och organisera på riktigt (inte bara så att det ser prydligt ut). Kvar är: arbetsrum (böcker och papper till förbannelse samt sygrejor och lite jox, kanske tar hela nästa helg plus antagligen mer), trädgårdsskjul (två timmar nästa solig helg), foton (skulle kunna ta en vecka heltid, får köra med etapper), sladdar och diverse elektronik (det mesta är gjort, men av överblivna sladdar kan jag antagligen varken identifiera eller använda typ 75 %, slängningsdags!). Sen borde jag ju fixa lite med laptop också samt göra lite höstfix i trädgården. Men, är ganska nöjd med husröjning ändå, nu öppnar jag lådor och skåp och ser lätt vad jag har, och halvdana grejor eller dubletter är borta. Målet är att ta kommando över mitt hus och mina saker, i stället för att dom överväldigar och styr mig. Känns redan mycket bättre.

  • Äldre 4 Oct 21:51
    vallakra skrev 2017-10-04 11:20:54 följande:
    Idag gäller en light-variant på veckostädning, har nog aldrig varit så smutsigt i det här huset förr. Jag har verkligen slappat av sista halvåret, dags för skärpning.

    Hur gick det? Fick du till det och är du nöjd?
  • Äldre 4 Oct 22:19

    Bra jobbat FuckGoggleAskMe, önskar att jag hade din energi! Sitter fortfarande och sorterar papper till förbannelse. Men nu börjar det iallafall synas, det har blivit mycket plats över i bokhyllorna, så nu är jag mer taggad att fortsätta. Men det känns verkligen som ett evighetsgöra och medan jag sorterar in i pärmar och slänger kommer det in mer papper i hemmet med posten och barnen (skolpapper). Känns som om det är svårt att vinna över pappershögarna.

  • Äldre 4 Oct 22:27
    FuckGoggleAskMe skrev 2017-10-04 21:50:34 följande:

    Tror jag svimmar snart, men nu har jag organiserat hela huset! Fast nu ljög jag lite, skenbar organisation råder överallt, men har fortfarande ställen att röja och organisera på riktigt (inte bara så att det ser prydligt ut). Kvar är: arbetsrum (böcker och papper till förbannelse samt sygrejor och lite jox, kanske tar hela nästa helg plus antagligen mer), trädgårdsskjul (två timmar nästa solig helg), foton (skulle kunna ta en vecka heltid, får köra med etapper), sladdar och diverse elektronik (det mesta är gjort, men av överblivna sladdar kan jag antagligen varken identifiera eller använda typ 75 %, slängningsdags!). Sen borde jag ju fixa lite med laptop också samt göra lite höstfix i trädgården. Men, är ganska nöjd med husröjning ändå, nu öppnar jag lådor och skåp och ser lätt vad jag har, och halvdana grejor eller dubletter är borta. Målet är att ta kommando över mitt hus och mina saker, i stället för att dom överväldigar och styr mig. Känns redan mycket bättre.


    Bra jobbat.

    Mitt nästa lite större projekt är att ta itu med alla skåp i köket. Särslilt städskåpet ser ut som ett smärre katastrofområde.
    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • Äldre 4 Oct 22:46
    vallakra skrev 2017-10-04 11:20:54 följande:

    Idag gäller en light-variant på veckostädning, har nog aldrig varit så smutsigt i det här huset förr. Jag har verkligen slappat av sista halvåret, dags för skärpning.


    Jag behöver också ta tag i det. Har svårt att hitta balansen mellan det dagliga som behöver göras och extra projekten. Det blir lätt att jag ägnar för mycket tid åt dessa och resten av hemmet förfaller!
  • Äldre 4 Oct 23:19
    Voxen1 skrev 2017-10-04 22:19:58 följande:
    Bra jobbat FuckGoggleAskMe, önskar att jag hade din energi! Sitter fortfarande och sorterar papper till förbannelse. Men nu börjar det iallafall synas, det har blivit mycket plats över i bokhyllorna, så nu är jag mer taggad att fortsätta. Men det känns verkligen som ett evighetsgöra och medan jag sorterar in i pärmar och slänger kommer det in mer papper i hemmet med posten och barnen (skolpapper). Känns som om det är svårt att vinna över pappershögarna.

    Nej, jag har ingen energi! Det är en kombo av nöd (vi ska flytta) plus en inre längtan efter ett enklare liv, plus någon slags sparsamhet (jag vill bara ha det vi använder, och vill ge andra saker till behövande så det kommer till användning). Saker ska användas! Men duktigt kämpat med papperen, visst är det underbart att se tomma hyllor! Om du inte redan har det, skaffa en dragspelspärm i hallen, och för-sortera papper direkt när dom kommer. Har hjälpt mig mycket! Aktuella skolpapper finns i en stående mapp i vardagsrummet, och gamla hamnar så småningom i återvinningen eller spara-högen. Mitt mål är att sätta papper i pärmar en gång i månaden. Ibland har det gått mer än ett år ... Ska börja varje månad med pappersorganisation!
  • Äldre 4 Oct 23:27
    Aniiee skrev 2017-10-04 22:27:08 följande:
    Bra jobbat. Mitt nästa lite större projekt är att ta itu med alla skåp i köket. Särslilt städskåpet ser ut som ett smärre katastrofområde.
    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta

    Ah, men köksskåp är ju tacksamt att organisera, det är så skönt att använda saker sen, för man hittar allt. Likadant med städskåp. I en del köksskåp lägger jag aluminiumfolie på botten, funkar bra, ser ok ut och kan lätt bytas vid behov. I köket tyckte jag det funkade bra att ta ut allt ur ett skåp och sen granska varje pryl som skulle in i skåpet igen (what justifies your existence?).
  • Äldre 5 Oct 02:09
    FuckGoggleAskMe skrev 2017-10-04 23:27:04 följande:

    Ah, men köksskåp är ju tacksamt att organisera, det är så skönt att använda saker sen, för man hittar allt. Likadant med städskåp. I en del köksskåp lägger jag aluminiumfolie på botten, funkar bra, ser ok ut och kan lätt bytas vid behov. I köket tyckte jag det funkade bra att ta ut allt ur ett skåp och sen granska varje pryl som skulle in i skåpet igen (what justifies your existence?).
    Vi har JÄTTEDUMMA framför allt kökslådor. Bara tre stycken, varav 2 är jättedjupa på höjden, och inga slags organisationslådor eller avgränsningar passar i dem.så allt ligger verkligen huller om buller.  suck.....
    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!