• Äldre 1 Jan 11:43
    1357196 visningar
    10068 svar
    +1
    10068
    1357196

    Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

    Åhh jag blir galen över att jag aldrig kan hålla ordning här hemma. Jag lever i ett konstant stökigt hem. Ibland gör jag ett rejält städryck och så är det fint i max en vecka. Sen händer något magiskt och helt plötsligt är det drivor med papper, kläder, ouppackade väskor, tidningar, saker som egentligen bor i nåt skåp har flyttat ur skåpet och det är värre än nånsin.

    Sen om man ska få gäster så städar man minsann jättefint, ungefär som om gästerna är värda ett vackert hem, men man själv som bor där unnar sig inte det där välstädade fina hemmet? Man är kokko på nåt sätt.

    Fler som känner som jag? Jag har surfat runt lite på nätet och hittat lite olika städforum, bland annat det här: www.flylady.net/ Det är en väldigt amerikansk site men den har nåt som kallas babysteps. Det är små små steg man tar varje dag i en månad för att få in vanan att städa och det verkar ganska bra:www.flylady.net/d/getting-started/31-beginner-babysteps/. Det bygger på teorin att det tar tre veckor att få in en ny vana.

    Dag 1 ska man bara göra rent diskbänken, sen är man klar för dagen. Vitsen är att man ska få in en vana att göra rent diskbänken varenda kväll så har man i alla fall ett område som alltid är tip top, och det känns nog bra att börja dagen med en ren diskbänk.
    Sen säger författaren att det har nog tagit flera år att röra till där hemma, så man kan inte räkna med att reda ut allt på en dag. Därför ska man bara ta små små steg och inte försöka sig på ett mastodontryck. Jag tror den filosofin passar mig, jag har storstädat hundra gånger men faller alltid tillbaka till att inte orka hålla efter löpande.

    Nån annan som vill haka på en månad? Det vore kul att få sällskap och få bolla lite tankar under tiden. Så får man väl se efter en månad om man fått några nya vanor.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:34
    Kul att vi blev ett gäng städisar!

    Jag gjorde en lite mer hardcore variant av FLY Lady,lite mer städning, lite mindre trams.
    Här hittar du min version: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html

  • Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!
  • Äldre 7 Nov 21:21
    Ms H skrev 2018-11-07 18:03:38 följande:
    Förlåt för tråkigt förslag, men börja med väskorna/tvätten. Det är ju såååå skönt när det är klart. Och så brukar det vara skönt med lugn miljö i sovrummet också, så kanske decluttring där?
    Ja, det är ju ganska bra att faktiskt börja med just det. Står väskor i hallen som ska ut i förrådet, de borde jag kunna ta tag i imorgon :) Tvätten är en evighetsgöra, men måste få till en bra rutin där så att den blir vikt direkt efter att den har torkats....har haft en hög med ren tvätt i soffan nu under en längre period. Det brukade jag aldrig ha innan...så känns som att det borde gå att fixa bort den ovanan snabbt. 

    Sovrummet får bli nummer 3 på listan sen, har en hel del kläder som jag inte kan använda nu när jag är gravid. Sen ska bebisen få en egen lite plats utanför vårt sovrum som vi måste fixa till oxå :)
    ♥Världens bästa Max 28/3-07♥♥Världens underbaraste Felix 11/12-08♥
  • Äldre 10 Nov 11:13

    Hoppas få lite energi till att fortsätta benom att skriva här. Håller undan hyfsat på de två största hotspots, och det känns bra. Däremot kommer jag ingenstans med resten. Sk försöka att åtminstone få undan någon kasse grejer från sovrummet under helgen.

  • Äldre 10 Nov 11:28
    maijo skrev 2018-11-10 11:13:07 följande:

    Hoppas få lite energi till att fortsätta benom att skriva här. Håller undan hyfsat på de två största hotspots, och det känns bra. Däremot kommer jag ingenstans med resten. Sk försöka att åtminstone få undan någon kasse grejer från sovrummet under helgen.


    Ibland känns det motigt, försök att vara nöjd med det du klarar av. Snart kanske det kommer en period när du plötsligt får massor gjort!
  • Äldre 10 Nov 12:06
    vallakra skrev 2018-11-10 11:28:23 följande:
    Ibland känns det motigt, försök att vara nöjd med det du klarar av. Snart kanske det kommer en period när du plötsligt får massor gjort!
    Tack för pepp1
  • Äldre 10 Nov 12:10
    maijo skrev 2018-11-10 11:13:07 följande:

    Hoppas få lite energi till att fortsätta benom att skriva här. Håller undan hyfsat på de två största hotspots, och det känns bra. Däremot kommer jag ingenstans med resten. Sk försöka att åtminstone få undan någon kasse grejer från sovrummet under helgen.


    Tänk i ännu mindre steg, der brukar göra det enklare att komma igång. När du läst det här, gå direkt in i sovrummet och plocka på dig 7 saker som ska lämna rummet och så går du ut igen. Ta sakerna till sina rätta platser (några kanske tom ska slängas) och när det är klart, känn dig NÖJD över att vara ett steg på väg!
  • Äldre 10 Nov 12:11
    sholof skrev 2018-11-07 21:21:40 följande:

    Ja, det är ju ganska bra att faktiskt börja med just det. Står väskor i hallen som ska ut i förrådet, de borde jag kunna ta tag i imorgon :) Tvätten är en evighetsgöra, men måste få till en bra rutin där så att den blir vikt direkt efter att den har torkats....har haft en hög med ren tvätt i soffan nu under en längre period. Det brukade jag aldrig ha innan...så känns som att det borde gå att fixa bort den ovanan snabbt. 

    Sovrummet får bli nummer 3 på listan sen, har en hel del kläder som jag inte kan använda nu när jag är gravid. Sen ska bebisen få en egen lite plats utanför vårt sovrum som vi måste fixa till oxå :)


    Är väskorna ute? Vikt högen?
  • Äldre 10 Nov 15:44
    Ms H skrev 2018-11-10 12:10:59 följande:
    Tänk i ännu mindre steg, der brukar göra det enklare att komma igång. När du läst det här, gå direkt in i sovrummet och plocka på dig 7 saker som ska lämna rummet och så går du ut igen. Ta sakerna till sina rätta platser (några kanske tom ska slängas) och när det är klart, känn dig NÖJD över att vara ett steg på väg!
    Gjorde som du skrev. Tack för tipset!  Glad
  • nytt eller gammal­t
    Äldre 10 Nov 16:41

    [quote=79203695][quote-nick]Ms H skrev 2018-11-10 12:10:59 följande:[/quote-nick]Tänk i ännu mindre steg, der brukar göra det enklare att komma igång. När du läst det här, gå direkt in i sovrummet och plocka på dig 7 saker som ska lämna rummet och så går du ut igen. Ta sakerna till sina rätta platser (några kanske tom ska slängas) och när det är klart, känn dig NÖJD över att vara ett steg på väg![/

    Jaa det här är bra! Idag samlar jag ihop saker som ska tillbaka till farmor och farfar innan vi ska dit, det kommer kännas bra. Jag har alltid så mycket saker som ska någonannanstans av oklara anledningar.

  • Äldre 10 Nov 17:01
    nytt eller gammalt skrev 2018-11-10 16:41:23 följande:

    [quote=79203695][quote-nick]Ms H skrev 2018-11-10 12:10:59 följande:[/quote-nick]Tänk i ännu mindre steg, der brukar göra det enklare att komma igång. När du läst det här, gå direkt in i sovrummet och plocka på dig 7 saker som ska lämna rummet och så går du ut igen. Ta sakerna till sina rätta platser (några kanske tom ska slängas) och när det är klart, känn dig NÖJD över att vara ett steg på väg![/

    Jaa det här är bra! Idag samlar jag ihop saker som ska tillbaka till farmor och farfar innan vi ska dit, det kommer kännas bra. Jag har alltid så mycket saker som ska någonannanstans av oklara anledningar.


    Det där med saker som ska någon annanstans känner jag igen. Ett tag hade jag en särskild hylla för det, men nu är den fylld med andra saker.
  • Äldre 10 Nov 17:02
    nytt eller gammalt skrev 2018-11-10 16:41:23 följande:

    [quote=79203695][quote-nick]Ms H skrev 2018-11-10 12:10:59 följande:[/quote-nick]Tänk i ännu mindre steg, der brukar göra det enklare att komma igång. När du läst det här, gå direkt in i sovrummet och plocka på dig 7 saker som ska lämna rummet och så går du ut igen. Ta sakerna till sina rätta platser (några kanske tom ska slängas) och när det är klart, känn dig NÖJD över att vara ett steg på väg![/

    Jaa det här är bra! Idag samlar jag ihop saker som ska tillbaka till farmor och farfar innan vi ska dit, det kommer kännas bra. Jag har alltid så mycket saker som ska någonannanstans av oklara anledningar.


    Det där med saker som ska någon annanstans känner jag igen. Ett tag hade jag en särskild hylla för det, men nu är den fylld med andra saker.
Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!