• Äldre 1 Jan 11:43
    1357191 visningar
    10068 svar
    +1
    10068
    1357191

    Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

    Åhh jag blir galen över att jag aldrig kan hålla ordning här hemma. Jag lever i ett konstant stökigt hem. Ibland gör jag ett rejält städryck och så är det fint i max en vecka. Sen händer något magiskt och helt plötsligt är det drivor med papper, kläder, ouppackade väskor, tidningar, saker som egentligen bor i nåt skåp har flyttat ur skåpet och det är värre än nånsin.

    Sen om man ska få gäster så städar man minsann jättefint, ungefär som om gästerna är värda ett vackert hem, men man själv som bor där unnar sig inte det där välstädade fina hemmet? Man är kokko på nåt sätt.

    Fler som känner som jag? Jag har surfat runt lite på nätet och hittat lite olika städforum, bland annat det här: www.flylady.net/ Det är en väldigt amerikansk site men den har nåt som kallas babysteps. Det är små små steg man tar varje dag i en månad för att få in vanan att städa och det verkar ganska bra:www.flylady.net/d/getting-started/31-beginner-babysteps/. Det bygger på teorin att det tar tre veckor att få in en ny vana.

    Dag 1 ska man bara göra rent diskbänken, sen är man klar för dagen. Vitsen är att man ska få in en vana att göra rent diskbänken varenda kväll så har man i alla fall ett område som alltid är tip top, och det känns nog bra att börja dagen med en ren diskbänk.
    Sen säger författaren att det har nog tagit flera år att röra till där hemma, så man kan inte räkna med att reda ut allt på en dag. Därför ska man bara ta små små steg och inte försöka sig på ett mastodontryck. Jag tror den filosofin passar mig, jag har storstädat hundra gånger men faller alltid tillbaka till att inte orka hålla efter löpande.

    Nån annan som vill haka på en månad? Det vore kul att få sällskap och få bolla lite tankar under tiden. Så får man väl se efter en månad om man fått några nya vanor.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:34
    Kul att vi blev ett gäng städisar!

    Jag gjorde en lite mer hardcore variant av FLY Lady,lite mer städning, lite mindre trams.
    Här hittar du min version: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html

  • Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!
  • nytt eller gammal­t
    Äldre 13 Dec 17:14

    Har haft influensa och helt kommit av mig i städschemat som jag har inför jul. Men idag när jag för första dagen kände lite energi igen så rensade jag mitt gamla skrivbord på papper från 2014 och annat (återvinningens öppettider 2014, någon intresserad? bankens julerbjudande 2014, kan man utnyttja det denna julen?Cool vad hände 2014 eftersom det hade blivit inslängt så mycket från just det året...)...konstiga give-aways från banken och olika saker som jag inte visste att jag hade. 

    När det gäller julstädningen får jag nu dra ner på ambitionen och tänka på vad som syns mest för besökare helt enkelt!

  • Äldre 18 Dec 17:44
    nytt eller gammalt skrev 2018-12-13 17:14:25 följande:

    Har haft influensa och helt kommit av mig i städschemat som jag har inför jul. Men idag när jag för första dagen kände lite energi igen så rensade jag mitt gamla skrivbord på papper från 2014 och annat (återvinningens öppettider 2014, någon intresserad? bankens julerbjudande 2014, kan man utnyttja det denna julen? vad hände 2014 eftersom det hade blivit inslängt så mycket från just det året...)...konstiga give-aways från banken och olika saker som jag inte visste att jag hade. 

    När det gäller julstädningen får jag nu dra ner på ambitionen och tänka på vad som syns mest för besökare helt enkelt!


    Visst är det intressant vad som blir sparat. Vi hade en hel låda som jag hittade full med papper från ett visst år. Vi flyttade det året och fick lite bråttom att tömma skrivbordet så allt åkte bara ner i lådan. Lådan hittades 6 år senare. Det var inte mycket där som behövde sparas! Erbjudanden, reklamblad, inbjudningar, småsaker, leksaksdelar mm mm.
  • Äldre 25 Dec 20:08

    Ledig i ett par veckor, nog ska man kunna få lite städat då? Jag har identifierat ett par lådor och hyllor som inte riktigt funkar, jag fyller dem till bredden och sen hittar jag inget i dem. Jag ska möblera om i dem och se om jag får dem att funka bättre.
    Nån annan som har städplaner i jul?


  • Äldre 26 Dec 09:01
    Chianti skrev 2018-12-25 20:08:59 följande:

    Ledig i ett par veckor, nog ska man kunna få lite städat då? Jag har identifierat ett par lådor och hyllor som inte riktigt funkar, jag fyller dem till bredden och sen hittar jag inget i dem. Jag ska möblera om i dem och se om jag får dem att funka bättre.
    Nån annan som har städplaner i jul?


    Fick ett presentkort på Ikea i julklapp så nu ska det bli ordning och reda i badrummet. Jag ska köpa både nytt spegelskåp och kommod så det blir massor av ny förvaringSkrattande
  • Äldre 26 Dec 13:19
    vallakra skrev 2018-12-26 09:01:47 följande:
    Fick ett presentkort på Ikea i julklapp så nu ska det bli ordning och reda i badrummet. Jag ska köpa både nytt spegelskåp och kommod så det blir massor av ny förvaringSkrattande
    Vad kul att få göra lite större förändringar.
    Själv har jag rensat ut plastbunkelådan, varför sparar man ens på glassförpackningar??
  • Äldre 26 Dec 14:09
    Chianti skrev 2018-12-26 13:19:18 följande:
    Vad kul att få göra lite större förändringar.
    Själv har jag rensat ut plastbunkelådan, varför sparar man ens på glassförpackningar??
    Det stora mysteriet här är att det alltid finns dubbelt så många lock som burkar. Jag slänger de extra locken hyfsat regelbundet men de verkar komma tillbaka...
  • Äldre 26 Dec 14:19
    Chianti skrev 2018-12-26 13:19:18 följande:

    Vad kul att få göra lite större förändringar.

    Själv har jag rensat ut plastbunkelådan, varför sparar man ens på glassförpackningar??


    För att mm ALLTID behöver dem!
  • Äldre 26 Dec 16:53
    vallakra skrev 2018-12-26 14:09:23 följande:
    Det stora mysteriet här är att det alltid finns dubbelt så många lock som burkar. Jag slänger de extra locken hyfsat regelbundet men de verkar komma tillbaka...
    Japp. Lite som sockor, det finns alltid några udda. 
    Ms H skrev 2018-12-26 14:19:47 följande:
    För att mm ALLTID behöver dem!
    Jag har ju andra plastburkar, typ lunchlådor. Tror bara att det känns synd att slänga något så robust som man kan använda igen, även om man aldrig gör det. Till sist har man ett berg som ändå hamnar i återvinningen. Men trots att jag vet att jag kommer kasta dem i slutändan så sparar jag dem ett tag ändå. Suck.


  • Äldre 26 Dec 17:13
    Chianti skrev 2018-12-26 16:53:50 följande:

    Japp. Lite som sockor, det finns alltid några udda. Jag har ju andra plastburkar, typ lunchlådor. Tror bara att det känns synd att slänga något så robust som man kan använda igen, även om man aldrig gör det. Till sist har man ett berg som ändå hamnar i återvinningen. Men trots att jag vet att jag kommer kasta dem i slutändan så sparar jag dem ett tag ändå. Suck.


    Problemet med lunchlådor är att de inte är så stora. Och så tenderar mina (jag har måååånga) att vara upptagna alla på en gång.

    Men, jag antar att det inte produceras lika många tomma glasslådor hos mig som hos dig
  • Äldre 26 Dec 22:58
Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!