• Chianti

    Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

    Åhh jag blir galen över att jag aldrig kan hålla ordning här hemma. Jag lever i ett konstant stökigt hem. Ibland gör jag ett rejält städryck och så är det fint i max en vecka. Sen händer något magiskt och helt plötsligt är det drivor med papper, kläder, ouppackade väskor, tidningar, saker som egentligen bor i nåt skåp har flyttat ur skåpet och det är värre än nånsin.

    Sen om man ska få gäster så städar man minsann jättefint, ungefär som om gästerna är värda ett vackert hem, men man själv som bor där unnar sig inte det där välstädade fina hemmet? Man är kokko på nåt sätt.

    Fler som känner som jag? Jag har surfat runt lite på nätet och hittat lite olika städforum, bland annat det här: www.flylady.net/ Det är en väldigt amerikansk site men den har nåt som kallas babysteps. Det är små små steg man tar varje dag i en månad för att få in vanan att städa och det verkar ganska bra:www.flylady.net/d/getting-started/31-beginner-babysteps/. Det bygger på teorin att det tar tre veckor att få in en ny vana.

    Dag 1 ska man bara göra rent diskbänken, sen är man klar för dagen. Vitsen är att man ska få in en vana att göra rent diskbänken varenda kväll så har man i alla fall ett område som alltid är tip top, och det känns nog bra att börja dagen med en ren diskbänk.
    Sen säger författaren att det har nog tagit flera år att röra till där hemma, så man kan inte räkna med att reda ut allt på en dag. Därför ska man bara ta små små steg och inte försöka sig på ett mastodontryck. Jag tror den filosofin passar mig, jag har storstädat hundra gånger men faller alltid tillbaka till att inte orka hålla efter löpande.

    Nån annan som vill haka på en månad? Det vore kul att få sällskap och få bolla lite tankar under tiden. Så får man väl se efter en månad om man fått några nya vanor.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:34
    Kul att vi blev ett gäng städisar!

    Jag gjorde en lite mer hardcore variant av FLY Lady,lite mer städning, lite mindre trams.
    Här hittar du min version: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html

  • Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!
  • Voxen1

    Tog en paus över jul, men nu är jag igång igen. Vi har renoverat på vår övervåning så det blir extra rensning där. Slet hela dagen med rensning och ställa tillbaka saker. Hoppas att bli klar imorgon. Måste åka en sväng till Ikea och köpa förvaring till två garderober. Det befintliga är så ineffektivt och skrymmande. Planen är att rensa ut ordentligt och sedan förvara en del av barnens saker i garderoberna så att det bli mindre framme på rummen. Jag har märkt att de leker bättre med mindre saker framme!

  • Voxen1
    Chianti skrev 2018-12-26 13:19:18 följande:

    Vad kul att få göra lite större förändringar.

    Själv har jag rensat ut plastbunkelådan, varför sparar man ens på glassförpackningar??


    Ja det undrar jag också! Försöker plastbanta men det är inte lätt! Det värsta är att jag använder de flesta av mina plastlådor till matrester. Det gör det extra svårt! Har Några som jag vill slänga, men varje gång jag tänker tanken får jag användning av dem och då tvekar jag.
  • vallakra

    STOR SORG!!!!!

    Var iväg till Ikea igår, vårt närmaste ligger 10 mil bort så det tar ett hela dagen i anspråk. Det var väldigt kul och jag gick lös ordentligt på bardumsavdelningen.

    Men när vi kom hem..... En av grannskapets hundar hade kommit lös och tagit sig in till våra ankor. Alla tre är döda till och med den stora hannen. Stor sorg råder i detta hus nu. Herregud så tomt det blev i trädgården...

  • Chianti
    vallakra skrev 2018-12-29 09:49:34 följande:
    STOR SORG!!!!!

    Var iväg till Ikea igår, vårt närmaste ligger 10 mil bort så det tar ett hela dagen i anspråk. Det var väldigt kul och jag gick lös ordentligt på bardumsavdelningen.

    Men när vi kom hem..... En av grannskapets hundar hade kommit lös och tagit sig in till våra ankor. Alla tre är döda till och med den stora hannen. Stor sorg råder i detta hus nu. Herregud så tomt det blev i trädgården...
    Men nej vilken chock, och vilken sorg!! Beklagar.
  • Voxen1
    vallakra skrev 2018-12-29 09:49:34 följande:

    STOR SORG!!!!!

    Var iväg till Ikea igår, vårt närmaste ligger 10 mil bort så det tar ett hela dagen i anspråk. Det var väldigt kul och jag gick lös ordentligt på bardumsavdelningen.

    Men när vi kom hem..... En av grannskapets hundar hade kommit lös och tagit sig in till våra ankor. Alla tre är döda till och med den stora hannen. Stor sorg råder i detta hus nu. Herregud så tomt det blev i trädgården...


    Beklagar sorgen. Så fruktansvärt att komma hem och upptäcka detta!
  • vallakra
    Voxen1 skrev 2018-12-30 16:19:55 följande:
    Beklagar sorgen. Så fruktansvärt att komma hem och upptäcka detta!
    Tack. Ja saknaden är svår.
  • vallakra

    Mitt i sorgen så verkar badrumsskåpen funka bra i alla fall. Tidigare hade vi ett litet pluttigt på 60*60 cm men nu blir det totalt 90*100 cm så det är ju en viss skillnad. Nu borde ju grabbarna få plats med alla rakhyvlar och hårvax som tidigare stod utspridda lite här och var.

  • Chianti
    vallakra skrev 2018-12-31 10:33:32 följande:
    Mitt i sorgen så verkar badrumsskåpen funka bra i alla fall. Tidigare hade vi ett litet pluttigt på 60*60 cm men nu blir det totalt 90*100 cm så det är ju en viss skillnad. Nu borde ju grabbarna få plats med alla rakhyvlar och hårvax som tidigare stod utspridda lite här och var.
    Vad fint. Förvaringsutrymmen är A och O för att kunna hålla ordning. Själv ska jag åka till IKEA och köpa garderobsbelysning idag.
  • Chianti
    Chianti skrev 2018-12-31 11:44:06 följande:
    Vad fint. Förvaringsutrymmen är A och O för att kunna hålla ordning. Själv ska jag åka till IKEA och köpa garderobsbelysning idag.
    IKEA var stängt och det var kanske tur! Jag hamnade på Bauhaus som hade garderobsbelysning man inte behöver koppla till strömmen. Jag hade sett framför mig hur jag köpte belysning och sen lejde elinstallatör som skulle få borra i vägen för att dra fram el till garderoben, med allt vad det inneburit i kostnader och oreda. Bauhaus hade ledlampor med rörelsesensor med inbyggd strömkälla. Man tejpade bara fast lampan med den dubbelhäftande tejpen som medföljde. Hurra, nu har jag ljus i garderoben, och det blev både enkelt och billigt.


Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!