• Äldre 1 Jan 11:43
    1357150 visningar
    10068 svar
    +1
    10068
    1357150

    Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

    Åhh jag blir galen över att jag aldrig kan hålla ordning här hemma. Jag lever i ett konstant stökigt hem. Ibland gör jag ett rejält städryck och så är det fint i max en vecka. Sen händer något magiskt och helt plötsligt är det drivor med papper, kläder, ouppackade väskor, tidningar, saker som egentligen bor i nåt skåp har flyttat ur skåpet och det är värre än nånsin.

    Sen om man ska få gäster så städar man minsann jättefint, ungefär som om gästerna är värda ett vackert hem, men man själv som bor där unnar sig inte det där välstädade fina hemmet? Man är kokko på nåt sätt.

    Fler som känner som jag? Jag har surfat runt lite på nätet och hittat lite olika städforum, bland annat det här: www.flylady.net/ Det är en väldigt amerikansk site men den har nåt som kallas babysteps. Det är små små steg man tar varje dag i en månad för att få in vanan att städa och det verkar ganska bra:www.flylady.net/d/getting-started/31-beginner-babysteps/. Det bygger på teorin att det tar tre veckor att få in en ny vana.

    Dag 1 ska man bara göra rent diskbänken, sen är man klar för dagen. Vitsen är att man ska få in en vana att göra rent diskbänken varenda kväll så har man i alla fall ett område som alltid är tip top, och det känns nog bra att börja dagen med en ren diskbänk.
    Sen säger författaren att det har nog tagit flera år att röra till där hemma, så man kan inte räkna med att reda ut allt på en dag. Därför ska man bara ta små små steg och inte försöka sig på ett mastodontryck. Jag tror den filosofin passar mig, jag har storstädat hundra gånger men faller alltid tillbaka till att inte orka hålla efter löpande.

    Nån annan som vill haka på en månad? Det vore kul att få sällskap och få bolla lite tankar under tiden. Så får man väl se efter en månad om man fått några nya vanor.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:34
    Kul att vi blev ett gäng städisar!

    Jag gjorde en lite mer hardcore variant av FLY Lady,lite mer städning, lite mindre trams.
    Här hittar du min version: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html

  • Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!
  • Äldre 2 Mar 18:37
    nytt eller gammalt skrev 2019-03-01 22:40:05 följande:

    Jag skulle gärna höra mer om hur du tänkte och gjorde!


    Jag följde Project 333 till att börja med, som en slags grund. Gjorde några anpassningar för mig. Enligt mig kanske p333 är lite väl minimalistiskt, min garderob är uppe i 50 plagg nu. (I p333 är underkläder, träningskläder och hemma-mys-pyjamas-kläder undantagna, men jag stoppade in tränings/uteslitkläder i min kapselgarderob)

    Jag gick väl mest igenom mig själv från topp till tå och verkligen resonerade mig fram till vad jag behövde. Jag valde med flit att grunden skulle vara lite tråkig/proper. Enkla, rena snitt och färger, det antal jag behöver mellan jag kan tvätta (gemensam tvättstuga). Sedan tillät jag mig att köpa 5 "roliga" plagg utöver det. Dessa "roliga" plagg uppdaterar jag en gång per säsong om jag behöver och vill. 

    Jag är själv inte så mycket för smycken och scarfs och sånt, men jag tror att det skulle vara en stor fördel att ha lite sånt och liva upp med. Dessa saker ingår dock i kapselgarderoben så det gäller att se upp.

    Jag satsar på kvalitet, plagg som håller, även om de är dyrare. Filosofin jag håller mig till är 1 plagg = 3 vanliga prislappar (om det är nödvändigt) för att jag vill och räknar med att plagget jag köper ska hålla 3 gånger så länge och att jag inte heller köper de där två andra plaggen. En skjorta i min garderob = 3 i många andras, så att säga.

    Vet inte riktigt vad jag ska skriva, men fråga gärna om det är något.
    I have a growing lack of disgust for you
  • Äldre 2 Mar 20:10
    +1

    Tack för ett utförligt svar Aniiee! Att jag har så svårt tror jag är för att jag fastnar för att använda vissa kläder som blir favoriter. Jag köper sedan mer kläder som är som favoriterna istället för att använda det jag redan har och gillar. Sedan har jag köpt kläder som inte passar in i det liv jag lever, till mitt fantasi jag så att säga. Jag behöver slittåliga snygga vardagskläder men istället består garderoben till största delen av ömtåliga finkläder. Ja jag får analysera mig och min garderob lite mer!

  • Äldre 2 Mar 20:10

    Tack för ett utförligt svar Aniiee! Att jag har så svårt tror jag är för att jag fastnar för att använda vissa kläder som blir favoriter. Jag köper sedan mer kläder som är som favoriterna istället för att använda det jag redan har och gillar. Sedan har jag köpt kläder som inte passar in i det liv jag lever, till mitt fantasi jag så att säga. Jag behöver slittåliga snygga vardagskläder men istället består garderoben till största delen av ömtåliga finkläder. Ja jag får analysera mig och min garderob lite mer!

  • Äldre 3 Mar 00:47
    Voxen1 skrev 2019-03-02 17:57:43 följande:

    Kul att du också ska ta tag i garderoben. Jag hängde alla kläder jag använde på en sida i garderoben. Hade en färgad galge som avdelare. Jag delade av byrålådorna så att jag separerade använt från oanvänt och hjälp vad kläder jag inte använde. Vissa beror på säsong och andra är finkläder som inte används så ofta. En del kläder hinner jag inte ens komma till för jag har så mycket. Andra gillar jag inte att ha på mig men har svårt att göra mig av med. Men nu ska jag ta tag i det! Jag önskar jag vore som dig! Ska försöka bli det. Bara köpa vid ett verkligt behov och bara det jag gillar till 100%! Det måste också gå att matcha med det jag har.


    Nej jag lovar, du vill inte vara som jag på klädfronten!
  • Äldre 3 Mar 13:10
    Ms H skrev 2019-03-02 17:19:32 följande:
    Intressant att vi är flera som tänker på garderoben. Jag har en tanke att i april ställa upp en klädhängare i gästrummet och hänga AlLLA mina galgar med kläder på den. Varefter jag använder ett plagg, får det flytta in i garderoben igen (förutsatt att jag gillade att ha det på mig). Har en känsla av att några plagg kommer att hänga kvar länge... Tyvärr avskyr jag att shoppa och hittar ytterst sällan plagg jag kan tänka mig att köpa, så att tro att jag ska kunna få ihop en capsule wardrobe vore alltför mycket av ett önsketänkande.
    Voxen1 skrev 2019-03-02 17:57:43 följande:
    Kul att du också ska ta tag i garderoben. Jag hängde alla kläder jag använde på en sida i garderoben. Hade en färgad galge som avdelare. Jag delade av byrålådorna så att jag separerade använt från oanvänt och hjälp vad kläder jag inte använde. Vissa beror på säsong och andra är finkläder som inte används så ofta. En del kläder hinner jag inte ens komma till för jag har så mycket. Andra gillar jag inte att ha på mig men har svårt att göra mig av med. Men nu ska jag ta tag i det! Jag önskar jag vore som dig! Ska försöka bli det. Bara köpa vid ett verkligt behov och bara det jag gillar till 100%! Det måste också gå att matcha med det jag har.
    Vilka smarta idéer, tack!

  • Äldre 9 Mar 17:00

    Då var det helg igen! Planen för helgen är att städa och rensa i garaget. Nu ska det hända! Alla saker ska ha en plats. Just nu är det lite för många saker. Det är bra ordning, men så är det dessa saker som inte får plats någonstans. Dessa flyttas runt och är ivägen och vips så blir det stökigt.

    Ska även fortsätta i min garderob. Just nu går jag igenom det som jag inte använt för att ta ett beslut om det ska sparas eller inte. Jag ska packa ner allt som jag är osäker på i en låda och ställa undan. I garderoben ska det bara finnas det som jag är säker på att jag ska spara.

  • Äldre 12 Mar 22:35
    Voxen1 skrev 2019-03-09 17:00:50 följande:
    Då var det helg igen! Planen för helgen är att städa och rensa i garaget. Nu ska det hända! Alla saker ska ha en plats. Just nu är det lite för många saker. Det är bra ordning, men så är det dessa saker som inte får plats någonstans. Dessa flyttas runt och är ivägen och vips så blir det stökigt.

    Ska även fortsätta i min garderob. Just nu går jag igenom det som jag inte använt för att ta ett beslut om det ska sparas eller inte. Jag ska packa ner allt som jag är osäker på i en låda och ställa undan. I garderoben ska det bara finnas det som jag är säker på att jag ska spara.
    Jag funderar på att lyfta ut allt ur min garderob och gå igenom plagg för plagg. Gissar att en del åker ut då, och en del upptäcker jag på nytt och börjar använda igen.
  • Äldre 14 Mar 08:15

    Hurra! Det lilla rummet i källaren har äntligen fått golv. Det har stått utan golv i tre år sedan vi bytte avloppet men i slutet av förra veckan fixades det.

    Nu ska det upp en massa hyllor från golv till tak så nu ska det bli ordning på blomkrukor, färgburkar, pysselsaker och annat som legat utspritt i källaren.

  • Äldre 15 Mar 20:29
    Chianti skrev 2019-03-12 22:35:54 följande:

    Jag funderar på att lyfta ut allt ur min garderob och gå igenom plagg för plagg. Gissar att en del åker ut då, och en del upptäcker jag på nytt och börjar använda igen.


    Gör det! Då ser man exakt vad som finns.
  • Äldre 15 Mar 20:35
    vallakra skrev 2019-03-14 08:15:26 följande:

    Hurra! Det lilla rummet i källaren har äntligen fått golv. Det har stått utan golv i tre år sedan vi bytte avloppet men i slutet av förra veckan fixades det.

    Nu ska det upp en massa hyllor från golv till tak så nu ska det bli ordning på blomkrukor, färgburkar, pysselsaker och annat som legat utspritt i källaren.


    Grattis! Det är så skönt när man får saker fixade!

    Garaget är nästan genomgånget nu. Det är ca fem saker som måste få ett hem. Funderar på om de ska vara kvar i garaget eller flyttas till annat ställe. Det är saker som används ofta och som måste vara lättåtkomliga. Alla sådana platser i garaget är tagna. Får fundera lite till...
Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!