• Äldre 1 Jan 11:43
    1357228 visningar
    10068 svar
    +1
    10068
    1357228

    Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

    Åhh jag blir galen över att jag aldrig kan hålla ordning här hemma. Jag lever i ett konstant stökigt hem. Ibland gör jag ett rejält städryck och så är det fint i max en vecka. Sen händer något magiskt och helt plötsligt är det drivor med papper, kläder, ouppackade väskor, tidningar, saker som egentligen bor i nåt skåp har flyttat ur skåpet och det är värre än nånsin.

    Sen om man ska få gäster så städar man minsann jättefint, ungefär som om gästerna är värda ett vackert hem, men man själv som bor där unnar sig inte det där välstädade fina hemmet? Man är kokko på nåt sätt.

    Fler som känner som jag? Jag har surfat runt lite på nätet och hittat lite olika städforum, bland annat det här: www.flylady.net/ Det är en väldigt amerikansk site men den har nåt som kallas babysteps. Det är små små steg man tar varje dag i en månad för att få in vanan att städa och det verkar ganska bra:www.flylady.net/d/getting-started/31-beginner-babysteps/. Det bygger på teorin att det tar tre veckor att få in en ny vana.

    Dag 1 ska man bara göra rent diskbänken, sen är man klar för dagen. Vitsen är att man ska få in en vana att göra rent diskbänken varenda kväll så har man i alla fall ett område som alltid är tip top, och det känns nog bra att börja dagen med en ren diskbänk.
    Sen säger författaren att det har nog tagit flera år att röra till där hemma, så man kan inte räkna med att reda ut allt på en dag. Därför ska man bara ta små små steg och inte försöka sig på ett mastodontryck. Jag tror den filosofin passar mig, jag har storstädat hundra gånger men faller alltid tillbaka till att inte orka hålla efter löpande.

    Nån annan som vill haka på en månad? Det vore kul att få sällskap och få bolla lite tankar under tiden. Så får man väl se efter en månad om man fått några nya vanor.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:34
    Kul att vi blev ett gäng städisar!

    Jag gjorde en lite mer hardcore variant av FLY Lady,lite mer städning, lite mindre trams.
    Här hittar du min version: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html

  • Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!
  • Äldre 23 Mar 11:21

    Hej hörni,

    Jag har varit hemifrån fler månader, men imorrn ska jag återuppta arbetet mot mer ordning hemma. Det är undanplockat och grundstädat, ge mig förslag på vad jag ska lägga fokus på de närmsta dagarna, totalt kanske 7-10 timmars arbete.

  • Äldre 24 Mar 17:03

    Nu är garaget nästan klart. Fick tänka om lite, men nu får allt plats och är relativt lättåtkomligt. Men nu får inget mer komma in om inte något åker ut!

    Ska försöka få bättre ordning i sovrummet denna veckan. Vad ska ni andra göra?

  • Äldre 24 Mar 17:52
    Ms H skrev 2019-03-23 11:21:27 följande:

    Hej hörni,

    Jag har varit hemifrån fler månader, men imorrn ska jag återuppta arbetet mot mer ordning hemma. Det är undanplockat och grundstädat, ge mig förslag på vad jag ska lägga fokus på de närmsta dagarna, totalt kanske 7-10 timmars arbete.


    Oj vad svårt! Vilka områden känns mest akuta? Jag fokuserade mycket på kök och vardagsrum först för där är vi mest.
  • Äldre 24 Mar 18:50
    Voxen1 skrev 2019-03-24 17:52:58 följande:

    Oj vad svårt! Vilka områden känns mest akuta? Jag fokuserade mycket på kök och vardagsrum först för där är vi mest.


    Inget är akut, men det finns förbättringspotential överallt :)
  • Äldre 24 Mar 19:34
    Ms H skrev 2019-03-24 18:50:58 följande:

    Inget är akut, men det finns förbättringspotential överallt :)


    Lite så är det här också. Jag är jätte nöjd med vardagsrummet, hallen, barnens rum och alla badrum.

    Köket är bra förutom en bänk där post och skolpapper blir liggande. Har försökt få till lösningar men inget fungerar i längden. Sovrummet har för mycket saker så det är besvärligt att lägga tillbaka och då kommer stöket tillbaka. Behöver fintrimma dessa områden. Plus min garderob. Har alldeles för mycket kläder och skor.

    Men det minskar sakta men säkert.

    Har du funderat ut vad du ska lägga din tid på i veckan?
  • Äldre 24 Mar 19:42
    Voxen1 skrev 2019-03-24 19:34:44 följande:

    Lite så är det här också. Jag är jätte nöjd med vardagsrummet, hallen, barnens rum och alla badrum.

    Köket är bra förutom en bänk där post och skolpapper blir liggande. Har försökt få till lösningar men inget fungerar i längden. Sovrummet har för mycket saker så det är besvärligt att lägga tillbaka och då kommer stöket tillbaka. Behöver fintrimma dessa områden. Plus min garderob. Har alldeles för mycket kläder och skor.

    Men det minskar sakta men säkert.

    Har du funderat ut vad du ska lägga din tid på i veckan?


    Nä, jag vill som sagt ha förslag, gärna specifika sådana.
  • Äldre 25 Mar 23:41
    Ms H skrev 2019-03-24 19:42:22 följande:
    Nä, jag vill som sagt ha förslag, gärna specifika sådana.
    Hade jag haft 7-10 timmar så hade jag valt emellan:
    Rensa alla köksskåp. Kasta porslin, burkar och redskap som jag inte använder samt kanske möblerat om i några skåp.
    Rensa källarförrådet.
    Rensa hela garderoben och skohyllorna. (Hade kanske prioriterat det eftersom våren står för dörren.)
  • Thu 28 Mar 2019 22:12

    Förvaringsdrottningen har ett inlägg om att skapa städschema: https://www.forvaringsdrottningen.com/2019/03/28/sa-skapar-du-ditt-stadschema-i-4-steg/
    J
    ag vet inte jag, schema kan man ju skriva, men det gäller att göra det man skriver upp också och det är en svårare nöt att knäcka.


  • Sat 30 Mar 2019 10:34
    Chianti skrev 2019-03-28 22:12:21 följande:

    Förvaringsdrottningen har ett inlägg om att skapa städschema: www.forvaringsdrottningen.com/2019/03/28/sa-skapar-du-ditt-stadschema-i-4-steg/

    Jag vet inte jag, schema kan man ju skriva, men det gäller att göra det man skriver upp också och det är en svårare nöt att knäcka.


    Ett av de sämre inlägg jag läst, tror jag.
  • Sun 31 Mar 2019 12:14

    Jag och min man har olika åsikter om vart post skall läggas. Kan tillägga att det till 99,5% alltid är han som tar in posten. Jag vill ha ett fack i hallen så att det samlas på ett ställe och man sedan kan gå igenom då man har tid att sortera vidare.
    Han vill ha det sorterat direkt i oika fack på "kontoret".
    Jag hittar posten utspridd på olika ställen - i trappen- på köksbänken - på matbordet - på rumsbordet - på skohyllan i hallen, ja kort sagt lite överallt.
    Tvärtom vad vi båda vill ha...egentligen.
    Han tycker ett fack i hallen är fult - jag tycker det skulle vara praktiskt.
    Har ni tips på hur jag skall få som jag vill.....
    hans sätt fungerar ju uppenbarligen inte (vi har olika fack för posten på kontoret redan - där posten inte hamnar)

Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!