• Äldre 1 Jan 11:43
    1361069 visningar
    10068 svar
    +1
    10068
    1361069

    Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

    Åhh jag blir galen över att jag aldrig kan hålla ordning här hemma. Jag lever i ett konstant stökigt hem. Ibland gör jag ett rejält städryck och så är det fint i max en vecka. Sen händer något magiskt och helt plötsligt är det drivor med papper, kläder, ouppackade väskor, tidningar, saker som egentligen bor i nåt skåp har flyttat ur skåpet och det är värre än nånsin.

    Sen om man ska få gäster så städar man minsann jättefint, ungefär som om gästerna är värda ett vackert hem, men man själv som bor där unnar sig inte det där välstädade fina hemmet? Man är kokko på nåt sätt.

    Fler som känner som jag? Jag har surfat runt lite på nätet och hittat lite olika städforum, bland annat det här: www.flylady.net/ Det är en väldigt amerikansk site men den har nåt som kallas babysteps. Det är små små steg man tar varje dag i en månad för att få in vanan att städa och det verkar ganska bra:www.flylady.net/d/getting-started/31-beginner-babysteps/. Det bygger på teorin att det tar tre veckor att få in en ny vana.

    Dag 1 ska man bara göra rent diskbänken, sen är man klar för dagen. Vitsen är att man ska få in en vana att göra rent diskbänken varenda kväll så har man i alla fall ett område som alltid är tip top, och det känns nog bra att börja dagen med en ren diskbänk.
    Sen säger författaren att det har nog tagit flera år att röra till där hemma, så man kan inte räkna med att reda ut allt på en dag. Därför ska man bara ta små små steg och inte försöka sig på ett mastodontryck. Jag tror den filosofin passar mig, jag har storstädat hundra gånger men faller alltid tillbaka till att inte orka hålla efter löpande.

    Nån annan som vill haka på en månad? Det vore kul att få sällskap och få bolla lite tankar under tiden. Så får man väl se efter en månad om man fått några nya vanor.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:34
    Kul att vi blev ett gäng städisar!

    Jag gjorde en lite mer hardcore variant av FLY Lady,lite mer städning, lite mindre trams.
    Här hittar du min version: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html

  • Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!
  • Sun 1 Sep 2019 08:54
    Chianti skrev 2019-08-31 23:36:05 följande:

    Då slipper du skotta så mycket snart då? 


    Jo, det ska bli skönt att slippa skotta så mycket på tomten.
  • Sun 19 Jan 2020 20:16

    Är det ingen som vill knäcka städkoden längre? Ingen som vaknat upp ur juldvalan, insett att det redan är 2020, och så mycket att fixa? Jag har haft bra ursäkter de senaste månaderna, varit mycket sjuk, haft mycket jobb, det har varit jul etc, men nu är två av tre ursäkter borta (har bara fortfarande mycket jobb). Snälla, berätta om era projekt, för lite inspiration! För Januari 2020, återupprepar jag uppdraget för Januari 2019 - papper. Denna gång inkluderar jag även böcker. Januari är snart slut, så kanske blir det papper även för februari, har inte gjort så mycket än. Jag slänger värdelösa böcker (några ges bort) och gamla papper, sätter in användbara papper i pärmar, och kollar av vilken info jag kan få och lagra, elektroniskt. Borde inkludera räkningar i detta projekt, vill ha mesta möjliga elektroniskt. Lyckades ändå fixa något i december, som jag kan rekommendera. Hade lite gamla filmer på barn, som jag varit för sen med att omsätta till dator, men detta fixade jag nu, känns bra. Vad gör ni andra?

  • Tue 21 Jan 2020 20:21
    FuckGoggleAskMe skrev 2020-01-19 20:16:20 följande:

    Är det ingen som vill knäcka städkoden längre? Ingen som vaknat upp ur juldvalan, insett att det redan är 2020, och så mycket att fixa? Jag har haft bra ursäkter de senaste månaderna, varit mycket sjuk, haft mycket jobb, det har varit jul etc, men nu är två av tre ursäkter borta (har bara fortfarande mycket jobb). Snälla, berätta om era projekt, för lite inspiration! För Januari 2020, återupprepar jag uppdraget för Januari 2019 - papper. Denna gång inkluderar jag även böcker. Januari är snart slut, så kanske blir det papper även för februari, har inte gjort så mycket än. Jag slänger värdelösa böcker (några ges bort) och gamla papper, sätter in användbara papper i pärmar, och kollar av vilken info jag kan få och lagra, elektroniskt. Borde inkludera räkningar i detta projekt, vill ha mesta möjliga elektroniskt. Lyckades ändå fixa något i december, som jag kan rekommendera. Hade lite gamla filmer på barn, som jag varit för sen med att omsätta till dator, men detta fixade jag nu, känns bra. Vad gör ni andra?


    LÅNGT SVAR

    Jag har kommit så långt att jag har rensat ut hela mitt hem rejält överallt. Det har blivit ca 30-40 vändor till soptippen i fjol, i år har jag varit bara varit med 5 sopsäckar.

    Tvättstugan som är/var min stora akilleshäl tog jag hjälp av mamma med som var här i några dagar och tvättade upp allt och städade rent ordentligt. Så jag känner mig klar så att säga med rensningsdelen i mitt liv och hem.

    I och med att jag har kastat bort en hel del och lite till hänsynslöst så här ordning och reda kommit på köpet.

    Disken tar jag dagligen , det tar 10min så är köket klart.

    Bättre ordning överlag hemma är det med så att städa tar inte länge, behöveri regel bara ta ut mattorna, dammsuga, torka lite damm och torka golvet så är jag klar.

    Kör i regel 1-2 maskiner i veckan efter som att ett till barn valde att flytta med sin bror och far nu till skolstart i Januari. Mitt tvättberg finns inte mer och ger mig dåligt samvete.

    Den enda rensningen jag ska göra nu är när jag ska börja packa ner mitt hem inför flytten här i Vår.

    Ja, det tog lång tid att komma hit där jag är idag, så jag känner inte större behov av denna tråden längre.

    Dock kan jag gå in och läsa ibland för att påminna mig själv var jag har varit och inte vill tillbaka till igen.

    Det händer att jag trillar tillbaka något steg ibland och låter disk, tvätt o dyl någon dag men inte som det har varit förr om åren. Då tar jag någon timme och tar reda på allt som har blivit liggandes ogjort.

    Tänk om jag hade gjort detta för flera år sedan......
  • Sun 26 Jan 2020 20:36
    hon mot strömmen skrev 2020-01-21 20:21:08 följande:
    LÅNGT SVAR Jag har kommit så långt att jag har rensat ut hela mitt hem rejält överallt. Det har blivit ca 30-40 vändor till soptippen i fjol, i år har jag varit bara varit med 5 sopsäckar. Tvättstugan som är/var min stora akilleshäl tog jag hjälp av mamma med som var här i några dagar och tvättade upp allt och städade rent ordentligt. Så jag känner mig klar så att säga med rensningsdelen i mitt liv och hem. I och med att jag har kastat bort en hel del och lite till hänsynslöst så här ordning och reda kommit på köpet. Disken tar jag dagligen , det tar 10min så är köket klart. Bättre ordning överlag hemma är det med så att städa tar inte länge, behöveri regel bara ta ut mattorna, dammsuga, torka lite damm och torka golvet så är jag klar. Kör i regel 1-2 maskiner i veckan efter som att ett till barn valde att flytta med sin bror och far nu till skolstart i Januari. Mitt tvättberg finns inte mer och ger mig dåligt samvete. Den enda rensningen jag ska göra nu är när jag ska börja packa ner mitt hem inför flytten här i Vår. Ja, det tog lång tid att komma hit där jag är idag, så jag känner inte större behov av denna tråden längre. Dock kan jag gå in och läsa ibland för att påminna mig själv var jag har varit och inte vill tillbaka till igen. Det händer att jag trillar tillbaka något steg ibland och låter disk, tvätt o dyl någon dag men inte som det har varit förr om åren. Då tar jag någon timme och tar reda på allt som har blivit liggandes ogjort. Tänk om jag hade gjort detta för flera år sedan......

    Låter kanon! Känner många som borde köra 40 vändor till soptippen, men inte kommer sig för. Nu bor jag 5 min ifrån soptippen så är stamkund, är bästis med alla sopgubbarna. Men 5 sopsäckar dit i januari är också bra gjort, blir ju 60 säckar i år om du fortsätter så. Skönt att bli av med tvättberget också, hade själv ett sådant, plus strykberg, efter jul och sjukdom. Men nu är jag ikapp.Mitt projekt med att fixa papper har sabbats av min fixare som nu isolerar tak där jag skulle hållit till. Bra ursäkt för mig att inte göra det, men svårt att börja något annat projekt ... kanske borde jag ta itu med bilder på datorn. Är ju lämpligt väder för det nu. Har någon annan ett bra projekt på gång?
  • Mon 27 Jan 2020 23:22
    FuckGoggleAskMe skrev 2020-01-19 20:16:20 följande:
    Är det ingen som vill knäcka städkoden längre? Ingen som vaknat upp ur juldvalan, insett att det redan är 2020, och så mycket att fixa? Jag har haft bra ursäkter de senaste månaderna, varit mycket sjuk, haft mycket jobb, det har varit jul etc, men nu är två av tre ursäkter borta (har bara fortfarande mycket jobb). Snälla, berätta om era projekt, för lite inspiration! För Januari 2020, återupprepar jag uppdraget för Januari 2019 - papper. Denna gång inkluderar jag även böcker. Januari är snart slut, så kanske blir det papper även för februari, har inte gjort så mycket än. Jag slänger värdelösa böcker (några ges bort) och gamla papper, sätter in användbara papper i pärmar, och kollar av vilken info jag kan få och lagra, elektroniskt. Borde inkludera räkningar i detta projekt, vill ha mesta möjliga elektroniskt. Lyckades ändå fixa något i december, som jag kan rekommendera. Hade lite gamla filmer på barn, som jag varit för sen med att omsätta till dator, men detta fixade jag nu, känns bra. Vad gör ni andra?
    Jag håller på med böcker. Jag har massor! Och har haft några bokhyllor jag inte trivts med där jag bara tryckt in böckerna utan nån som helst ordning.
    Nu har jag äntligen monterat upp en Elfa-vägg på 4 meter där alla böcker skulle upp. Jag ägnade flera dagar åt att rita upp hyllan, låna bil och åka till bygghandel, beställa hem och montera hyllorna. Jag lade ut alla böcker på golvet, hela vardagsrummet var fyllt av travar med böcker. I två dagar sorterade jag böcker i alfabetisk ordning och sen ställde jag upp alla i hyllan. Så jäkla skönt när det äntligen var klart! Och snyggt blev det också! 
    Det blev sent innan jag äntligen kröp i säng men så himla nöjd jag var. Inte nog med att jag verkligen hade baxat hela projektet i hamn, det blev så jäkla snyggt också, hade platsat i vilken inredningstidning som helst!
    Och precis när jag sjönk in i sömn; Krasch!! Hela bokhyllan släppte från väggen, slungade alla böcker och hyllor ner i golvet. *svordomar gråt tandagnisslan* Jaha... Jag fick göra om hela skiten. Plocka upp alla böcker, sortera. Åka och köpa nya hyllor eftersom flera av dem brutits av. Montera om hela alltet, plus spackla, slipa och måla allt som tidigare hyllan suttit i PLUS väggen bredvid och mittemot som hyllor och böcker kraschat mot och som fått skador. Så, jo då, det finns fortfarande att göra här. 
    Men i övrigt har jag fått mycket bättre ordning här. Jag flyttade till en större lägenhet för ett par år sen och det har gjort en enorm skillnad. Med mer utrymme minskar stöket. Dessutom hyr jag ut ett rum, och med en hyresgäst i huset så har jag ett annat driv att hålla ordning. Man kan inte låta det bli stökigt med en hyresgäst. Så även om det inte är perfekt har jag en rimlig ordning numera. Men jag kikar ofta in i tråden och följer alla andras resor, så fortsätt posta, det är inspirerande att följa era framgångar! 
  • Tue 28 Jan 2020 18:01

    Vilket jättearbete, bra gjort! Och två gånger dessutom ... skulle varit frestad att ordna bokbål när hyllan brakat. Tur att inte du eller någon gjorde illa sig när böckerna exploderade i alla fall. Har inga ambitioner nu om bokstavsordning, det får bli en annan vända. Sorterar böcker i kategorier i stället - romaner, novellsamlingar, deckare, reseböcker, språkböcker osv - blir glad om det blir klar någon gång. Och så kategorierna slänga och ge bort. Ja, ju mindre utrymme man har, desto svårare att ha det organiserat, såvida man inte är sådan att vid större utrymme blir röran större, känner några som funkar så. Jag har nog också nått nivån av rimlig ordning, men det får mig bara att märka de områden som inte nått dit än ... Lycka till med hyllan! Dags för tvätt och lite papperssortering här.

  • Wed 29 Jan 2020 09:39

    Har just kommit ikapp med tvätten som blev liggande när hela familjen var sjuk i två veckor. 

    Annars löper det på ganska bra. Har ju rensat ut massor genom åren och det har smittat av sig på den hemmavarande sonen (resten har lämnat boet) som utvecklats till en riktig minimalist som suktar efter garderobsinredning på Ikea.

    Maken är en annan sak. Visst har han blivit bättre men han har ändå (i mitt tycke) alldeles för mycket "bra att ha"-saker. Men han har numera ett par fredade zoner där han får ha sitt sk#t men de får inte "jäsa över".

    Mitt stora projekt just nu är att äntligen ta tag i de tyger som väntat på att bli kläder och annat. Min symaskin gick sönder i höstas och jag kunde inte bestämma vilken maskin jag ville ha istället. Nu har jag i alla fall köpt en ny så nu ska här sys!

  • Wed 29 Jan 2020 13:59
    FuckGoggleAskMe skrev 2020-01-28 18:01:08 följande:
    Vilket jättearbete, bra gjort! Och två gånger dessutom ... skulle varit frestad att ordna bokbål när hyllan brakat. Tur att inte du eller någon gjorde illa sig när böckerna exploderade i alla fall. Har inga ambitioner nu om bokstavsordning, det får bli en annan vända. Sorterar böcker i kategorier i stället - romaner, novellsamlingar, deckare, reseböcker, språkböcker osv - blir glad om det blir klar någon gång. Och så kategorierna slänga och ge bort. Ja, ju mindre utrymme man har, desto svårare att ha det organiserat, såvida man inte är sådan att vid större utrymme blir röran större, känner några som funkar så. Jag har nog också nått nivån av rimlig ordning, men det får mig bara att märka de områden som inte nått dit än ... Lycka till med hyllan! Dags för tvätt och lite papperssortering här.
    Kul idé att sortera efter tema, det skulle jag kanske göra. Låter mycket mer intressant än bokstavsordning. Ska fundera på det. 
  • Thu 13 Feb 2020 23:37

    Kul att det några kvar här i tråden! Hade en väldigt intensiv höst, så Jag fokuserade på städning och inte rensning. Men tack vare mindre prylar går det mycket snabbare och lättare!

    Mina projekt framöver är sovrummet, tre garderober och köket. I sovrummet känns det fortfarande som det för mycket prylar. Måste rensa betydligt mer. I garderoberna och i köket har jag säker som jag inte använder. Lika bra att göra mig av med Dessa.

    Sedan behöver jag rensa och sortera paper. Det blir aldrig gjort för det är så tråkigt!!!

    Hoppas att ni stannar kvar i tråden! Ska bli mer aktiv!

  • Sun 16 Feb 2020 19:58

    Idag plockade jag ner de sista julsakerna. Tomtar och rött hade redan packats ner men jag tycker det är trevligt med stjärna i fönstret under mörka kvällar så all mysbelysning får vara kvar en bra bit efter jul. Men nu när vårsolen börjar kika fram är det dags att ställa om. 


Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!