• pollyk­olle
    Äldre 4 Jan 16:51
    83668 visningar
    872 svar
    872
    83668

    Varför är alla kvinnor så tjocka nuförtiden?

    När jag är ute och promenerar kan man ju inte låta bli att kolla på olika människor, har märkt dock att många kvinnor unga som gamla har blivit bredare och bredare genom åren.

    Varför är det så?

    Jag är 1.74 och väger 52 kg.. det är normalvikt? varför är alla runt omkring mig så feta? typ bara 16åringar som har en kropp som jag. 

  • Svar på tråden Varför är alla kvinnor så tjocka nuförtiden?
  • Äldre 4 Jan 21:17
    #61
    pollykolle skrev 2012-01-04 17:03:47 följande:
    Kanske för att ni inte kan, pga fettet?
    Vad är du ute efter egentligen? Du har en vikt som är under normalvikt, dvs en osund vikt. Du kritiserar alla som inte är osunt smala. Och menar att vi skulle vilja vara osunt underviktiga men inte kan p.ga fettet?
  • Daniii­01
    Äldre 4 Jan 21:34
    #62

    Nu har inte jag läst igenom alla kommentarer bara ts och de första inläggen!

    ALLT HANDLAR INTE OM VAD VÅGEN SÄGER! Du kan vara jättefin och vältränad i kroppen och vågen visar en siffra som vi reagerar på och kanske tycker är mkt.

    Du kan ta en som är exakt lika lång , väger lika mkt som dig och det kan skilja så enormt mkt beroende på benstomme , hur mkt  fet vs muskelmassa du har . Ett klart exempel , den som har mer fettmassa kan se fet/mullig ut medan den som väger lika mkt men har ERSATT fett mot muskler ser fit/slank/vältränad ut! OSV

    BMI tycker jag inte heller är nått bra begrepp att visa efter , liksom en bodybuildare tränar ju , får massa muskler och går därav upp i vikt medan BMI:t säger att personen är fet , har fetma.

    Samma sak är ju med vardagliga personer , vi har alla olika fettmassa i kroppen , muskelmassa och benstommar , BMI mätningar kan slänga sig i väggen , det är bara en siffra som igentligen inte säger nått alls.
    DVS ungefär samma som vågen. Ska man ha nått ska man ha en våg som kan mäta fettmassa vs muskelmassa , en bra sådan villsäga inte en från claes ohlsson elr liknande, men vilka har det?

    TS , det är skillnad på verklighet och film , det du ser på tv , filmer, internet ,tidningar ALLT är redigerat för att se så slank , storbystad , fin "perfekt" ut. 
    Sluta vara så media kåt och tro inte på allt du ser och hör genom media.
    Men att gå in på en forum som heter familjeliv där många precis har , ska föda barn och prata på detta sättet om vikt tycker jag är oförskämt . Och nej , jag är inte tjock som troligtvis blir mothugget , jag är 165cm 50kg detta är mina siffror om det nu säger dig något .

  • Äldre 4 Jan 21:46
    #63

    Både män och kvinnor har mycket större problem med övervikt idag än tidigare. 

    Frågan är väl om du reagerar på överviktiga människor eller normala, friska kvinnor.  Så länge du mår bra, är lycklig och det här med vikt inte tar så stor plats i ditt liv är jag inte orolig. Annars är det värt att fundera lite kring.

  • pollyk­olle
    Äldre 4 Jan 22:14
    #64

    Fortfarande har jag inte sagt att det är fel med tjocka,feta eller överviktiga kvinnor - alltså ser jag inget problem med dem som är normalviktiga heller.

    Däremot fattar jag faktiskt inte själv varför de flesta flyger på mig som om jag vore något hot för att jag nu är "underviktig".
    Man kanske kan trycka ner "smala" personer lättare och det är kanske inte lika fel som att prata om tjocka, eller vadå?
    Ni kränker er själva genom att tycka att det är fel att prata om varför JUST kvinnor har blivit bredare med åren.
    Nu säger jag inte att det är endast kvinnor, men vad jag har sett så tycker jag att det flesta kvinnor i flesta åldrar har blivit mycket större i kroppen och frågan är varför!
    Frågan är inte om vad ni tycker om mig eller hur ni trycker ner på smala människor, jag trycker inte ner dem som är "tjocka" eller större. Tycker däremot att det är synd att många kvinnor blivit överviktiga och jag säger inte detta för att provocera, däremot för att jag söker svar.

    Är det så att många skiter i att träna och käkar fel kost?
    Eller är det så att man inte orkar eller har tid att gå ner i vikt efter att man varit gravid?
    Eller är det så att kvinnor i Sverige dricker för mycket och rör på sig för lite?

    Jag söker ett svar på VARFÖR kvinnor är större idag än för några år sen. Detta är vad jag tycker och är min åsikt jag delar med mig av, håller ni inte med - visst, fine kommentera att det är "fel" att vara smal eller att ni tycker tvärtom. Men det har fortfarande ingenting med tråden att göra.  

  • Äldre 4 Jan 22:20
    #65
    pollykolle skrev 2012-01-04 22:14:46 följande:
    Fortfarande har jag inte sagt att det är fel med tjocka,feta eller överviktiga kvinnor - alltså ser jag inget problem med dem som är normalviktiga heller.

    Däremot fattar jag faktiskt inte själv varför de flesta flyger på mig som om jag vore något hot för att jag nu är "underviktig".
    Man kanske kan trycka ner "smala" personer lättare och det är kanske inte lika fel som att prata om tjocka, eller vadå?
    Ni kränker er själva genom att tycka att det är fel att prata om varför JUST kvinnor har blivit bredare med åren.
    Nu säger jag inte att det är endast kvinnor, men vad jag har sett så tycker jag att det flesta kvinnor i flesta åldrar har blivit mycket större i kroppen och frågan är varför!
    Frågan är inte om vad ni tycker om mig eller hur ni trycker ner på smala människor, jag trycker inte ner dem som är "tjocka" eller större. Tycker däremot att det är synd att många kvinnor blivit överviktiga och jag säger inte detta för att provocera, däremot för att jag söker svar.

    Är det så att många skiter i att träna och käkar fel kost?
    Eller är det så att man inte orkar eller har tid att gå ner i vikt efter att man varit gravid?
    Eller är det så att kvinnor i Sverige dricker för mycket och rör på sig för lite?

    Jag söker ett svar på VARFÖR kvinnor är större idag än för några år sen. Detta är vad jag tycker och är min åsikt jag delar med mig av, håller ni inte med - visst, fine kommentera att det är "fel" att vara smal eller att ni tycker tvärtom. Men det har fortfarande ingenting med tråden att göra.  
    Fast du uttrycker dig ganska otrevligt så därför är det svårt att riktigt tro på att du på ett helt värdebefriat sätt söker svar på frågorna.

    Men annars är väl svaret ändå både uppenbart och enkelt. Vi har idag råd att äta hur mycket vi vill. Och vi har råd att äta hur mycket fet eller söt mat vi vill. Det är faktiskt inte särskilt länge sedan de flesta inte hade det, och det är först nu måltidsmönstren på allvar påverkats av den fullständigt fria tillgången på all sorts föda.

    Den andra aspekten är att allt färre har fysisk aktivitet som en del av sin vardag. Man tar bilen dörr från dörr, och på jobbet sitter man på rumpan på ett kontor. Även om det är länge sen de flesta var bönder med tungt fysiskt arbete, är det inte lika länge sedan många jobbade på line på en fabrik och Ica-kassörskan eller städaren har trots allt fysisk rörelse som moment i sin arbetsdag.

    Men handlar det i själva verket om kvinnor i din egen ålder så hör det ju till saken att det är ganska vanligt att man blir tjockare med åren, således har flera av din jämnåriga lagt på sig och det är de säkerligen inte den första generationen som gör.
  • Polly S
    Äldre 4 Jan 22:21
    #66

    jag ser inte att folk tycker det är fel att vara smal, däremot att det är fel att man tror att det är _normalt_ att vara underviktigt. vad räknar du som tjockts TS?

  • pollyk­olle
    Äldre 4 Jan 22:23
    #67
    Lavish skrev 2012-01-04 22:20:27 följande:
    Fast du uttrycker dig ganska otrevligt så därför är det svårt att riktigt tro på att du på ett helt värdebefriat sätt söker svar på frågorna.

    Men annars är väl svaret ändå både uppenbart och enkelt. Vi har idag råd att äta hur mycket vi vill. Och vi har råd att äta hur mycket fet eller söt mat vi vill. Det är faktiskt inte särskilt länge sedan de flesta inte hade det, och det är först nu måltidsmönstren på allvar påverkats av den fullständigt fria tillgången på all sorts föda.

    Den andra aspekten är att allt färre har fysisk aktivitet som en del av sin vardag. Man tar bilen dörr från dörr, och på jobbet sitter man på rumpan på ett kontor. Även om det är länge sen de flesta var bönder med tungt fysiskt arbete, är det inte lika länge sedan många jobbade på line på en fabrik och Ica-kassörskan eller städaren har trots allt fysisk rörelse som moment i sin arbetsdag.

    Men handlar det i själva verket om kvinnor i din egen ålder så hör det ju till saken att det är ganska vanligt att man blir tjockare med åren, således har flera av din jämnåriga lagt på sig och det är de säkerligen inte den första generationen som gör.
    Jag använder en ganska "otrevlig" ton då andra gav mig det hemskt otrevliga bemötande från början och började klanka ner på mig direkt.

    Sen så jobbar jag från morgon till kväll, men jag går upp en timme tidigare och springer en timme på kvällen också för att hålla mig i form.
    Jag har råd att äta hur mycket jag vill, men man måste kunna sätta stopp för sig själv - annars får man ju faktiskt skylla sig själv om man blir fet.

    Allt handlar om ansvar. 
  • carrol­ex
    Äldre 4 Jan 22:24
    #68

    men seriöst jag har alltid varit smal underviktigt  när jag gick i lågstadiet  ringde till och med läraren till soc för att dom trodde inte att jag fick någon mat .. m.m m.m och jag äter som en gris har alltid gjort och kommer alltid att göra det också .. 
    har alltid legat under kruvan som man så fint säger ..
    nu 3 år efter min graviditet så har jag fått lite kurvor och jag har gått upp från S till M och jag började stor gråta  jag tyckte jag var tjock .. 
    men nu efter ett halvår har jag börjat inse att jag är inte tjock  det är fint med lite fett på kroppen .. 
    jag väger i dag 57 kilo och är 165 cm lång och stävar att komma upp till 60 kilo får se hur det går men hoppas att jag lyckas .. 
    och det är såna människor som du som gör att man inte vågar gå upp i vikt  och alla kändisar i tidningen  hur snyggt är det att väga 52 kilo 
     

  • k a t t a
    Äldre 4 Jan 22:25
    #69

    hahaha, alltså det är ju så korkat. samma fråga ställs hundra gånger "nu är frågan varför alla är då feta?" 
    du har ju fått utmärkta svar i tråden ts. för att folk äter mer. rör sig mindre. inte hjärnkirurgi precis. eftersom det "inte är nåt illa menat" med tråden är det väl ett förträffligt och tillfredsställande svar? eller? 

  • Äldre 4 Jan 22:26
    #70
    pollykolle skrev 2012-01-04 22:23:51 följande:
    Jag använder en ganska "otrevlig" ton då andra gav mig det hemskt otrevliga bemötande från början och började klanka ner på mig direkt.

    Sen så jobbar jag från morgon till kväll, men jag går upp en timme tidigare och springer en timme på kvällen också för att hålla mig i form.
    Jag har råd att äta hur mycket jag vill, men man måste kunna sätta stopp för sig själv - annars får man ju faktiskt skylla sig själv om man blir fet.

    Allt handlar om ansvar. 
    LOL

    Så du är inte ute efter ett sant svar på frågan varför vi blir fetare utan bara ute efter att basha feta, klaga på dem och säga att det är deras eget fel att de är feta.

    Varför inte bara vara ärlig med det syftet istället?
Svar på tråden Varför är alla kvinnor så tjocka nuförtiden?