• colour­oflove
    Äldre 7 Jan 17:21
    3897 visningar
    4 svar
    4
    3897

    När gör man första ultraljudet?

    Undrar när man gör första ultraljudet vid lyckad insemination?

  • Svar på tråden När gör man första ultraljudet?
  • Äldre 7 Jan 17:25
    #1

    Det får du fråga kliniken om. Det är säkert olika. På min klinik fick jag en i v 8.

  • JQs
    Äldre 7 Jan 17:30
    #2

    Har du gjort det i Sverige via sjukvården så får du en tid när du ringer och berättar att du är gravid (brukar vara i vecka 8) så är det iaf i Stockholm. Har du inte gjort via sjukvården så är det nog som för alla andra vid rutinultraljudet om allt i övrigt verkar bra...


  • Äldre 7 Jan 17:35
    #3

    Hoppas frågan innebär att ni har lyckats, grattis isf!

    Det är olika beroende på vart du bor och var inseminationen är gjord.
    Ibland gör man vaginalt ultraljud VUL hos gynekologen (tidigt vecka 6-8 kanske) , andra gånger kan man göra ett UL hos barnmorskan kring vecka 12-13  (I många landsting erbjuds man då ett ultraljud i samband med KUB-test
    för att se hur fostret utvecklas, medan man i andra landsting bara erbjuder de över en viss ålder detta). Men många gör inte något ultraljud förrän rutinultraljudet RUL kring vecka 18-20.

    Vårt första barn blev till genom IVF på klinik i Göteborg- då gjorde kliniken ett VUL i vecka 7 för att säkerställa att det var en graviditet och för skriva ut oss som patienter.  Därefter var nästa  tillfälle det ordinarie RUL i vecka 19.

    Vårt andra barn blev till genom insemination i Danmark. Då gick vi till en privat gynekolog i vecka 7 för ett VUL, därefter fick jag ett UL hos min barnmorska i vecka 12 pga. min oro för att något skulle vara fel och sedan RUL i vecka 19. Men om jag själv inte betalat privat eller efterfrågat fler ultraljud hade den vanliga MVC vården inneburit väntan på  RUL precis som en graviditet efter ett samlag.

  • colour­oflove
    Äldre 7 Jan 18:55
    #4

    Tack såmycket för svaren! Ja det lyckades på fjärde inseminatio nen på akademiska

Svar på tråden När gör man första ultraljudet?