• Äldre 8 Jan 12:32
    25350 visningar
    48 svar
    48
    25350

    Erfarenheter av Handelsbanken?

    Hej!

    Jag och min man funderar på att byta bank till Handelsbanken, efter att ha haft (och är nöjda med) SEB i många år. 

    Anledningen till att vi funderar på att byta är att jag har under en tid letat efter ett bra sparkonto som passar våra sparbehov, och har till slut hittat Handelsbankens framtidskonto som verkar vara det enda sparkontot på marknaden där man kan låsa sparandet på ett år och ändå kunna göra obegränsat antal insättningar under bindningstiden (övriga banker erbjuder låsta sparformer, men då verkar det uteslutande handla om placeringar). 

    Men vad gäller utöver sparandet? Har Handelsbanken bra internetbank, bra service? Vi har inget bolån i dagsläget, men ni som lånat  pengar till boende av Handelsbanken, är ni nöjda? 

    Jag läste att de tar ut avgifter för lite allt möjligt, till exempel överföringar till andra banker? Stämmer det? 

    Ja, jag vill veta allt om hur det är att vara kund hos Handelsbanken helt enkelt, både bra och dåligt!

    Tack på förhand =) 


  • Svar på tråden Erfarenheter av Handelsbanken?
  • Äldre 8 Jan 12:56
    #11
    Sweet life skrev 2012-01-08 12:48:35 följande:
    Handelsbanken är en bank som gör skillnad på folk och folk....
    Jag undrar också vad du menar...?
  • Äldre 8 Jan 12:57
    #12

    Jag är supernöjd med Handelsbanken. Vad gäller överföringar så verkar det bara gälla stående överföringar som de tar ut en avgift för, inte en vanlig överföring då och då.

    Deras app är det bästa som hänt tror jag. Man kan scanna in ocr nummer och belopp. Sjuuukt smidigt!

  • Äldre 8 Jan 12:57
    #13
    minimera skrev 2012-01-08 12:57:12 följande:
    Jag är supernöjd med Handelsbanken. Vad gäller överföringar så verkar det bara gälla stående överföringar som de tar ut en avgift för, inte en vanlig överföring då och då.

    Deras app är det bästa som hänt tror jag. Man kan scanna in ocr nummer och belopp. Sjuuukt smidigt!
    Jaa APPen är fantastiskt smidig
  • Jäjd
    Äldre 8 Jan 12:58
    #14
    FruLind skrev 2012-01-08 12:55:58 följande:
    Tack för ditt svar, det låter som att Handelsbanken är en bra bank.
    Det tycker jag.
    For small creatures such as we the vastness is bearable only through love
  • Äldre 8 Jan 12:59
    #15
    minimera skrev 2012-01-08 12:57:12 följande:
    Jag är supernöjd med Handelsbanken. Vad gäller överföringar så verkar det bara gälla stående överföringar som de tar ut en avgift för, inte en vanlig överföring då och då.

    Deras app är det bästa som hänt tror jag. Man kan scanna in ocr nummer och belopp. Sjuuukt smidigt!
    Gud vad bra! Jag använder SEB´s app idag, tror att de också har inscanningsfunktion men jag har aldrig använt den... Men det kanske är dags att börja med det då, oavsett vilken bank jag nu hamnar hos till slut!

    Utifrån vad jag läst i tråden hittills så verkar ju Handelsbanken onekligen få bra betyg av kunderna!
  • Äldre 8 Jan 13:01
    #16
    Jäjd skrev 2012-01-08 12:54:13 följande:
    Hur menar du?
    Efter att själv ha jobbad på banken i ca 1 år så ser man den enorma skillnaden man har i bemötande osv. beroende på vem man har med att göra...

    För att göra det enkelt så är taxeringskalendern mer intressant för handelsbanken än den är för Nordea eller SEB...

    Jag minns en av mina första dagar på banken när jag gick tillsammans med en annan kvinna för att komma in i system osv. Det kom in en kvinna med tre barn som ville flytta över sina konton till oss. Hon såg ut som en medelsvensson. En kreditupplysning gjordes, inga krediter eller anmärkningar men den syrliga tonen hos min kollega glömmer jag aldrig. "Du är inte välkommen som kund hos oss, eftersom du inte har den inkomst som vi eftersträvar hos våra nya kunder"...
    Jag vart chockad och frågade efter att kunden lämnat oss vad hon menade med det.. "ja men det ser du väl, vi kan ju inte ha såna där som kunder"... Med "såna där" menar hon vanliga svenskar utan stora sparanden eller mångmilljonlån...
  • Äldre 8 Jan 13:05
    #17
    Sweet life skrev 2012-01-08 13:01:06 följande:
    Efter att själv ha jobbad på banken i ca 1 år så ser man den enorma skillnaden man har i bemötande osv. beroende på vem man har med att göra...

    För att göra det enkelt så är taxeringskalendern mer intressant för handelsbanken än den är för Nordea eller SEB...

    Jag minns en av mina första dagar på banken när jag gick tillsammans med en annan kvinna för att komma in i system osv. Det kom in en kvinna med tre barn som ville flytta över sina konton till oss. Hon såg ut som en medelsvensson. En kreditupplysning gjordes, inga krediter eller anmärkningar men den syrliga tonen hos min kollega glömmer jag aldrig. "Du är inte välkommen som kund hos oss, eftersom du inte har den inkomst som vi eftersträvar hos våra nya kunder"...
    Jag vart chockad och frågade efter att kunden lämnat oss vad hon menade med det.. "ja men det ser du väl, vi kan ju inte ha såna där som kunder"... Med "såna där" menar hon vanliga svenskar utan stora sparanden eller mångmilljonlån...
    Naturligtvis hänger det på personlighet hos de anställda också. Men jag vet att vårt lokala bankkontor glatt har tagit emot arbetslösa ungdomar som nya kunder t ex. Har aldrig sett någon bli otrevligt bemött där, och då är jag ändå in ett par gånger i månaden sedan flera år tillbaka.
  • Jäjd
    Äldre 8 Jan 13:06
    #18
    Sweet life skrev 2012-01-08 13:01:06 följande:
    Efter att själv ha jobbad på banken i ca 1 år så ser man den enorma skillnaden man har i bemötande osv. beroende på vem man har med att göra...

    För att göra det enkelt så är taxeringskalendern mer intressant för handelsbanken än den är för Nordea eller SEB...

    Jag minns en av mina första dagar på banken när jag gick tillsammans med en annan kvinna för att komma in i system osv. Det kom in en kvinna med tre barn som ville flytta över sina konton till oss. Hon såg ut som en medelsvensson. En kreditupplysning gjordes, inga krediter eller anmärkningar men den syrliga tonen hos min kollega glömmer jag aldrig. "Du är inte välkommen som kund hos oss, eftersom du inte har den inkomst som vi eftersträvar hos våra nya kunder"...
    Jag vart chockad och frågade efter att kunden lämnat oss vad hon menade med det.. "ja men det ser du väl, vi kan ju inte ha såna där som kunder"... Med "såna där" menar hon vanliga svenskar utan stora sparanden eller mångmilljonlån...
    Det låter helt sjukt. Min uppfattning av Handelsbanken har snarare alltid varit att det varit "folkets bank" lite slarvigt uttryck.
    Får jag fråga var i landet det här skedde, och vilken inkomst damen ifråga hade? Det är nämligen inget alls jag känner igen från min kontakt med Handelsbanken, nu har jag väl varit kund hos dem i en herrans massa år.
    Oavsett vad, det där lät mycket märkligt. Däremot brukar man ju behöva uppfylla en viss lägsta-inkomst för att bli beviljad diverse tjänster (kort etc) men det vet jag inte om just Handelsbanken tillämpar eller hur de reglerna ser ut.

    Får jag fråga vad din chef hade att säga om den där incidenten?   
    For small creatures such as we the vastness is bearable only through love
  • Äldre 8 Jan 13:08
    #19

    De tar 60 kr i avgift när man skickar mellan bankerna.

  • Äldre 8 Jan 13:09
    #20
    Sweet life skrev 2012-01-08 13:01:06 följande:
    Efter att själv ha jobbad på banken i ca 1 år så ser man den enorma skillnaden man har i bemötande osv. beroende på vem man har med att göra...

    För att göra det enkelt så är taxeringskalendern mer intressant för handelsbanken än den är för Nordea eller SEB...

    Jag minns en av mina första dagar på banken när jag gick tillsammans med en annan kvinna för att komma in i system osv. Det kom in en kvinna med tre barn som ville flytta över sina konton till oss. Hon såg ut som en medelsvensson. En kreditupplysning gjordes, inga krediter eller anmärkningar men den syrliga tonen hos min kollega glömmer jag aldrig. "Du är inte välkommen som kund hos oss, eftersom du inte har den inkomst som vi eftersträvar hos våra nya kunder"...
    Jag vart chockad och frågade efter att kunden lämnat oss vad hon menade med det.. "ja men det ser du väl, vi kan ju inte ha såna där som kunder"... Med "såna där" menar hon vanliga svenskar utan stora sparanden eller mångmilljonlån...
    Men oj, det där verkar ju helt sjukt!

    Jag kommer ändå att boka in ett möte hos dem och diskutera ett ev. byte av bank. Gillar jag inte hur jag blir bemött kommer jag givetvis inte att byta bank alls, då jag utöver sparformerna är jättenöjd med den bank vi har idag! Men det måste väl också skilja sig mellan de olika kontoren? Majoriteten av de som svarat i denna tråd verkar ju nöjda, menar jag. 
Svar på tråden Erfarenheter av Handelsbanken?