• Äldre 8 Jan 12:32
    25390 visningar
    48 svar
    48
    25390

    Erfarenheter av Handelsbanken?

    Hej!

    Jag och min man funderar på att byta bank till Handelsbanken, efter att ha haft (och är nöjda med) SEB i många år. 

    Anledningen till att vi funderar på att byta är att jag har under en tid letat efter ett bra sparkonto som passar våra sparbehov, och har till slut hittat Handelsbankens framtidskonto som verkar vara det enda sparkontot på marknaden där man kan låsa sparandet på ett år och ändå kunna göra obegränsat antal insättningar under bindningstiden (övriga banker erbjuder låsta sparformer, men då verkar det uteslutande handla om placeringar). 

    Men vad gäller utöver sparandet? Har Handelsbanken bra internetbank, bra service? Vi har inget bolån i dagsläget, men ni som lånat  pengar till boende av Handelsbanken, är ni nöjda? 

    Jag läste att de tar ut avgifter för lite allt möjligt, till exempel överföringar till andra banker? Stämmer det? 

    Ja, jag vill veta allt om hur det är att vara kund hos Handelsbanken helt enkelt, både bra och dåligt!

    Tack på förhand =) 


  • Svar på tråden Erfarenheter av Handelsbanken?
  • MåsteH­ittaPå­Något
    Äldre 8 Jan 13:41
    #31
    Sweet life skrev 2012-01-08 13:01:06 följande:
    Efter att själv ha jobbad på banken i ca 1 år så ser man den enorma skillnaden man har i bemötande osv. beroende på vem man har med att göra...

    För att göra det enkelt så är taxeringskalendern mer intressant för handelsbanken än den är för Nordea eller SEB...

    Jag minns en av mina första dagar på banken när jag gick tillsammans med en annan kvinna för att komma in i system osv. Det kom in en kvinna med tre barn som ville flytta över sina konton till oss. Hon såg ut som en medelsvensson. En kreditupplysning gjordes, inga krediter eller anmärkningar men den syrliga tonen hos min kollega glömmer jag aldrig. "Du är inte välkommen som kund hos oss, eftersom du inte har den inkomst som vi eftersträvar hos våra nya kunder"...
    Jag vart chockad och frågade efter att kunden lämnat oss vad hon menade med det.. "ja men det ser du väl, vi kan ju inte ha såna där som kunder"... Med "såna där" menar hon vanliga svenskar utan stora sparanden eller mångmilljonlån...
    Det säger nog mer om de på just den banken än om Handelsbanken som helhet.
    Vi har aldrig bemötts dåligt, inte när vi hade lite pengar och startade konton i Sthlm, inte när jag var in som ung mor och flyttade över våra konton till det lokala kontoret, Har arbetslös kompis som flyttat över till SHB och har då inte hört att det var något problem.

    Tog du upp detta med chefen? Vad sa h*n?  Var det verkligen deras policy att göra så? Kan jag omöjligt tänka mig nämligen.

    TS, Shb är bra, kostar inget att ha internetbank, inget att göra överföring till andra banker. Jag gör minst 3 överföringar till swedbank varje månad och betalar ingenting. Däremot om jag skulle vilja ha det som en stående överföring skulle det kosta 10 kr per st men gör jag dem själv så kostar det nada. Ska jag däremot föra över från Swedbank till Shb så kostar det.
  • MåsteH­ittaPå­Något
    Äldre 8 Jan 13:43
    #32
    Sweet life skrev 2012-01-08 13:15:10 följande:
    Det ÄR helt sjukt! Det skedde i en stad i mälardalsregionen med ca 40.000 invånare. Kvinnan hade en årsinkomst på ca 225'/år...

    Min chef tyckte inte direkt att det var konstigt. Enligt henne var målgruppen de med lite högre ambitioner i livet... Något som jag tycker bekräftar handelsbankens tänk är deras pensionsprogram för de anställda. Min morbror som jobbat på SHB i snart 20 år kommer vid 59 ålder kunna bestämma x antal miljoner betalas ut tack vare deras mycket förmånliga program. Oktagonprogrammet heter det och oktagonen är en vinstandelsstiftelse som drivs av personalen för personalen och är den största ägaren i banken...
    Då är det ett sjukt kontor. Förövrigt har väl alla banker förmåner, vet en som jobbade på Swedbank och fick personallån till huset, det var inte mycket ränta den personen behövde betala kan jag tala om.
  • Äldre 8 Jan 13:44
    #33
    MåsteHittaPåNågot skrev 2012-01-08 13:43:02 följande:
    Då är det ett sjukt kontor. Förövrigt har väl alla banker förmåner, vet en som jobbade på Swedbank och fick personallån till huset, det var inte mycket ränta den personen behövde betala kan jag tala om.
    Nej, personallån har alla banker....
  • MåsteH­ittaPå­Något
    Äldre 8 Jan 13:44
    #34
    Jäjd skrev 2012-01-08 13:24:00 följande:
    Kan råda. Jag tror inte det är direkt vanligt... Eller hoppas.

    Hmm, blir man alltså mångmiljonär som bankanställd?  
    Uppenbarligen. Konstigt att jag inte har hört det tidigare då en f.d kollegas fru jobbade där och de verkar iaf inte ha några miljoner. Kanske inte gäller vårt lilla kontor.
  • Jäjd
    Äldre 8 Jan 13:49
    #35
    MåsteHittaPåNågot skrev 2012-01-08 13:44:55 följande:
    Uppenbarligen. Konstigt att jag inte har hört det tidigare då en f.d kollegas fru jobbade där och de verkar iaf inte ha några miljoner. Kanske inte gäller vårt lilla kontor.
    Jag tror det hela handlar om personlig inställning. Vissa kärringar som är bankanställda med en rik knösus till make tar nog gärna sin makt till högre höjder än den egentligen ligger på. Så att säga.
    Men det är oavsett vad riktigt tråkigt att höra om sånt där.   
    For small creatures such as we the vastness is bearable only through love
  • Äldre 8 Jan 14:10
    #36
    Sweet life skrev 2012-01-08 13:15:10 följande:
    Det ÄR helt sjukt! Det skedde i en stad i mälardalsregionen med ca 40.000 invånare. Kvinnan hade en årsinkomst på ca 225'/år...

    Min chef tyckte inte direkt att det var konstigt. Enligt henne var målgruppen de med lite högre ambitioner i livet... Något som jag tycker bekräftar handelsbankens tänk är deras pensionsprogram för de anställda. Min morbror som jobbat på SHB i snart 20 år kommer vid 59 ålder kunna bestämma x antal miljoner betalas ut tack vare deras mycket förmånliga program. Oktagonprogrammet heter det och oktagonen är en vinstandelsstiftelse som drivs av personalen för personalen och är den största ägaren i banken...

    Då var det ju märkligt att de tog emot oss med öppna armar, en lärare och en studerande med 2 barn boende i hyreslägenhet. 

    Makens föräldrar har varit väl "omhändertagna" kunder hos Handelsbanken i alla år, även när de fick vända på mynten och inte amorterade på bostadsrätten. Vår bankkvinna, som är samma som deras, sa till dem när hon träffat mig och maken, att vi var de mognaste 25-åringar hon träffat på mycket länge. Inga fördomar där om våra pengar eller ambitioner.

    Jag har bara gott att säga om SHB (är väl dessutom en av bankerna som inte betalar ut dessa hiskeliga bonusar?), mycket gott bemötande till skillnad från Swedbank, superbra app, öppen och ärlig dialog.  
  • Kattda­men
    Äldre 8 Jan 14:23
    #37

    Jag gillar dem. Beror nog mycket på vad för kontor man tillhör. Vi har kvar kontona på kontoret vi hade innan vi flyttade. De är alltid mycket trevliga och tillmötesgående.

  • Äldre 8 Jan 14:30
    #38

    Jag är fantastiskt nöjd med Handelsbanken. Har haft dem sedan jag föddes, men har undersökt andra banker för att se vad de erbjuder. Ingen har hittills kunnat matcha Handelsbanken när det gäller huslån och billån. Det kan ju vara en nackdel att de är hyfsat restriktiva med lån (även om jag ser det som positivt), men å andra sidan är de en av få banker som beviljar billån vid privatköp. 

    Jag tycker att de är suveräna på att ta fram individuella lösningar.  

  • Äldre 8 Jan 14:34
    #39
    Donum skrev 2012-01-08 14:30:12 följande:
    Jag är fantastiskt nöjd med Handelsbanken. Har haft dem sedan jag föddes, men har undersökt andra banker för att se vad de erbjuder. Ingen har hittills kunnat matcha Handelsbanken när det gäller huslån och billån. Det kan ju vara en nackdel att de är hyfsat restriktiva med lån (även om jag ser det som positivt), men å andra sidan är de en av få banker som beviljar billån vid privatköp. 

    Jag tycker att de är suveräna på att ta fram individuella lösningar.  

    Bara en sån sak som att vi fick rådet att ta från våra sparpengar och betala bilen, och sedan betala tillbaka (till sparkontot) den summa vi skulle betalat i lån, bevisar ju verkligen att iallafall vårt kontor har för ögonen att kunden mår bra och har god ekonomi snarare än att banken får in så mycket pengar som möjligt.

    Genom det rådet så förlorar de ju räntepengar för ett lån på, säg 50 000 och tycker att vi ska spara de pengarna själva istället. 
  • Äldre 8 Jan 14:43
    #40
    så mycket bättre skrev 2012-01-08 14:34:37 följande:
    Bara en sån sak som att vi fick rådet att ta från våra sparpengar och betala bilen, och sedan betala tillbaka (till sparkontot) den summa vi skulle betalat i lån, bevisar ju verkligen att iallafall vårt kontor har för ögonen att kunden mår bra och har god ekonomi snarare än att banken får in så mycket pengar som möjligt.

    Genom det rådet så förlorar de ju räntepengar för ett lån på, säg 50 000 och tycker att vi ska spara de pengarna själva istället. 
    Absolut! Oss gav de rådet att betala av topplånet när vårt hus steg i värde, också något som de förlorar pengar på. Tycker att de är noga med att förorda sparande också. 
  • Aoife
    Äldre 8 Jan 15:05
    #41

    Vi har alla våra affärer hos Handelsbanken och är mycket nöjda med det.
    Personlig kontakt som är kunnig och service minded.

  • kallab­alik
    Äldre 12 Jan 14:17
    #42

    Har varit kund på Handelsbanken i många år - närmare 40 - och har gjort flera hus / läg affärer, även haft ett litet företag och jag har alltid blivit väl bemött - även då jag var en fattig ensamstående mammamed en del skulder!

    Varje gång jag haft en affär på gång - sälja / byta bostad har jag läst på hur räntorna ser ut och vilka möjligheter andra banker kan ge mig och utifrån det förhandlat med shb och alltid fått tillfredsställande lånevilkor.

    Dock har jag vid ett tillfälle klagat på bemötandet från en ny ( gammal i gården ) bankkvinna på mitt kontor - hon behandlade mig som någon mindre vetande person och då stod vi inför ett lägenhetsköp.

    Klagade direkt till platschefen - fick omedelbart en ny kontakt på bankenoch den har vi kvar och allt fungerar bra igen.

    Ibland är det så att personkemin inte stämmer och det är inte värre än att vara ärlig - jag ÄR kund och även om jag är en liten kund är det sådana som jag bankerna tjänar pengar på och då kräver jag ett visst mått av  proffsigt bemötande.

  • såärde­t
    Äldre 12 Jan 14:19
    #43

    bor i Örebro, har haft handelsbanken i ca 20 år och har aldrig haft anledning att klaga eller byta bank. Vi får nog räknas till "medelsvenssons" men har alltid blivit väl bemötta, kunnat ta lån osv.

  • Äldre 1 Jul 13:02
    #44

    ICA banken har vad jag sett den bästa sparräntan på sparkonton.

  • Äldre 1 Jul 13:09
    #45

    Handelsbanken.

    Gratis internetbank. 
    Fria överföringar. 
    Gratis betalkort (maestro, dock max 16 fria uttag i automat per år, men köp kan man göra hur många som helst). 
    Hanterar kontanter. 
    Och i den här staden, alltid kort kö på banken. Aldrig varit med om att det är mer än tre före. 
    Och är jag sen med en räkning så har jag fått betala den över disk utan kostnad. 

    Känns mindre profithungriga än Swedbank.... vi har tyvärr swedbank på huslånet, då maken har sina pengar i swedbank. Men när vi betalat av det, då lämnar jag den banken helt. Finns inget jag gillar med Swedbank. 

  • Äldre 25 Nov 10:46
    #46
    FruLindell skrev 2012-01-08 12:32:49 följande:

    Hej!

    Jag och min man funderar på att byta bank till Handelsbanken, efter att ha haft (och är nöjda med) SEB i många år. 

    Anledningen till att vi funderar på att byta är att jag har under en tid letat efter ett bra sparkonto som passar våra sparbehov, och har till slut hittat Handelsbankens framtidskonto som verkar vara det enda sparkontot på marknaden där man kan låsa sparandet på ett år och ändå kunna göra obegränsat antal insättningar under bindningstiden (övriga banker erbjuder låsta sparformer, men då verkar det uteslutande handla om placeringar). 

    Men vad gäller utöver sparandet? Har Handelsbanken bra internetbank, bra service? Vi har inget bolån i dagsläget, men ni som lånat  pengar till boende av Handelsbanken, är ni nöjda? 

    Jag läste att de tar ut avgifter för lite allt möjligt, till exempel överföringar till andra banker? Stämmer det? 

    Ja, jag vill veta allt om hur det är att vara kund hos Handelsbanken helt enkelt, både bra och dåligt!

    Tack på förhand =) 


    Det stämmer. De har avgifter om man har stående överföringar till andra banker.

    Det kostar 15kr per uttag. Sedan är det en sämre bank om man är ute och reser, avgift på bankomatuttag utanför EU, vilket kan bli ganska dyrt. Dyrt bankkort också.
  • Äldre 25 Nov 11:43
    #47

    Idag rekommenderar jag Avida Finans sparkonto. 0,9% ränta, fria uttag och insättningar.

    Insättningsgarantin gäller.

  • Äldre 25 Nov 12:11
    #48

    Uppvuxen med Handelsbanken och väldigt nöjd. Allt funkar som det ska och det är en av bankerna med säkrast ekonomi. Kan bara rekomendera.


    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
Svar på tråden Erfarenheter av Handelsbanken?