• ViljaD­römma
    Äldre 9 Jan 16:58
    4403 visningar
    34 svar
    34
    4403

    Syskon från olika länder?

    Hej!

    Nu behöver jag hjälp från alla er kloka adoptivföräldrar därute!

    Vi har ett barn från Afrika och vill gärna ha ett syskon. Kön är nu jättelång och om vi väntar på samma land så blir det kanske ca 5 år mellan barnen (förutsatt att vi inte adopterar ett äldre barn förstås). Byter vi land, kanske även världsdel, kommer barnen inte likna varandra, vilket jag fått för mig kan vara en trygghet att kunna spegla sig i någon.

    Nu är frågan dels om ni har någon input ang åldersskillnad, bu eller bä, med stor åldersskillnad? Och så undrar jag om barnen verkar tycka något (bra eller dåligt) om att de kommer från olika världsdelar och därmed ser helt olika ut?

    All input välkommen!

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Syskon från olika länder?
  • Äldre 9 Jan 17:32
    #1

    Hej! Vi adopterade vår förste son från Thailand, och fick lillebror 'magvägen', så de ser inte ut som varandra. Ändå är de som piff och puff - ingen kan få någon av dem att skratta som brorsan.

    Jag skulle tro att tätheten i åldern/fåddelsen spelar större roll än utseendet. Jag kan förstå din oro, men man kan också se fördelar om var och en får egen världsdel/eget land.

    Jag vore nog lite för pragmatisk att vänta ut så många år- och nojjig att någon skulle hända i landet eller inom familjen medans man väntar i kön, men det är jag!

  • ViljaD­römma
    Äldre 9 Jan 18:58
    #2

    Tack för ditt svar!

    Jo, det är kanske så att det är mer åldern som avgör och då känns det ju dumt att vänta i kö så länge. Och precis som du säger så är vi oxå rädda att något an hända med landet. Tänk om det stänger när vi väl köat i fem år till...

    En tanke dock är att ert barn från thailand kanske inte ser såå annorlunda ut mot brorsan? Vårt barn är väldigt mörkt, vet inte om det spelar roll i sammanhanget?

  • Nystar­t
    Äldre 9 Jan 19:33
    #3

    Hej!

    Jag kanske har något att bidra med, både vad det gäller ålder och annat. Inboxa mig om du vill .Glad

  • Äldre 9 Jan 19:44
    #4

    Bra tråd, här vill jag också hänga med i resonemangen!

  • Äldre 9 Jan 20:01
    #5

    Vilja Drömma - nja, våra barn kanske inte ser lika annorlunda ut som om någon an dem hade afrikanskt ursprung, men de ser ändå väldigt olika ut (dvs både otroligt söta dock på olika sätt!). Min andra son är väldigt ljus och ganska rund, till skillnad från sin storebror.

  • Äldre 9 Jan 20:54
    #6

    Vi adopterade ju för ganska länge sedan och gjorde det då från samma land, Colombia. Men våra barn är ju absolut inte lika varandra eftersom två av dem, som för övrigt är biosyskon och adopterades på samma gång, ser spanska ut medan lillasyster har afrikanskt ursprung. Vi har inte upplevt några större problem med det. Så det finns alltså inte någon garanti för att de ska likna varandra bara för att de är från samma land. Detta tror jag inte enbart gäller Sydamerika utan även flera Europeiska länder också.
    Att åldern mellan barnen har varit ganska liten har vi tyckt varit bra och de har verkligen haft mycket glädje av varandra. De är födda -87, -90 och -92.
    Lycka till med er kommande adoption.  

  • Barbam­aman
    Äldre 9 Jan 21:49
    #7

    Liten input från ett syskon...
    Min äldsta syster är adopterad från Asien, det är 8 år mellan oss. Min andra storasyster och jag är biologiska syskon och födda av vår mamma, det är 5 år mellan oss. Jag och min äldsta syster (dvs min adopterade) står varandra närmast. Vi snackar varje dag och ses så ofta vi kan. Jag och min bio syster är ganska olika, både till utseende och sätt.

    Så - skit samma varifrån de kommer. Det är uppväxten och ens föräldrar man delar!!! Skrattande

    Lycka till!

  • ViljaD­römma
    Äldre 9 Jan 21:50
    #8
    MollieN skrev 2012-01-09 19:44:46 följande:
    Bra tråd, här vill jag också hänga med i resonemangen!
    Du är så välkommen!
  • ViljaD­römma
    Äldre 9 Jan 21:52
    #9
    Barbamaman skrev 2012-01-09 21:49:16 följande:
    Liten input från ett syskon...
    Min äldsta syster är adopterad från Asien, det är 8 år mellan oss. Min andra storasyster och jag är biologiska syskon och födda av vår mamma, det är 5 år mellan oss. Jag och min äldsta syster (dvs min adopterade) står varandra närmast. Vi snackar varje dag och ses så ofta vi kan. Jag och min bio syster är ganska olika, både till utseende och sätt.

    Så - skit samma varifrån de kommer. Det är uppväxten och ens föräldrar man delar!!! Skrattande

    Lycka till!
    Intressant att höra ifrån "barnperspektivet" så att säga. Jag undrar dock om ni hade glädje av varandra även när ni var små, under uppväxten, med tanke på den ganska stora åldersskillnaden?

    Att sånt jämnar ut sig när man blir vuxen förstår jag ju...
  • ViljaD­römma
    Äldre 9 Jan 21:53
    #10

    Loda - tack förresten för lycka tillet!

Svar på tråden Syskon från olika länder?