• Äldre 17 Jan 20:32
    3988230 visningar
    35645 svar
    +2
    35645
    3988230

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • Äldre 1 Feb 08:09

    Curly: åhh vad skönt att det löste sig så bra! Lätt avis är jag på er i Stockholm som mer eller mindre bara kan ringa och boka tid.. Är jag den första här nere som  behöver allt detta?! Nåja, nu är marken krattad till kommande Skrattande Jag tycker dock att nån av ska ta tag i att hitta nån annan som sätter IL, man ska ju inte behöva betala 3000 för det... Jag vet, det är bekvämt men om ni alla ringer 1 eller 2 så har ni iaf kollat lite alternativ. Pengarna är ju roligare att ha till annat - bebis tex Kyss

  • Äldre 1 Feb 11:27

    Zin, jag håller med! 3000 är egentligen vansinne! Men jag tycker det är svårt att ringa runt och "sälja" in att få hjälpen när jag misströstar redan när jag ringer! Jag har mött så mycket skepsis för min behandling! Hos BM, Gynakut, FVP folk mm. De ler lite, säger vad roligt för dig men stänger av! De noterar mina mediciner men VILL INTE befatta sig med det! Men en ihärdig person som är duktig på att prata kan nog få napp! Detta är Transfusionsmedicin, behövs inte remiss för sånt exempelvis?

  • Äldre 1 Feb 13:18

    Lully: ja, nu bor ju inte alla i Stockholm så då måste man lösa det.... Har du haft remiss då..?!

  • Äldre 1 Feb 14:07

    Zin - allt är inte löst har bara fått remiss, nu måste jag ringa och försöka få en tid som är om 3v och inte 3-6 månader från nu... Ska ta tag i det imorn bitti... Håller med om priset... Men är det inte billigare om man har med sig egen IL påse? Fick med 3 av dr D.

  • Äldre 1 Feb 14:14

    Vet inte om någon lyckats få remiss på IL här, tror alla har sina små påsar från Dr D Flört. Vårdgarantin gäller väl där så max 3 mån? Kruxet är att få en tid som är just på din 7-11 CD är det väl. Fick tipset av Cath av ligga på vårdkansliet mer eller mindre varje dag, man kan påverka även där Glad

  • Äldre 1 Feb 14:33

    Ja, de är trots allt bara människor på vårdgarantikansliet och (trevliga iaf här i Sthlm, inte på karolinska dock och de har ett eget vårdgarantikansli..) 'påminner' man dem om sig så lär man få snabbare hjälp än att inte ringa alls Flört


    CurlyRed; jag har gjort HSG på Odenplan, tredje gången gillt eftersom varken min (dåvarande hemska gyn från Sophiahemmet, gynmottagningen..) eller röntgenläkaren lyckades få in kateter men på Odenplan var läkaren så professionell och bra. Kan hon har hetat Sharon?

    Kostar det så mycket att få IL? Kostar det mindre om man har egen påse med?


    Lully Hill; du har inte provat att få IL på husläkarmottagningen där du går hos S.O.? Han kunde ju iaf prata med personalen om det behövs..


    ego; bestämde mig för att göra ett sista försök (innan IL) med prednisolon, sprayar men fortfarande ingen mens på spraydag 12..Hade hoppats kunna börja spruta nu i helgen men det lär inte gå. SUCK.

  • Äldre 1 Feb 15:25
    Zinfandel skrev 2012-02-01 13:18:32 följande:
    Lully: ja, nu bor ju inte alla i Stockholm så då måste man lösa det.... Har du haft remiss då..?!
    Nej, eftersom kliniken är privat så behövs ingen remiss. Men ska man få det inom "det allmänna" så vet jag inte säkert men jag tror att det behövs en remiss från en svensk läkare.
    Såvida man inte känner en sjuksköterska som kan sätta dropp helt privat. Det krävs väl lite utrustning typ koksaltspåsar och droppmaskin om man ska vara noga.. Men i Athen så fick man ju droppet outspädd rakt i i blodet. Gick på 20 min fast läkemedelsinstruktionen är att det ska blandas med koksalt och ges under en timme.   Jag vet inte hur noga det där är.
    Varje litet steg är ett steg framåt
  • Äldre 1 Feb 15:36
    Cathy skrev 2012-02-01 14:33:43 följande:

    Ja, de är trots allt bara människor på vårdgarantikansliet och (trevliga iaf här i Sthlm, inte på karolinska dock och de har ett eget vårdgarantikansli..) 'påminner' man dem om sig så lär man få snabbare hjälp än att inte ringa alls Flört


    CurlyRed; jag har gjort HSG på Odenplan, tredje gången gillt eftersom varken min (dåvarande hemska gyn från Sophiahemmet, gynmottagningen..) eller röntgenläkaren lyckades få in kateter men på Odenplan var läkaren så professionell och bra. Kan hon har hetat Sharon?

    Kostar det så mycket att få IL? Kostar det mindre om man har egen påse med?


    Lully Hill; du har inte provat att få IL på husläkarmottagningen där du går hos S.O.? Han kunde ju iaf prata med personalen om det behövs..


    ego; bestämde mig för att göra ett sista försök (innan IL) med prednisolon, sprayar men fortfarande ingen mens på spraydag 12..Hade hoppats kunna börja spruta nu i helgen men det lär inte gå. SUCK.


    Jag har inte frågat SO rakt ut. men känner att Prednisolon kan man få hjälp med för det känner doktorerna till lite grann, men IL är helt okänt. Gyndoktorerna känner inte ens igen medicinen alls! Har känt ett motstånd att inte blanda sig i den typen av behandling då de inte ens vet vad det är för medicin och dess effekter.

    Då är det lättare tror jag att få hjälp via en cancerklinik eller transfusionsmottagning som ger den här typen av medicin för andra typer av sjukdomar. De är då i alla fall familjära med medicinen och har vana att ge dropp och har utrustningen. (Sibyllekliniken har väl inte ens utrymme och utrustning för dropp tror jag. Man måste ju exempelvis sitta någonstans under ca 30-60 min.)

    Nej det blir inte billigare med egen dropp påse på Sophia. Priset gällde med egen dropp påse, men jag har nu fått dem att acceptera Dr Ds recept så de fixar droppåsen åt mig utan extra kostnad. 
    Varje litet steg är ett steg framåt
  • Äldre 1 Feb 16:30
    Lully - Åh raring, tack för att du förberett dem på att jag snart ringer. Hjärta
    Hur lång tid innan IVF injektionsstart fick du droppet och hur lång tid innan måste man ringa SH och boka tid? Jag har fortfarande inte fått någon info från Dr D och börjar troligtvis med injektionerna runt den 12:e, börjar känna mig lite stressad. Mailade honom i morse och hoppas han hör av sig snart. Obestämd
  • Äldre 1 Feb 17:33

    Poussin,
    Jag gick ingen IL innan sprutstart. Det var ett missförståndmella D och mig. När jag ringde och berättade att jag börjatspruta blevhan stressad och ville att jag kom omgående. Fick då IL en vecka innan ÄP. 2 IL fick jag en daginnan ET. Du kan ringa Sophia någon dag innan. Ju tidigare ju bättre men devet att du måste ha det en viss dag så de försöker alltid få till en tid!

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!