• Äldre 17 Jan 20:32
    3978884 visningar
    35643 svar
    +2
    35643
    3978884

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • Äldre 1 Feb 17:41
    Lully Hill skrev 2012-02-01 15:25:48 följande:
    Nej, eftersom kliniken är privat så behövs ingen remiss. Men ska man få det inom "det allmänna" så vet jag inte säkert men jag tror att det behövs en remiss från en svensk läkare.
    Såvida man inte känner en sjuksköterska som kan sätta dropp helt privat. Det krävs väl lite utrustning typ koksaltspåsar och droppmaskin om man ska vara noga.. Men i Athen så fick man ju droppet outspädd rakt i i blodet. Gick på 20 min fast läkemedelsinstruktionen är att det ska blandas med koksalt och ges under en timme.   Jag vet inte hur noga det där är.
    Nej, i Sverige får man inte lov att sätta en ingång utan läkare i närheten, pga risken för allergiska reaktioner. Och nej, jag har inte än så länge, peppar peppar, behövt remiss inom det allmänna, det löser de förhoppningsvis själva i så fall. Jag fick det utspätt i Aten och ca en timme. Det finns tom studier på att för bästa effekt ska det ges under 2-3 timmar, beroende på kroppsvikt/dos.
  • Äldre 1 Feb 21:57

    Min sköterska i Athen kom till hotellet, kunde ingen engelska, tvättade inte händerna vare sig när hon kom el gick. Jag fick det outspätt rakt in i blodet och på 20min! Kostade "bara" 30 euro. Det var tur inget hände :)

  • Äldre 2 Feb 19:38

    Lully- kanske var samma jag och Poussin hade, kostade också 30?. Men hon spritade händerna före och efter och kunde lite engelska. Man fick IL outspätt först. Men sen koksalt lösning i lika stor mängd direkt efteråt, så gissar det är samma som om det blandas utanför kroppen? Hon var väldigt rar iallafall. Ego- har ringt mina 2 kliniker idag, efter lite tel kö så är status: 1) remiss för hysto: tar minst en vecka innan de ens har registrerat remissen. Sen får man vänta på att få träffa deras läkare, 2-3 veckor och sen vänta på operations tid, men det skulle gå rätt snabbt för de hade ingen kö nu sa hon. Jag som skulle vilja börja med nedreglering om 4v... Lite tight... 2) hsg-röntgen var visst på medicinsk röntgen vid odenplan, inte vanliga ultragyn. Där var det ingen kö, man ringer dag1 och så får man komma dag 5-12, så det borde ju ordna sig. Så nu är det bara att vänta på att läkaren fr sabbatsberg ska ringa om en vecka... Och annars ringer jag

  • Äldre 2 Feb 21:13

    Curly, det var nog samma! Hon visade foton också och var väldigt rar! Men nej jag fick inget koksalt efteråt! Jag tror dock de bästa är att IL och koksalt går samman i en droppmaskin och i samma slang blandat går in i blodet. SH har nämligen sagt att IL är lite segt i konsistensen, svårt att få ut sista ur påsen, dvs rinner inte så bra. Undrar hur bra det egentligen är att då få det outspätt in i blodet?

  • Äldre 2 Feb 22:38

    Lully - Usch vad stressigt med missförstånd, men det gick ju toppen ändå! 

    Curly - Go girl, på dem bara om de inte hör av sig! Flört Hoppas allt löser sig så att du kan börja när du skulle vilja.
       
    Zin - Har kommit ett steg på vägen: kuvert är inköpt! Tungan ute  

    Gällande IL i Aten så var det som Curly skriver att vi fick det outspätt och jag tror det hela var över på max 40 min. Vi hann titta på hennes foton och sen lite på mina och sen prata lite om Aten och vad vi gjort under dagen - gick snabbt! Ska bli spännande att se hur det är på SH, ska ringa dem imorgon och boka tid.

    Jag fick min behandlingsplan från Dr D igår kväll:
    - IL nr 2 mitten av nästa vecka, IL nr 3 veckan efter och IL nr 4 samma dag som ÄP eller dagen efter.  
    - Prezolon 5 mg 2 ggr / dag. Har redan nu börjat ta 5 mg på morgonen, även om han sa att jag inte behövde det.
    - Trombyl från ET och framåt.
    - Clexane är inte nödvändigt men eftersom jag gärna kör med både hängslen & svångrem så sa han att jag kan ta 40 mg dagligen från ET.

    Nu hoppas jag att mensen kommer som den ska, den brukar ju ha en förmåga att inte dyka upp när man går och väntar på den...  

    Var hos min f.d. akupunktör igår och insåg hur mycket jag saknat att gå till honom, han besitter en sån kunskap och det är så intressant att diskutera med honom. Han var glad att höra att vi tagit steget till Aten och fått bekräftat det han redan misstänkte, dvs att jag har immuno problem. Vi pratade nk celler, tnf alpha, IL dropp, Inofolic, etc... han berättade om de studier han läst om, så skönt att kunna prata med någon här i Sverige som vet vad det handlar om!  Fick en stor kram när jag gick och han sa att nu kommer det att funka - hoppas så att han har rätt! Glad

    Kram & god natt!  

  • Äldre 3 Feb 07:29

    Klart det kommer funka Poussin!! Du kommer va först ut och plussa !! Och sen kommer vi alla efter en efter en efter en efter en...

  • Äldre 3 Feb 07:53

    Poussin: som sagt, inge brådska!! Bra plan, öka predden om du vill. Tror Lully höjde till 15 mg och Dr D hade inga invändningar. Ännu mer säkerhetslina!!

    Curly: ja förhoppningsvis kan vi köra i april så jag är er i hasorna Skrattande 

  • Äldre 3 Feb 08:13

    Åhhh Poussin
    Vad spännande och bra med behandlingsplanen
    Och som Zin säger visst är det dyrt med 3000kr per dropp men nu när det ska resultera i bebis så är det klart värt det
    Kram alla fina

  • Äldre 3 Feb 08:30

    Det är klart det är värt det, nåt annat menade jag inte, men det är så gott som stöld och måste finnas nån annan i hela Sthlm som gör det för mindre pengar.... Gör som ni vill, tänkte bara det kunde vara idé att kolla runt lite, även om det är jobbigt och detta bekvämt,  och spara 10000 Skrattande 

  • Äldre 3 Feb 09:56

    Ja precis, 3000 är så gott som stöld även om man betalar nästan vad som helst för att få en bebis.

    Lully; jag förstår vad du menar, gyn känner inte till IL och vill naturligtvis inte ge nåt det är inte vet nåt om. Tänkte bara att SO verkar som en läkare som vill lära sig nytt och är öppen för idéer men förmodligen för mycket att begära även av honom..


    Poussin; stort lycka till, det är klart det lyckas nu! kram {#emotions_dlg.flower}


    CulrlyRed; hoppas det löser sig snart med tiderna!

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!